2023
Vær et svar på noens bønn
Juli 2023


“Vær et svar på noens bønn”, Til styrke for ungdom, juli 2023.

Kom, følg med meg

Apostlenes gjerninger 3

Vær et svar på noens bønn

Å følge tilskyndelser hjelper oss å utgjøre en forskjell.

Bilde
Peter og Johannes helbreder en mann ved tempelet

Such as I Have I Give You [Det jeg har, det gir jeg deg], av Walter Rane

Peter og Johannes helbreder en mann ved tempelet.

Du føler kanskje at du ikke har så mye å gi. Men du har tro på Jesus Kristus, og din tro på ham er nok til å lede til noen ganske vidunderlige ting.

Kort tid etter Jesu Kristi død og oppstandelse dro Peter og Johannes til tempelet, der en mann som ikke kunne gå satt like utenfor og ba dem om en almisse.

Peter sa til mannen: “Sølv og gull eier jeg ikke, men det jeg har, det gir jeg deg. I Jesu Kristi, nasareerens navn – stå opp og gå!” (se Apostlenes gjerninger 3:6; uthevelse tilføyd).

Peter trakk mannen opp på føttene. For første gang i sitt liv kunne mannen stå. Han gikk og hoppet til og med av glede. Peters tro på Kristus ga ham mot til å helbrede mannen ved prestedømmets kraft.

Men la oss være ærlige. Du kommer sannsynligvis ikke til å helbrede alles fysiske plager hele tiden. Men din tro kan være til hjelp på andre måter. Som Peter, kan du gi det du har.

Bilde
unge menn

Foto: Getty Images

Utgjør en forskjell

Har du noen gang bedt om å føle deg mindre ensom? Eller at noen vil være din venn?

Har det hendt at noen har dukket opp, ringt eller sendt deg tekstmelding i samme øyeblikk? De kunne ha fulgt en tilskyndelse og forsøkt å forbedre seg, akkurat som deg. Alt de gjorde, var trofast å bruke litt av sin tid, noe av sitt mot og en smule vennlighet – med andre ord, det de hadde. Du kan også la din tro gi deg et puff til å handle ifølge tilskyndelser.

Eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum har undervist: “Vi har det hellige ansvar å lære å gjenkjenne [Den hellige ånds] innflytelse i vårt liv og handle deretter.”1

Du legger ikke alltid merke til når eller om du har gjort noe av betydning for noens dag, så det kan være vanskelig å se hensikten med å følge tilskyndelser.

Men å prøve å tjene – gjøre det du kan – vil få deg til å føle deg lykkelig og at du har fått utrettet noe, selv om du ikke alltid ser utfallet. Når du lytter til tilskyndelser, vil Den hellige ånd hjelpe deg å lære å tjene andre, selv med en travel timeplan. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har undervist: “Bønner blir besvart … mesteparten av tiden … ved at Gud bruker andre mennesker. Vel, jeg ber om at Han må bruke oss. Jeg ber om at vi må være svaret på folks bønner.”2

Glede for alle

Ved å gjøre godt kan du være svaret på andres bønner og finne glede underveis – og i evigheten. Eldste Rasband har undervist: “[Glede] kommer som fred midt i motgang eller hjertesorg. Den gir trøst og mot, utfolder evangeliets sannheter og øker vår kjærlighet til Herren og alle Guds barn.”3 Med andre ord blir du også mer lik Kristus.

Bare gi det du kan, begynn med litt tid og lydighet.

Noen ganger er det selvfølgelig du som trenger litt ekstra hjelp. Her sender også en kjærlig himmelsk Fader tilskyndelser til andre. De kan finne glede mens de blir et svar på dine bønner, akkurat som du kan være et svar på deres. Det betyr at det er milliarder av mulige svar, og det neste kan være en som går langs veien, og som snart sier ‘hei’.