2021
Tavoitelkaa Siionia ja Herran siunauksia
Syyskuu 2021


”Tavoitelkaa Siionia ja Herran siunauksia”, Nuorten voimaksi, syyskuu 2021, s. 2–5.

Tule ja seuraa minua

Tavoitelkaa Siionia ja Herran siunauksia

Oppi ja liitot 97:21

Siionin rakentaminen on suuri vastuu, mutta se tuo myös suuria palkintoja.

Kuva
tyttö tutkimassa pyhiä kirjoituksia

Taivaan ensimmäinen suuri totuus on se, että Jumala rakastaa meitä koko sydämestään, väkevyydestään, mielestään ja voimastaan. Hän haluaa meille kaikkein parasta – on aina halunnut ja tulee aina haluamaan. Hän haluaa meidän olevan onnellisia, ei hetkellisesti tai pinnallisesti onnellisia, vaan syvällisesti ja iankaikkisesti onnellisia, kuten Hän on. Hän haluaa meidän kasvavan ja saavuttavan jumalalliset mahdollisuutemme Jumalan poikina tai tyttärinä.

Tiedän, ettei se ole aina helppoa. Monet teistä kohtaavat vaikeuksia ja henkilökohtaisia koettelemuksia, jotka voivat toisinaan olla musertavia. Olette luultavasti tarkastelleet omia olosuhteitanne, joitakin perheenne olosuhteita tai ongelmia maailman kansakuntien keskuudessa ja miettineet: ”Kuinka voin selviytyä tästä haasteiden sokkelosta?” Yksi vastaus voi yllättää teidät: Pyrkikää rakentamaan Siionia.

Missä Siion on?

Kuva
Jeesus Kristus kalastajien seurassa

Rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?, David Lindsley

Kautta historian Jumala on säännöllisesti kutsunut kansaansa perustamaan Siionin. Se oli yleensä tietty paikka, missä Jumalan kansa voisi olla vapaa maailman vaikutuksista ja elää sopusoinnussa toistensa kanssa. Tällä viimeisellä suurella taloudenhoitokaudella Siion ei kuitenkaan rajoitu yhteen maantieteelliseen paikkaan. Meidän aikanamme Siion voi olla missä tahansa, mistä löytyy Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon uskollinen jäsen. Herra kuvasi näitä Siionin asukkaita, että heillä on ”yksi sydän ja yksi mieli” (Moos. 7:18) ja että he ovat ”puhdassydämiset” (OL 97:21). Toisin sanoen me emme enää ajattele Siionia paikkana, jossa aiomme asua, vaan ajattelemme sitä tapana, jolla aiomme elää.

Teille on varattuna monia suurenmoisia siunauksia, kun teette parhaanne rakentaaksenne Siionia, ollaksenne sellaisia, joita Vapahtaja haluaa teidän olevan, ja auttaaksenne tien valmistamisessa Hänen paluutaan varten maan päälle. Sellainen pyrkimys vaatii työtä ja valtavasti uskoa, mutta se myös tuo kestävää onnea ja iloa. Toivon, että se on teistä yhtä liikuttavaa ja jännittävää kuin minusta! Kuten presidentti Russell M. Nelson on opettanut, mikään – kirjaimellisesti mikään – ei voisi olla tärkeämpää.1 Ja me saamme osallistua siihen! Me olemme sotilaita totuuden etulinjoissa. Me emme kanna luoteja, vaan me kannamme parantavia siteitä! Meitä kutsutaan auttamaan maailman parantamisessa ja luomaan maailmanlaajuinen seurakunta, jonka jäsenten luo Vapahtaja voi tulla.

Rakastakaa Jumalaa ja lähimmäisiä

Kuva
nuoret ottamassa ryhmäselfietä

Me voimme saavuttaa tällaisen perheen, naapuruston tai kansakunnan noudattamalla käskyä rakastaa. Ja mitä enemmän me rakastamme Jumalaa, sitä enemmän me rakastamme lähimmäisiämme ja huomaamme tapoja, joilla voimme siunata heitä. Kaikkialla on lähimmäisiä, joita auttaa, köyhiä, joita kohottaa, ja hyvää, jota tehdä.

Herra kuvaili kerran tätä vastuuta ja siunausta tällä tavoin:

”Ja nyt, ole uskollinen; – – auta heikkoja, nosta hervonneita käsiä ja vahvista voimattomia polvia.

Ja jos olet uskollinen loppuun asti, sinä saat kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän kruunun huoneissa, jotka minä olen valmistanut Isäni kodissa.” (OL 81:5–6.)

Puolustakaa totuutta

Kuva
poikia juttelemassa

Kun Jumala kutsuu meitä rakentamaan Siionia, Hän kutsuu meitä puolustamaan Hänen opetuksiaan ja pysymään lujina uskossamme. Sitä ei ole aina helppoa tai mukavaa tehdä, mutta meidän täytyy tehdä niin – myötätuntoisesti, nöyrästi, ymmärtäen ja rakastaen väsymättä muita. Pyrkimyksessämme vakiinnuttaa Siionia me kohtaamme varmasti niitä, jotka eivät näytä asianmukaisilta tai eivät pukeudu tai käyttäydy niin. Kun tapaamme sellaisia ihmisiä, meidän täytyy huolehtia siitä, että suhtaudumme heihin oikeamielisesti, emme omahyväisesti. Sellaisissa tilanteissa parasta, mitä voimme tehdä, on käyttäytyä itse asiallisesti ja osoittaa heitä kohtaan ”vilpitöntä rakkautta” (ks. OL 121:41).

Minä haluan muiden nauttivan siunauksista, joita minulla on, mutta toisinaan mietin, kuinka voin jakaa niitä tavalla, joka ei ole loukkaava tai jota ei ymmärretä väärin. Tämä pyhien kirjoitusten kohta on auttanut minua kaikissa kirkon tehtävissäni ja henkilökohtaisissa vastuissani Kristuksen opetuslapsena:

”Sen tähden, totisesti minä sanon teille: Korottakaa äänenne tälle kansalle; puhukaa ajatuksia, joita minä panen teidän sydämeenne, niin ette joudu häpeään ihmisten edessä,

sillä teille annetaan tuona hetkenä, niin, tuossa silmänräpäyksessä, mitä teidän tulee sanoa.

Mutta käskyn minä annan teille, että teidän tulee julistaa, mitä julistattekin, minun nimessäni, vakain sydämin, sävyisyyden hengessä kaikessa.

Ja minä annan teille tämän lupauksen, että sikäli kuin teette tämän, Pyhä Henki vuodatetaan, niin että hän todistaa kaikesta, mitä te sanotte.” (OL 100:5–8.)

Siunaus mennä eteenpäin

Kuva
nuoria kaupungissa

Rakkaat nuoret ystäväni, edessä on haastavia aikoja, mutta elämänne tulee lopulta olemaan suurenmoinen, kun annatte sydämenne Jumalalle, rakastatte Herraa Jeesusta Kristusta ja teette parhaanne elääksenne evankeliumin mukaan. Jos olette uskollisia, niin Siion on siellä, missä sitten olettekin. Siunaan teitä niin, että otatte sen vastaan riemuiten. Herralla on todella paljon varattuna teille!

Viite

  1. Ks. Russell M. Nelson, ”Toivo Israelin”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille, 3. kesäkuuta 2018, hopeofisrael.churchofjesuschrist.org.