2021
Parasta itseäsi rakentamassa
Syyskuu 2021


”Parasta itseäsi rakentamassa”, Nuorten voimaksi, syyskuu 2021, s. 6–7.

Tule ja seuraa minua

Parasta itseäsi rakentamassa

Viisi keinoa rakentaa onnellinen ja iloinen elämä.

Oppi ja liitot 95:13–14

Kuva
nuoren naisen röntgenkuva, taustalla temppelin suunnitelma

Kuvitus Juliet Percival

Kun Herra käski Joseph Smithiä rakentamaan Kirtlandin temppelin, Hän ei jättänyt Josephia keksimään, kuinka tehdä se kaikki aivan yksin. Hän ilmoitti suunnitelman, joka johtaisi menestykseen.

”Huone rakennettakoon, ei maailman tavan mukaan”, Herra julisti. ”Se rakennettakoon sen tavan mukaan, jonka minä näytän.” (OL 95:13–14.) Sitten Herra antoi ohjeita siitä, kuinka temppeli tulee rakentaa (ks. OL 95:15–17).

Onneksi Herra on näyttänyt meille enemmänkin kuin sen, kuinka temppeleitä rakennetaan. Hän on antanut meille myös ohjeita auttaakseen meitä tulemaan parhaaksi ihmiseksi, jollainen voimme olla. Kun noudatamme niitä, me rakennamme elämämme ”emme maailman mukaan” vaan siten kuin Herra on suunnitellut.

Tässä on viisi keinoa, joilla rakentaa Jeesukseen Kristukseen keskittynyt onnellinen ja iloinen elämä.

Rakenna varma perustus

Jokainen arkkitehti tai rakentaja kertoo sinulle, että vankka perustus on välttämätön mille tahansa rakennukselle. Helaman opetti, että paras perustus elämällemme on Lunastajamme kallio, ”Kristus, Jumalan Poika” (Hel. 5:12). Me voimme tehdä Kristuksesta perustuksemme tulemalla Hänen luokseen ja noudattamalla Hänen opetuksiaan. Kuinka hyvin olet omasta mielestäsi tekemässä Kristuksesta elämäsi perustusta?

Palvele muita

Kuva
jalat

Presidentti Dieter F. Uchtdorfin, silloisen toisen neuvonantajan ensimmäisessä presidenttikunnassa, mukaan toinen hieno keino rakentaa elämäämme tulee ”ollessamme [jalkeilla] palvelemassa Herraa ja palvelemassa lähipiirissämme olevia”1. Kun palvelet muita, teet sitä, mitä Jeesus teki, ja opit tulemaan enemmän Hänen kaltaisekseen. Ja sen lisäksi, että olet siunauksena palvelemiesi ihmisten elämässä, sinä itsekin tulet siunatuksi.

Luo säännöllinen rutiini rukoilemiseen ja pyhien kirjoitusten tutkimiseen

Kuva
rukoilevat kädet

Yksi keino rakentaa onnellinen elämä on rakentaa suhde taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Hyvä keino tehdä niin on rukoilla ja tutkia pyhiä kirjoituksia.

Presidentti Uchtdorf on sanonut: ”Vahvistaaksemme suhdettamme Jumalaan me tarvitsemme merkityksellistä aikaa Hänen kanssaan kahden kesken. Hiljainen keskittyminen päivittäiseen henkilökohtaiseen rukoukseen ja pyhien kirjoitusten tutkimiseen – – ovat joitakin viisaita asioita, joihin meidän tulee sijoittaa aikaamme ja ponnistuksiamme päästäksemme lähemmäksi taivaallista Isäämme.”2

Rukous on tilaisuus olla yhteydessä taivaalliseen Isäämme. Hän tuntee meidät, rakastaa meitä ja haluaa kuulla meistä! Kun rukoilemme vilpittömästi, kiitämme ja pyydämme tarvitsemiamme asioita, Hän kuuntelee ja vastaa aina omalla tavallaan ja omana aikanaan.

Mitä tulee pyhien kirjoitusten tutkimiseen, siihen ei ole yhtä oikeaa tapaa. Tärkeää on se, että teet niin! Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Päivittäinen uppoutuminen Jumalan sanaan on ratkaisevan tärkeää hengelliselle selviytymiselle.”3 Se, että vietät joka päivä aikaa pyhien kirjoitusten parissa, auttaa sinua aivan varmasti rakentamaan elämän, jossa on uskoa ja voimaa.

Ympäröi itsesi niillä, jotka kannustavat sinua tekemään hyvää

Kuva
poika levitettyine käsivarsineen

Taivaallinen Isä haluaa meidän luovan yhteyden ja rakentavan suhteita muihin – etenkin perheeseen ja ystäviin. Meitä muovaavat usein ne, joiden kanssa vietämme aikaa. Olivatpa he sitten kirkon jäseniä tai eivät, sinun pitäisi ympäröidä itsesi ihmisillä, jotka auttavat sinua elämään evankeliumin mukaan, noudattamaan Herran tasovaatimuksia ja tulemaan paremmaksi ihmiseksi. Voit myös auttaa lähelläsi olevia tekemään samoin. Kuka ystävistäsi auttaa sinua rakentamaan perustuksesi vanhurskaudelle?

Löydä iloa perustuksesi rakentamisesta

On monia muitakin keinoja, joilla voit rakentaa elämääsi hengellisesti vahvaksi ja tuntea iloa, kuten käymällä kirkossa ja nauttimalla sakramentin, solmimalla liittoja ja pitämällä ne sekä noudattamalla elävien profeettojen neuvoja.

On tärkeää muistaa, että kaikki nämä asiat edellyttävät työtä ja aikaa. Aina on rakennettavaa ja opittavaa, mutta sinun ei tarvitse tehdä sitä yksin. Herra auttaa sinua joka päivä, kun pyrit parhaasi mukaan rakentamaan elämän, josta sinä ja Hän voitte olla ylpeitä ja joka tuo sinulle iloa.