2022
Nefis fire nøgler til at forstå Esajas
September 2022


»Nefis fire nøgler til at forstå Esajas«, Til styrke for de unge, sep. 2022.

Kom og følg mig

Esajas

Nefis fire nøgler til at forstå Esajas

Har I problemer med at læse Esajas? Her kommer Nefi til hjælp!

Billede
Nefi skriver på guldplader

Illustrationer: Kevin Keele

Det er indlysende, at profeten Esajas’ skrivelser i Det Gamle Testamente er vigtige, fordi de så ofte citeres i Det Nye Testamente og Mormons Bog. Frelseren selv har sagt: »Betydningsfulde er Esajas’ ord« (3 Ne 23:1).

Men hvorfor skal de være så svære at forstå?

Mist ikke modet! Nefi kendte til vores anstrengelser. Han var enig i, at »Esajas sagde meget, som var svært … at forstå« (2 Ne 25:1). Heldigvis har Nefi givet os fire nøgler, der kan hjælpe os til at låse op for betydningen af Esajas’ ord.

Første nøgle: Lev i de sidste dage

Nefi skrev, at de, der levede i »de sidste dage«, ville være i stand til at »forstå« Esajas’ ord (2 Ne 25:8). Måske er det, fordi folk i de sidste dage ville have et perspektiv, som folk på Esajas’ tid ikke havde. For længe siden forstod folk måske ikke, hvordan folk kunne »kalde det onde godt og det gode ondt« (Es 5:20), og alligevel ser vi dette ske overalt omkring os.

Folk dengang forstod måske ikke, hvad Frelseren mente, da han sagde: »Jeg vil udføre et stort og et forunderligt værk blandt menneskenes børn« (1 Ne 14:7).

Nutidige profeter har fortalt os, at dette »store og forunderlige værk« henviser til fremkomsten af Mormons Bog og den vedvarende genoprettelse af Jesu Kristi evangelium. I er velsignede ved at leve i en tid, hvor I kan være vidne til opfyldelsen af mange af Esajas’ profetier.

Anden nøgle: Hav profetiens ånd

Nefi sagde, at Esajas’ ord kan være »tydelige for alle dem, der er fyldt af profetiens ånd« (2 Ne 25:4). Det lyder måske overvældende til at begynde med, men det betyder ikke, at kun profeter kan forstå Esajas. Skrifterne fortæller at »Jesu vidnesbyrd er profetiens ånd« (Åb 19:10). Med andre ord, hvis I tror på Jesus Kristus, så har I allerede fat i det, det kræver at forstå Esajas!

Esajas’ skrivelser vidner om Jesus Kristus og hans forsoning. Tilmed hans navn vidner om Frelseren! Esajas’ navn betyder »Herren er frelse« eller »Jesus frelser«.

Tredje nøgle: Forstå poesi og symboler

Nefi forklarede, at Esajas’ ord er svære for dem, der ikke kender til »den måde, hvorpå der blev profeteret blandt jøderne« (2 Ne 25:1). Esajas’ ord er lettere at forstå, når vi lærer mere om Østens skrivetraditioner på Esajas’ tid, såsom poesi og symboler. Esajas brugte oftest komplekse symboler i sine skrivelser.

Esajas skrev for eksempel om dem, der er »høje og indbildske« som værende som »Libanons cedre« og »Bashans ege« (2 Ne 12:13). Cedre og ege er løvtræer. Esajas sagde på poetisk måde, at stolte og indbildske mennesker er ligesom høje træer, fordi de har forhærdet deres hjerte og tror, at de er bedre end andre. At læse Esajas som poesi kan hjælpe os til bedre at forstå det, han underviste i.

Fjerde nøgle: Kend geografien

Esajas nævner 108 forskellige steder i sine skrivelser. Det kan være ret forvirrende at holde styr på, især hvis man aldrig har boet der! Nefis fjerde nøgle er at kende Jerusalem og »egnene deromkring« (2 Ne 25:6).

Jerusalem ligger på det samme sted, som det altid har gjort, men i fordums tid var det midtpunktet for tre konkurrerende verdensmagter. Mod øst var Babylon, et centrum for kunst og mode. Mod nord var Assyrien, den militære magt på Esajas’ tid. Mod sydvest lå Egypten, et handelscentrum. Blot at vide dette kan hjælpe os til at holde styr på, hvem der truede med at angribe Israel og føre dem bort som fanger. Symbolsk repræsenterer Babylon verdslighed, Assyrien repræsenterer stolthed og Egypten repræsenterer rigdom.

Esajas’ ord er til jer

Esajas underviste om mange andre ting, som er vigtige for os at forstå. Han vidnede om Israels spredning og indsamling, hvorom præsident Russell M. Nelson har sagt, »er det vigtigste, der sker på jorden i dag … Og hvis I vælger det, kan I, hvis I vil, være en stor del af den« (Zions ungdom, verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018, s. 8, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org, se Es 49:13-23).

Billede
Jesu Kristi andet komme

Esajas vidnede også om opbygningen af Zion som forberedelse til Frelserens andet komme og tusindårs regeringstid (se f.eks. Es 51-52). Med et vidnesbyrd om Jesus Kristus kan Ånden vidne for jer om vigtigheden af Esajas’ ord, og hvordan de kan hjælpe og velsigne jer i dag.