2023
Tro i mørke
Januar 2023


“Tro i mørke”, Til styrke for ungdom, jan. 2023.

Tro i mørke

Her er noen forslag som har hjulpet meg med mine spørsmål og min tvil.

Bilde
grotte

Foto: Getty Images

Da jeg var ung gutt, besøkte familien ofte Great Basin nasjonalpark i Nevada i USA. Noe av det som er bemerkelsesverdig i parken er Lehman-grottene.

En guide leder deg dypt inn i grotten og på et bestemt tidspunkt slukkes alle lysene. Du opplever fullstendig mørke. Det er en tung følelse og tanken på å finne veien ut av hulen uten noe lys er overveldende. Heldigvis slår alltid guiden på lyset igjen og leder deg trygt ut.

Noen ganger står vi overfor spørsmål og til og med tvil om Kirken og vårt vitnesbyrd. Det kan føles tungt og usikkert, slik som å være i den mørke grotten.

Det er greit å ha spørsmål og bekymringer. Det som vil utgjøre den største forskjellen, er hvordan du møter dem.

Her er noen forslag som har hjulpet meg.

Utøv tro

Jeg har funnet ut at hvis jeg nærmer meg spørsmål og bekymringer med utgangspunkt i tro, kan jeg alltid finne en vei fremover. “Tro er ikke å ha en fullkommen kunnskap om noe” (Alma 32:21). Og “Selv om dere ikke kan gjøre mer enn ønske å tro, la dette ønske virke i dere” (Alma 32:27).

Verden vil fortelle deg at hvis du ikke kan bevise noe ved en vitenskapelig fremgangsmåte, kan det ikke være sant. Dette er ikke Herrens måte. Slik som Frelseren fortalte Tomas, som ikke ville tro med mindre han hadde følt den oppstandne Frelserens sår for seg selv: “Vær ikke vantro, men troende!” (Johannes 20:27).

Be, let, bank på

Uttrykket “be, let, bank på” gjentas i Skriftene (se Matteus 7:7; Lære og pakter 88:63). Herrens måte å hjelpe oss med våre spørsmål på, er at vi stiller ham spørsmål.

“Men om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud.”(Jakobs brev 1:5). Gå direkte til kilden til all sannhet. Gud elsker deg og vil hjelpe deg.

Vær en sannhetssøker

Jeg har funnet ut at de som ærlig og ydmykt søker sannhet, ofte til slutt vil finne svar på sine spørsmål. På den annen side vil de som bare ønsker å finne feil, bare bevege seg lenger og lenger bort fra sannheten.

Vær en sannhetssøker. Sannheten finnes og du kan finne den.

Lag en eske: “Besvares senere”

Så hva gjør du hvis du ydmykt og oppriktig har søkt svar og de bare ikke synes å komme?

Igjen velger jeg å nærme meg det med tro. Jeg har laget en liten eske på en hylle i tankene mine – som en vakker skattkiste. På den står ordene “Besvares på et senere tidspunkt”.

Når jeg har et spørsmål eller en bekymring jeg ikke kan løse, skriver jeg det på et innbilt papirark, bretter det pent og legger det i esken. Så setter jeg den tilbake på hyllen.

Bilde
trekiste

Ved å gjøre dette handler jeg i tro på at Herren en dag vil gi meg svar. Kanskje kommer han til å gjøre det eller kanskje ikke. Det er opp til ham i hans uendelige visdom.

Forresten har noen av spørsmålene mine blitt besvart. Men mange er fortsatt i esken. Og det er greit for meg.

Mine kjære venner i Kristus, vær sannhetssøkere.

Etter hvert som deres tro vokser, vil Herren være med dere. Og når du kommer til ham i tro, vil han åpenbare for deg det du trenger å vite til rett tid.