2023
Skru på bryteren!
Juni 2023


“Skru på bryteren!” Til styrke for ungdom, juni 2023

Skru på bryteren!

Det finnes en reservestyrke du kan påkalle når du føler deg tom, ensom eller bortkommet.

Bilde
en ung mann på motorsykkel

Illustrasjoner: Dean Macadam

De to siste somrene mine på videregående skole, sendte foreldrene mine meg for å jobbe for onkelen min i Idaho. Han drev Budges Golden Sunshine Honey, et familieforetak som ble startet av bestefar.

Min far visste hva jeg gikk til. Han hadde vokst opp med å “jobbe med biene”. Han ville at jeg skulle lære å arbeide slik han gjorde. Jobben var tøff, og det var få fordeler, bortsett fra én: Av og til lot onkelen min meg kjøre motorsykkelen sin.

En dag bestemte jeg meg for å kjøre en tur. Den blå himmelen, den strålende solen og vinden som blåste i håret mitt, var forfriskende! Et øyeblikk virket alle de lange timene med hardt arbeid verdt det. Plutselig stoppet motorsykkelen. Jeg hadde gått tom for bensin midt i ødemarken! Dette skjedde før mobiltelefoner, så jeg var helt alene.

Jeg trodde onkelen min ville bli opprørt hvis jeg forlot motorsykkelen og gikk tilbake til byen, så jeg bestemte meg for å dytte motorsykkelen hjem. Det var lenge etter mørkets frembrudd da jeg kom til byen. Bensinstasjonen var stengt. Jeg var tørst, sulten og utmattet.

Da jeg dyttet motorsykkelen gjennom byen, så jeg min onkels lastebil parkert utenfor kinoen. Jeg fant ham og fortalte hva som hadde skjedd. Svaret hans overrasket meg.

“Hvordan kunne du gå tom for bensin?” spurte han.

Han gikk ut til motorsykkelen og slo på en bryter. Så snudde han nøkkelen og sparket ned starteren. Til min overraskelse slapp motoren ut et brøl!

“Hvordan gjorde du det?” spurte jeg.

“Det er en reservetank i tilfelle du går tom for bensin,” sa han. “Alt du trenger å gjøre er å skru på bryteren.”

Flau og ydmyket kjørte jeg motorsykkelen hjem.

Lignelsen om motorsykkelen

Jeg har ofte tenkt på min erfaring med motorsykkelen. I årenes løp har det blitt som en lignelse for meg.

I dette livet er vi “tom for bensin”, åndelig sett. Vi ønsker å stole på våre egne ressurser og styrke til å løse våre problemer. Noen ganger er vi i vanskeligheter, men vi er for flaue til å be om hjelp. Men åndelig sett er det som å prøve å få motorsykkelen hjem uten hjelp. Vi er ikke klar over at det finnes en bryter som kan gi kraft.

Istedenfor å prøve å dytte “motorsykkelen” med vår egen styrke, skulle vi skru på bryteren” og få tilgang til den største kilden til kraft i dette liv; Jesu Kristi forsonings kraft. For å få tilgang til hans kraft må vi komme til ham med et sønderknust hjerte og en angrende ånd, omvende oss og tro (se 2 Nephi 2:7; Alma 26:35). Gjennom Jesu Kristi forsoning kan vi skru på den åndelige bryteren som gir oss kraften vi trenger for å vende tilbake til vårt himmelske hjem.1

Han er alltid der

Hvis vi er i vanskeligheter forårsaket av synd, har Herren gjort det klart at vi må “omvende oss eller lide”(Lære og pakter 19:4). Han ber oss om å akseptere hans sonoffer. “For se, jeg, Gud, har lidd dette for alle for at de ikke skulle lide hvis de ville omvende seg” (Lære og pakter 19:16).

Noen ganger kan vår omvendelse kreve alvorlige “reparasjoner” og hjelp fra en “åndelig mekaniker” som en forelder eller biskop. Men vi må alltid påkalle Herren. Hans glede er stor når vi omvender oss (se Lære og pakter 18:13).

Jeg vitner om at Jesus Kristus er der for å hjelpe oss til alle tider og på alle steder. Vi trenger ikke å stole på vår egen styrke. Når vi påkaller ham og holder hans bud, vil han forsiktig lede oss “fra den mørkeste natt til dag”.2 Selv når vi føler oss tomme, ensomme og bortkomne, kan vi “skru på bryteren” og finne fornyet styrke og retning.

Noter

  1. Min historie om motorsykkelen handler om en reservetank, men jeg antyder på ingen måte at det å stole på Jesus Kristus og hans forsoning er en reserveplan. Han er planen!

  2. “Kom kun til Herren”, Salmer, nr. 95.