2023
Del det du har kjært
Juli 2023


“Del det du har kjært”, Til styrke for ungdom, juli 2023.

Del det du har kjært

Din kjærlighet til evangeliet, til andre og til Herren gir deg kraft til å dele evangeliet med andre.

Bilde
Jesus Kristus, origami, smarttelefon, nål og tråd, bro, Mormons bok

For This Purpose [I denne hensikt], by Yongsung Kim, Havenlight.com

Jeg besøkte først elven Ribble i nærheten av Preston i England mens jeg var ung misjonær i Den britiske misjon. Der døpte apostelen og misjonæren Heber C. Kimball de første konvertittene til Jesu Kristi gjenopprettede kirke utenfor Nord-Amerika i juli 1837.

Da jeg sto på en bro med utsikt over elven og tenkte på det som hadde skjedd der, fikk jeg et overveldende vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium.

Misjonen min var en fantastisk og avgjørende erfaring i mitt liv. I dag reflekterer jeg ofte over hvilken glede det har vært for meg å bruke mye av mitt liv på å dele Jesu Kristi evangelium med andre. Jeg kan ikke komme på noe viktigere.

Behovet for å forkynne evangeliet

Tenk deg at du hadde vært en Jesu Kristi disippel ved hans oppstandelse. Hvor fantastisk ville det ha vært å se ham og høre hans budskap?

Den oppstandne Herrens overveldende budskap var en oppfordring til og befaling om å dele hans evangelium med andre. Han sa: “Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler” (Matteus 28:19), og “gå ut i all verden og forkynn evangeliet for all skapningen!” (Markus 16:15).

President Russell M. Nelson har erklært at “det har aldri vært mer behov for Jesu Kristi evangelium enn det er i dag … Vi har det hellige ansvar å dele Jesu Kristi kraft og fred med alle som vil lytte og som vil la Gud råde i sitt liv.”1

Herren trenger deg nå

Du lever i en unik og avgjørende tid – den siste evangelieutdeling før Jesu Kristi annet komme. Profeten Joseph Smith profeterte at før Herren vender tilbake vil “Guds sannhet … gå fremad, djervt, edelt og uavhengig inntil den har gjennomsyret alle kontinenter, gjestet alle himmelstrøk, feiet over ethvert land og runget i ethvert øre, inntil Guds hensikter er fullført og den store Jehova skal si at arbeidet er gjort.”2

Hvem skal bidra til å oppnå dette? Du!

Man behøver ikke å være heltidsmisjonær for å dele evangeliet. Herren trenger at du gjør det å dele hans gledelige, evig betydningsfulle evangelium i ord og gjerning til en livsstil og en del av den du er.

Ha kjærligheten i fokus

Den viktigste grunnen til at vi deler evangeliet med andre, er at Herren har bedt oss om det. Noen ganger kan dette være krevende, men jeg lover at når du fokuserer på Herren Jesus Kristus og hvor høyt du elsker ham og hvor høyt han elsker deg, vil du bli veiledet i din innsats.

Bilde
forstørrelsesglass over et bilde av Jesus Kristus

He is Risen [Han er oppstått], av Greg Olsen

Din kjærlighet til evangeliet, til andre og viktigst, din kjærlighet til Herren, vil gi deg kraft til å ta imot hans guddommelige innbydelse til å dele hans evangelium med andre.

Ha kjærlighet til evangeliet

Herren har sagt: “Lær av meg” (Lære og pakter 19:23; Matteus 11:29). Jo mer du studerer evangeliet og lærer om Jesus Kristus og hans hellige misjon som Frelser og Forløser, desto mer vil din kjærlighet til evangeliet vokse.

Du deler din kjærlighet til evangeliet når du etterlever det. Apostelen Paulus underviste: “Vær et forbilde for de troende i tale, i ferd, i kjærlighet, i tro, i renhet!” (1 Timoteus 4:12). Svært ofte er noen mottagelig for evangeliet fordi de har hatt positive erfaringer med Kirkens medlemmer. Vær så snill å ikke leve i åndelig kamuflasje. “La deres lys skinne” (Matteus 5:16) og vis andre at evangeliet er en viktig del av hvem du er og hva du gjør.

Ha kjærlighet til andre

Tenk på vennene dine. Deler du filmene, musikken og maten du liker med dem? Deler du dine talenter og hobbyer? Du har kanskje lurt på om de vil respondere på evangeliet hvis du deler det med dem. Du vil aldri få vite det med mindre du prøver. President Nelson har undervist: “Alle fortjener sjansen til å kjenne til Jesu Kristi gjengitte evangelium”.3

Nå ut i kjærlighet til venner, familiemedlemmer, naboer, klassekamerater og andre – og husk at de er dine brødre og søstre og kjære barn av din Fader i himmelen – og du vil se at det blir lettere for deg å dele evangeliet med dem.

Ha kjærlighet til Herren

Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er vårt budskap til verden at Jesus Kristus lever! Han har gjort det mulig for hver av oss å oppnå frelse og opphøyelse.

Du vil føle Herrens kjærlighet til deg når du grunner på alt han har gjort for deg. Din sjel vil bli fylt med kjærlighet til ham, og du vil oppdage at du ikke kan klare å la være å dele de fantastiske sannhetene du har mottatt fra ham.

Stor skal din glede være

Min åndelig inspirerende opplevelse på broen over elven Ribble som ung misjonær ga meg den evige glede som loves dem som deler evangeliet med andre (se Lære og pakter 18:15).

Som en Herren Jesu Kristi apostel er jeg enda sikrere i dag på at det å dele evangeliet med andre er en glede og et dyptgripende uttrykk for vår kjærlighet til det gjengitte evangelium, til Guds barn og til Herren.

Bilde
Quentin L. Cook med unge mennesker

Eldste Cook snakker med unge evakuerte etter Taal-vulkanens utbrudd i Batangas på Filippinene 15. januar 2020.

Jeg vitner om at når du tar imot Herrens innbydelse og deler det du ha kjært, hjelper du ham å bygge opp hans kirke og berede verden for hans gjenkomst, når “han vil regjere som kongers konge og … Herrers Herre”.4 Jeg ber om at du vil følge ham og dele hans evangelium gjennom hele livet.