2023
Den livsendrende kraften i å minnes Ham
Juni 2023


“Den livsendrende kraften i å minnes Ham”, Til styrke for ungdom, juni 2023.

Kom, følg med meg

Matteus 26:26–29; Markus 14:22–25

Den livsendrende kraften i å minnes Ham

Gjennom nadverden og Den hellige ånd minnes vi Jesus Kristus og finner styrke, fred og glede.

Bilde
David A. Bednar

Da Jesus Kristus samlet sine apostler i et øvre rom i Jerusalem i påsken, hans siste måltid sammen med dem i jordelivet, visste han at “hans time var kommet” (Johannes 13:1). Han skulle snart ofre sitt altomfattende og evige sonoffer.

Apostlene hadde vandret og samtalt med Jesus. De hadde hørt hans undervisning og sett hans mirakler. Og nå skulle han forlate dem? Hvordan skulle de klare seg uten ham?

Bilde
Kristus under det siste måltid

The Last Supper [Det siste måltid], av Simon Dewey

Jesus forklarte hvordan de kunne huske han når han ikke lenger var hos dem. Han innstiftet nadverden og lovet å sende Den hellige ånd.

Som Herrens disipler i de siste dager, er vi befalt å minnes ham alltid. Når jeg forteller hvordan nadverden og Den hellige ånd hjelper oss å huske og følge Jesus Kristus, oppfordrer jeg deg til å overveie hvordan du bedre kan huske og følge ham hver dag.

Bilde
nadverd

Nadverdens velsignelser

Under det siste måltid, velsignet Jesus brødet og ga det til sine disipler idet han sa: “Ta, et! Dette er mitt legeme. Og han tok et beger, takket, ga dem og sa: Drikk av det alle. For dette er mitt blod …som utgytes for mange” (Matteus 26:26–28).

Han sa: “Gjør dette til minne om meg” (Lukas 22:19).

Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er vi befalt å ta del i nadverden hver uke (se Lære og pakter 59:9, 12). Denne hellige prestedømsordinansen er en gjentatt oppfordring om å omvende seg oppriktig, bli fornyet åndelig og minnes Jesus Kristus.

Det å ta del i nadverden i seg selv, ettergir ikke synder. Men når vi ydmykt og oppriktig forbereder oss og verdig tar del i ordinansen, gransker vi våre handlinger og vårt hjertes ønsker og tar imot Herrens oppfordring om å omvende oss (se Moses 6:57). Når vi ofrer det offeret Han krever – et knust hjerte og en angrende ånd (se 3 Nephi 9:20) – blir vi lovet at vi alltid kan ha hans Ånd hos oss. Og ved Den hellige ånds helliggjørende kraft som vår stadige ledsager, kan vi alltid bevare en forlatelse for våre synder (se Moroni 6:4).

Etter å ha tatt del i nadverden under et lederskapsmøte, sa president Russell M. Nelson: “Jeg inngikk en pakt da jeg tok del i nadverden at jeg skulle være villig til å påta meg Jesu Kristi navn og at jeg er villig til å adlyde hans bud. Ofte hører jeg uttrykket at vi tar del i nadverden for å fornye vår dåpspakt. Selv om det er riktig, er det mye mer enn det. Jeg har inngått en ny pakt. Dere har inngått en ny pakt … Til gjengjeld har [Herren] erklært at hans Ånd alltid kan være hos oss. For en velsignelse!”1

Under nadverden minnes vi Jesus Kristus og hvordan “han led, han blødde og døde”2 for oss. Ettertenksom forberedelse til og oppriktig deltagelse i nadverden gir åndelig fornyelse, himmelsk kraft og Herrens lovede velsignelser.

Innby Den hellige ånd

Jesus lovet sine apostler at Faderen ville sende dem Trøsteren, eller Den hellige ånd, for å velsigne dem etter at han gikk bort (se Johannes 14:26).

Den hellige ånds rolle er å veilede (se Johannes 16:13), rettlede (se 2 Nephi 32:5), trøste (se Johannes 14:26), beskytte (se Mosiah 2:36) og helliggjøre (se 3 Nephi 27:20) oss. Han kan bare arbeide med og gjennom oss hvis vi oppriktig ønsker hans konstante veiledning og på en passende måte forbereder oss og innbyr ham i vårt liv.

Å innby Den hellige ånd, studere, grunne på og nyte Kristi ord i Skriftene (se 2 Nephi 31:20). Be alltid. Trofast handle ifølge tilskyndelser. Søke dydige tanker, handlinger og språk. Tilbe hjemme, i tempelet og i kirken.

Når du innlemmer disse rettferdige vanene i livet ditt, har Herren lovet at “hans Ånd alltid kan være hos [oss]” (Lære og pakter 20:77; uthevelse tilføyd).

Bilde
en engel viser seg for Alma og Mosiahs sønner

Alma Arise [Alma, reis deg], av Walter Rane

En mektig forandring

Da en Herres engel kalte Alma den yngre til omvendelse, falt Alma til jorden og kunne ikke snakke eller røre seg på flere dager.

I løpet av denne tiden var han opprørt ved tanken på sine synder, men så husket han at hans far hadde profetert “om en Jesus Kristus som skulle komme, en Guds Sønn som skulle sone for verdens synder.” Han skrev senere: “Da mitt sinn ble grepet av denne tanken, ropte jeg i mitt hjerte: O Jesus, du Guds Sønn, ha barmhjertighet med meg … Og se, da jeg tenkte dette, kunne jeg ikke lenger huske mine smerter” (Alma 36:17–19).

Det var ikke det at engelen dukket opp som forandret Alma. Det å minnes Jesus Kristus og hans sonoffer fikk ham til å omvende seg og be om tilgivelse og barmhjertighet, føle intens glede og å bli en hengiven disippel.

Når du minnes Jesus Kristus og oppriktig søker og følger ham, blir han mye mer enn den sentrale karakteren i historier i Skriftene. Hans guddommelighet og livsførsel påvirker dine daglige avgjørelser, velsigner deg og oppliver deg til å bli mer lik ham. Denne mektige forandringen begynner når du minnes Jesus Kristus!

Mitt håp for dere

Jeg vitner om at Herren Jesus Kristus vil velsigne deg når du minnes ham, påtar deg hans navn og holder hans bud (se Lære og pakter 20:77, 79). Han sa: “Og hvis dere alltid husker meg, skal min Ånd være hos dere” (3 Nephi 18:7).

Jeg håper at neste gang du tar del i brødet og vannet under nadverden, vil du si i ditt hjerte: “Jeg vil aldri glemme ham eller hans offer for meg. Jeg vil elske og følge ham.” Jeg ber om at dere må ha denne beslutningen med dere gjennom hele livet.

Måtte dere gå videre med den styrke, fred og glede som kommer av å minnes og følge Jesus Kristus alltid.