2022
Jesus Kristus kan …
September 2022


»Jesus Kristus kan …«, Til styrke for de unge, sep. 2022.

Kom og følg mig

Ordsprogenes Bog, Prædikerens Bog, Esajas’ Bog

Jesus Kristus kan …

Sandheder, der blev skrevet for tusinder af år siden, lærer jer, hvad Herren kan gøre for jer i dag.

Billede
Jesus Kristus og Peter går på vandet

Troens fuldender, J. Alan Barrett

Der er ingen udløbsdato på sandhed fra Gud. Det er, fordi det er viden »om ting, som de virkelig er, og om ting, som de virkelig vil blive« (Jakob 4:13).

Sandheder, der blev skrevet for tusinder af år siden i Det Gamle Testamente, er stadig sande nu. Og nogle af dem hjælper jer til at se, hvad Herren kan gøre for jer i dag. Her er nogle få sandheder fra Ordsprogenes Bog, Prædikerens Bog og Esajas’ Bog (som I studerer i denne måned). De viser jer, at Jesus Kristus kan …

Jævne jeres stier

Til tider føler vi os alle forvirrede, fortabte eller i behov for vejledning. Hvis I giver Herren jeres fulde tillid, ydmyghed og taknemlighed, »vil han jævne dine stier« (se Ordsp 3:5-6).

Hvis I holder hans befalinger, »fører [han] dig ad vejen, du skal vandre«, og så vil »din fred [blive] som en flod« (Es 48:17-18).

Billede
Jesus Kristus og en ung mand

Møder Frelseren, af Jen Tolman

Give jer perspektiv

Verdens holdninger og livsstil kan virke seje og dejlige. Men Jesu Kristi lærdomme kan hjælpe jer til at se, hvor tomme og flygtige verdens veje er.

Alt, der »sker under solen, er tomhed og jagen efter vind« (Præd 1:14). Med andre ord fører verdens veje til frustration. Det er ligesom at jage efter vinden og prøve at fange den. Lykke kommer, når vi viser Gud respekt og ærbødighed og holder hans befalinger (se Præd 12:13).

Mange mennesker i verden »kalder det onde godt og det gode ondt … gør mørke til lys og lys til mørke, gør det bitre sødt og det søde bittert« (Es 5:20). Men Herren viser os sandheden. Ved at følge hans vej og hans ord kan vi »i glæde … drage ud, og i fred … føres af sted« (se Es 55:8-12).

(Se også Es 40:6-8; 51:7-8.)

Tilgive dine synder

Vi begår alle fejl. Vi har alle syndet. Men hvis vi omvender os og bliver ved med at stræbe efter at holde Guds befalinger, kan Jesus Kristus gøre os rene og hele igen. Han »vil vise [os] barmhjertighed … for han er rig på tilgivelse« (Es 55:7). Han har sagt:

»Er jeres synder som skarlagen, kan de blive hvide som sne; er de røde som purpur, kan de blive som uld« (Es 1:18).

»Det er mig, kun mig, der sletter dine overtrædelser, for min egen skyld husker jeg ikke på dine synder« (Es 43:25).

Billede
Jesus Kristus omfavner nogen

Foto: Mark Mabry

Styrke jer

Vi føler os alle svage eller trætte somme tider. Jesus Kristus kan give jer styrke. »Herren er en evig klippe« (Es 26:4). Hvis I er ydmyge og stoler på ham, kan han hjælpe jer med at modstå fristelse, træffe svære beslutninger eller bare blive ved på trods af vanskeligheder. Han har sagt:

»Frygt ikke, for jeg er med dig, fortvivl ikke, for jeg er din Gud. Jeg styrker dig og hjælper dig« (Es 41:10).

Aldrig glemme jer

Frelseren Jesus Kristus ofrede sig selv for jer, fordi han elsker vor himmelske Fader – og fordi han elsker jer. Hans offer gjorde det muligt for jer at opstå og få en mulighed for at blive som vor himmelske Fader. Han vil aldrig svigte jer eller glemme jer. Han har sagt:

»Glemmer en kvinde sit diende barn? … Selv om de skulle glemme, glemmer jeg ikke dig.

»Se, i mine hænder har jeg tegnet dig« (Es 49:15-16)

Eftersom han har gjort så meget for os og aldrig vil glemme os, bør vi også stræbe efter »altid [at] erindre ham« (L&P 20:77, 79).