2023
Tre lektier fra Joseph Smiths teenageår
September 2023


»Tre lektier fra Joseph Smiths teenageår«, Til styrke for de unge, sep. 2023.

Tre lektier fra Joseph Smiths teenageår

Se, hvad I kan lære af profetens oplevelser for 200 år siden.

Billede
ung mand

Har I nogensinde følt, at det er svært at forholde sig til mennesker i fortiden? De levede for så længe siden – kan de virkelig lære jer noget om jeres liv? Ja! Joseph Smith er et godt eksempel. Da han var 18 år gammel, havde han lært et par ting om at få svar på bøn og om sit forhold til sin himmelske Fader. Disse lektier kan hjælpe jer i dag.

Lektie nr. 1: Nogle gange tager det tid at få svar.

Svar på bønner kommer ikke altid hurtigt. Det er ikke let at vente – især ikke, når hurtige svar er tilgængelige på internettet på næsten alle spørgsmål.

Hvis I føler, at det tager lang tid for Gud at svare jer, er I ikke alene. Joseph Smith var 12 år gammel, da han begyndte at blive »alvorligt bekymret for [s]in udødelige sjæls velfærd«.1 Han kæmpede med spørgsmål om sin personlige værdighed og verdens ugudelighed i de næste to år. Det tog to år for ham at granske og studere skrifterne og arbejde sig igennem disse spørgsmål, før Gud og Jesus Kristus viste sig for ham i den hellige lund.

Det er det samme for os. Når vi har et spørgsmål, kan det tage dage, måneder eller tilmed år, før vi får et svar. Men det er helt i orden. Det arbejde, vi udfører, mens vi venter, er afgørende. Husk, hvad ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Frøet må plejes, og vi må vente på, at det modnes«.2

Billede
Joseph Smith læser Jakobs Brev

Lektie nr. 2: Gud kender os ved navn.

Før Joseph blev 18 år, havde han haft besøg af Gud Faderen, Jesus Kristus og englen Moroni. Det er ganske imponerende! Og disse guddommelige væsener kendte alle Joseph ved navn. De kendte ham personligt!

Gud kender også jer personligt. I er hans børn, og han kender jeres navne. Gud lærte os denne sandhed om sine skabninger: »Alle ting er talt for mig, for de er mine, og jeg kender dem« (Moses 1:35).

En del af årsagen til, at Joseph havde selvtillid nok til at gøre det, han blev bedt om at gøre, var, at han forstod, at han var Guds barn, som kendte ham personligt.

Billede
Joseph Smith i den hellige lund

Lektion nr. 3: Når vi omvender os, åbner vi os for åndelige oplevelser.

Et af Josephs hovedmotiver for at tage til den hellige lund var at omvende sig fra sine synder. Det var af samme grund til, at han bad den nat, hvor englen Moroni viste sig for ham: »For tilgivelse for alle [sine] synder og tåbeligheder« (JJS-H 1:29). Det lærer os to ting:

For det første, hvis vi har begået fejl, bør vi ikke tro, at vi ikke er værdige til at bede. Joseph havde begået »synder og tåbeligheder«, men alligevel vidste han, at han kunne bede og få tilgivelse.

For det andet, når vi omvender os, kan vi føle Ånden stærkere. Som ældste Jörg Klebingat fra De Halvfjerds har forklaret: »Åndelig selvtillid øges, når I frivilligt og med glæde omvender jer fra synder«.3

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at omvendelse hjælper os til at blive mere som Frelseren. Når vi omvender os, åbner vi himlens døre. »Vi vælger at vokse åndeligt og modtage glæde – glæden ved forløsning i ham.«4

Så hvis I har brug for at omvende jer fra noget, så gør det! Det vil ikke alene give jer fred og hjælpe jer til at blive mere som Frelseren, men det vil også hjælpe jer til at føle Ånden stærkere og få svar på bønner.

Det er måske nok længe siden, at Joseph Smith levede, men de lektier, han lærte som teenager, kan stadig hjælpe jer i dag. Det er blot endnu en grund til at være taknemmelig for profeten Joseph Smith.