2021
Gud vil utkjempe dine slag – på sin måte
September 2021


“Gud vil utkjempe dine slag – på sin måte”, Til styrke for ungdom, sep. 2021, 15–17.

Kom, følg med meg

Gud vil utkjempe dine slag – på sin måte

De tidlige hellige lærte ett og annet om Guds veier.

Lære og pakter 103–105

Bilde
Sions leir ved Fishing River

Zion’s Camp [Sions leir], av Judith Mehr

Med en rasende mobb på mer enn 300 som lovet å knuse dem neste morgen, håpet og ba gruppen hellige som utgjorde Sions leir, om et mirakel.

Under Joseph Smiths ledelse hadde Sions leir marsjert i flere uker fra Ohio til Missouri. Disse medlemmene av Kirken håpet å hjelpe de hellige som hadde blitt drevet ut av Jackson fylke i Missouri, å gjenvinne sine landområder. Men de opplevde trusler og motstand gjennom hele marsjen. Og nå truet enda en mobb dem.

Mirakelet som de hellige i Sions leir ba om, skulle snart komme. Det kom i form av mørke skyer som tårnet seg opp i det fjerne. Et voldsomt tordenvær brøt ut på alle sider og dumpet massivt hagl. Uværet satte mobben ut av spill.

“Det virket som hevnens mandat hadde gått ut fra slagmarkens Gud for å beskytte hans tjenere så ikke deres fiender skulle tilintetgjøre dem”, forklarer Joseph Smiths historie. “Haglet falt på dem og ikke på oss, og vi led ingen skade med unntak av at noen av våre telt blåste ned og noen ble våte, mens våre fiender fikk hull i hattene sine og andre skader. Noen av geværkolbene deres ble til og med knust, og hestene deres løp sin vei.”1

Ødeleggende hagl var bare en del av uværet. Det regnet så voldsomt at Fishing River, elven som skilte de to gruppene, vokste og ble nesten 12 meter dyp. Den hadde bare vært ankeldyp den morgenen.

Herren lovet medlemmene av Sions leir: “Jeg vil utkjempe deres slag” (Lære og pakter 105:14). Når det skjer, er det ingen tvil om hvilken side som vil vinne.

Mirakler i vår tid

Noen ganger når du leser beretninger som denne, lurer du kanskje på hvorfor slike dramatiske mirakler ikke synes å skje med deg i dine vanskeligheter.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har nylig gitt oss litt innsikt som kan hjelpe. Han sa: “Vær så snill å forstå at han som aldri sover eller hviler, bryr seg om sine barns lykke og endelige opphøyelse fremfor alt annet en guddommelig person må gjøre. Han er ren kjærlighet, strålende personifisert, og barmhjertige Fader er hans navn.

‘Hvis dette er tilfelle’, sier du kanskje, ‘burde ikke hans kjærlighet og barmhjertighet ganske enkelt dele våre personlige Rødehav og la oss gå gjennom våre vanskeligheter på tørr grunn?’”

Hvis Gud har utkjempet slike slag for sine barn tidligere, hvorfor gjør han det ikke nå? Hvorfor ikke utrydde all sykdom? Hvorfor ikke gjøre slutt på krig og sult og lidelse over hele verden?

Eller hvorfor ikke i det minste stoppe mobberen som ikke vil la deg være i fred? Eller hjelpe familien din å komme bedre overens?

Eldste Holland sa videre: “Svaret på slike spørsmål er ‘Jo, Gud kan utføre mirakler øyeblikkelig, men før eller senere lærer vi at tidene og årstidene på vår jordiske reise er hans og hans alene å styre.’ Han forvalter denne kalenderen for hver og en av oss personlig.”2

Når du følger Guds bud, er du berettiget til Guds hjelp. Men ingen av oss kan velge hvordan eller når denne hjelpen kommer.

Uventede velsignelser

La oss vende tilbake til Sions leir en stund. Mirakelet ved Fishing River var absolutt dramatisk. Og det var ikke det eneste mirakelet medlemmene av Sions leir så under marsjen. Men som du vil lese i Kom, følg med meg og lære i Seminar denne måneden, gikk det ikke slik de hellige hadde planlagt.

De trodde hele poenget med Sions leir var å hjelpe til med å gjenvinne landområder i Jackson fylke som var blitt stjålet fra de hellige av rasende mobber.

Fikk de hellige tilbake eiendommene sine? Nei.

Led de hellige under den nesten 1500 kilometer lange marsjen til Missouri? Ja. Noen ganger veldig. På det verste feide et utbrudd av kolera gjennom leiren og drepte 13.

På overflaten kan det virke som om hele innsatsen var mislykket. Men mange av dem som marsjerte i leiren, så det ikke slik. Brigham Young sa om denne opplevelsen: “Jeg fikk godt betalt – med høye renter … mitt mål var fylt til randen med den kunnskap jeg hadde mottatt ved å reise sammen med profeten [Joseph Smith].”3

Mange andre medlemmer av Sions leir snakket også om lærdommene og verdien av marsjen. Profeten Joseph Smith selv sa: “Brødre, enkelte av dere er sinte på meg fordi dere ikke kjempet i Missouri, men la meg fortelle dere at Gud ikke ønsket at dere skulle kjempe. Han kunne ikke organisere sitt rike … uten at han tok [sine ledere] fra en gruppe menn som hadde tilbudt sitt liv, og som hadde ytt et stort offer på samme måte som Abraham.”4

Bilde
Sions leir

Zion’s Camp [Sions leir], av C.C.A. Christensen

Deres trofasthet førte kanskje ikke til at de fikk landområdene sine tilbake. Men de ble rikelig velsignet på andre måter. Det er et mønster du kanskje legger merke til i ditt eget liv også. Og det Gud hjelper oss å bli ved hjelp av våre prøvelser, er ofte et større mirakel enn at han befrir oss fra våre prøvelser.

Guds sikre seier

Når du studerer tidlige helliges liv, kan du oppdage Guds innflytelse gang på gang. Du leser om store velsignelser. Du finner også tider med store vanskeligheter. Men for dem som stolte på Gud til enden, var deres evige belønning sikker.

Når du følger Gud og stoler på ham, vil han utkjempe dine slag og sørge for de mirakler du trenger! Disse miraklene vil komme på hans egen måte og når han finner det riktig, men utfallet er sikkert. Enhver prøvelse vil til slutt bli løst – i dette liv eller i det neste. Like viktig er det at når du følger ham, vil du aldri måtte gå alene. “Derfor, vær trofaste, og se, og gi akt, jeg er med dere inntil enden” (Lære og pakter 105:41).

Noter

  1. History, 1838–1856, volume A-1 (23 December 1805–30 August 1834), 497, josephsmithpapers.org.

  2. Jeffrey R. Holland, generalkonferansen i oktober 2020 (Ensign eller Liahona, nov 2020, 116).

  3. Brigham Young, “Discourse”, Deseret News, 3. des. 1862, 177.

  4. Joseph Smith, i Joseph Young sr., History of the Organization of the Seventies (1878), 14.