2023
Grunnvollen i Kristi sanne kirke
Oktober 2023


Kom, følg med meg

Efeserne 2:20

Grunnvollen i Kristi sanne kirke

Herrens kirke er grunnlagt på apostler og profeter, med Jesus Kristus som hovedhjørnestenen.

Bilde
Dallin H. Oaks sammen med unge mennesker

President Dallin H. Oaks hilser på ungdom og unge voksne i Rockford, Illinois i USA, 12. februar 2023

Våren 2020 feiret vi 200-årsjubileet for Joseph Smiths første syn, som innledet gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. For å markere denne viktige begivenheten utarbeidet Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum en erklæring: “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet.” Vi erklærer at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Frelserens gjenopprettede Kirke.

Bilde
Joseph Smith i Den hellige lund

The Desires of My Heart [Mitt hjertes ønsker], av Walter Rane

Vi vitnet om at denne kirken er “forankret i dens hovedhjørnesten, Jesus Kristus, i hans fullkomne liv, hans altomfattende forsoning og bokstavelige oppstandelse”, og at “Jesus Kristus har igjen kalt apostler og gitt dem prestedømsmyndighet”.1 Dette er grunnvollen som Kristi sanne kirke er bygget på.

Hovedhjørnestenen i vår tro

Tidligere ble fundamenter til bygninger ofte lagt med store stener, noe som ga støtte til en bygning. Den første og viktigste av disse stenene var hjørnestenen. Når den var plassert, bestemte hjørnestenen stillingen til alle andre grunnstenene.

Apostelen Paulus underviste at Kristi Kirke er “bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, og hjørnesteinen er Kristus Jesus selv” (Efeserne 2:20). Herren Jesus Kristus er grunnvollen i vår tro og i Kirken som bærer hans navn.

Gjennom Frelserens uforlignelige liv og forsoning vil alle som noensinne har levd oppstå fra de døde. Mer enn det åpnet han døren så alle kunne få tilgivelse for sine synder ved omvendelse, dåp og helliggjørelse ved Den hellige ånd. På denne måten kan vi ved lydighet mot Jesu Kristi evangelium vende tilbake ubesmittet til Guds nærhet.2

Bilde
Jesus Kristus

The Good Shepherd [Den gode hyrde], av Michael Malm

Jeg vitner om at Jesus Kristus er den eneste veien til udødelighet og evig liv. Jeg gleder meg over at jeg kan bruke resten av mitt liv på å forkynne denne viktigste sannheten for hele verden.

Hva betyr det at Kirken også er grunnlagt på apostler og profeter?

Apostler ble først kalt av Jesus Kristus i hans jordiske virke til å presidere over hans kirke. Da hans kirke ble gjenopprettet gjennom profeten Joseph Smith, kalte han igjen apostler til å presidere. Alle som blir kalt til en apostels embede – enten det er i Det første presidentskap eller De tolv apostlers quorum – blir oppholdt som “profeter, seere og åpenbarere”, men bare den mest overordnede kalles profeten fordi han presiderer over hele Kirken og er unikt bemyndiget til å tale for Herren.3

Profeter og apostler blir valgt til å lede Kirken

Frelseren velger hvem som leder hans Kirke og gir dem den nødvendige myndighet og kraft. I dag ledes Kirken av Jesus Kristus gjennom hans profet og apostel, Russell M. Nelson og hans rådgivere i Det første presidentskap, og gjennom De tolv apostlers quorum, som har det hellige ansvar å vitne om “Kristi navn i hele verden” og bygge opp og ordne Kirkens anliggender (Lære og pakter 107:23, 33).

Bilde
Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum ved Roma Italia tempel

Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum ved besøkssenteret ved Roma Italia tempel, med statuer av Jesus Kristus og hans opprinnelige tolv apostler bak seg

Sammen med mine brødre i Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum, vitner jeg om at Jesus Kristus er Guds Sønn. Han er verdens lys. Han er vår Frelser fra synd og død. Hans utvalgte ledere underviser i Kristi lære4 og de andre uforanderlige sannhetene i evangeliet slik Den hellige ånd leder. Vi har ikke noe annet ønske enn å undervise om hva som er sant og oppmuntre alle til å følge Guds “lykkens store plan” (Alma 42:8).

Du kan vite dette selv. Spør din himmelske Fader om vi virkelig er Herrens apostler og profeter, og anvend så vår Frelsers læresetninger i ditt liv. Det er veien til det jordiske og evige livs velsignelser, jeg vitner i Jesu Kristi, vår Frelsers og Forløsers navn.