2021
Guddommelighetens kraft gjennom prestedømsordinanser og velsignelser
August 2021


“Guddommelighetens kraft gjennom prestedømsordinanser og velsignelser”, Til styrke for ungdom, aug. 2021, 10–13.

Guddommelighetens kraft gjennom prestedømsordinanser og velsignelser

Her er fire prestedømsordinanser og velsignelser som innbyr Guds kraft i livet.

På mine reiser som medlem av De tolv apostlers quorum møter jeg ungdom over hele verden. Mange av dem strever med reelle bekymringer: “Vil Gud hjelpe meg? Vil han veilede meg? Hvordan kan jeg motta den hjelp, veiledning og fred jeg trenger?”

Mine kjære unge venner, Gud vil hjelpe dere, og han står klar til å velsigne dere. Som vår kjærlige Fader har han gitt oss ordinanser som hjelper oss å føle hans kraft i vårt liv – guddommelighetens kraft.

Tenk på dette skriftstedet: “I … ordinanser blir guddommelighetens kraft tilkjennegitt” (Lære og pakter 84:20).

Her er fire ordinanser og velsignelser som innbyr denne kraften i livet.

1. Kraft i nadverden

Bilde
unge menn velsigner nadverden

For det første kan vi føle guddommelighetens kraft gjennom av nadverden. Når vi ser på nadverden som en grunnleggende del av vår uke, fornyer den oss og hjelper oss å forberede oss til de seks dagene fremover.

Nadverden styrker vår innsats for å omvende oss kontinuerlig. Når vi lever rettferdig og gjør vårt beste for alltid å minnes Frelseren, opplever vi stadig større tro på Herren Jesus Kristus. Gjennom ham finner vi styrke til å forandre vårt liv til det bedre.

Når vi tar del i nadverden og gjør vårt beste for å bli mer lik vår Frelser, begynner gode egenskaper i oss å vokse. Vi begynner naturlig å vise folk mer kjærlighet og dømme dem mindre. Det skal mer til før vi blir sinte, og vi er motvillige til å gå inn i fristelse.

Ved å minnes og holde våre pakter med Herren, slik vi gjør når vi tar nadverden, lover han oss at hans Ånd alltid vil være hos oss (se Lære og pakter 20:77, 79) – ikke bare hos oss den dagen, men alltid.

2. Kraft i tempelet

Bilde
unge menn ved et tempel

For det annet kan vi motta veiledning og kraft fra Gud ved å komme til tempelet. Det finnes kraft i tempelet, selv om dere ennå ikke har mottatt deres begavelse. Det er bokstavelig talt Herrens hus.

Den beste måten å komme til tempelet på er å forberede seg på forhånd. Be deres himmelske Fader hjelpe dere å bygge opp deres tro på ham og på hans Sønn. Be ham hjelpe dere å vite at han er der.

Dere kan ikke tvinge frem åndelige følelser eller opplevelser. De vil ofte komme når dere ikke forventer dem. En av de hyppigste tilskyndelsene jeg mottar i tempelet, er: “Hold opp, og kjenn at jeg er Gud” (Salmene 46:11; se også Lære og pakter 101:16).

Guddommelighetens kraft i tempelet øker når dere utfører ordinanser for personer hvis navn dere har funnet ved slektshistorisk arbeid. Jeg har mange ganger følt kraften og nærværet til dem jeg arbeidet for i tempelet.

Når dere bidrar til dette hellige arbeidet, vil deres kunnskap og tro på Frelseren vokse. Dere vil motta et sikrere vitnesbyrd om at livet fortsetter på den andre siden av sløret.

Ikke alle bor nært nok til et tempel til å komme dit ofte. Herren vil legge merke til deres kjærlighet til tempelet selv om dere er langt borte. Ha et bilde av tempelet hjemme, og søk ivrig etter dem som trenger ordinansene.

3. Kraft i deres patriarkalske velsignelse

Bilde
en ung kvinne leser en patriarkalsk velsignelse

Det tredje som vil innby Guds kraft i deres liv, er deres patriarkalske velsignelse. Alle ungdommer skulle tenke på å motta en patriarkalsk velsignelse. Det er et effektivt veikart for livet.

Patriarkalske velsignelser tar ikke opp alle aspekter av livet. Men de understreker forskjellige advarsler, velsignelser og løfter for hver enkelt og gir viktig veiledning fra vår himmelske Fader.

Kraft kommer også ved forberedelse. Et av mine barnebarn fortalte meg nylig at han forberedte seg til sin patriarkalske velsignelse. Dette var ikke noe foreldrene presset ham til – det var hans eget initiativ. Han ønsket den veiledning den ville gi. Jeg ble imponert over hans åndelige forberedelse.

Det er også viktig å være i riktig åndelig sinnsstemning når du skal motta din patriarkalske velsignelse. Du ønsker å motta din velsignelse når du føler fred. En patriarkalsk velsignelse er en stor gave og bringer guddommelighetens kraft inn i livet.

4. Kraft i prestedømsvelsignelser

Bilde
en ung kvinne mottar en prestedømsvelsignelse

Til slutt vil jeg gjerne minne oss alle om kraften som kan strømme inn i vårt liv gjennom prestedømsvelsignelser fra verdige prestedømsbærere.

Jeg vet at dere noen ganger kan føle dere motvillige til å be om en velsignelse fra deres far, og noen ganger kan fedre føle seg motvillige til å gi en velsignelse. De kan føle seg uforberedt, men Herren vil velsigne dem i deres innsats.

Jeg vil oppfordre dere, hvis dere har en far som verdig bærer prestedømmet, til å gå til ham i enerom og si: “Pappa, jeg ønsker en velsignelse. Hvis du ønsker en uke eller en måned til å forberede deg psykisk og åndelig, kan jeg vente. Men kan vi planlegge det?”

Hvis faren deres ikke kan gi dere en prestedømsvelsignelse, kan dere snakke med foreldrene deres om å spørre en annen i menigheten som dere er glad i og respekterer. Dere vil finne styrke og trøst fra vår himmelske Fader ved det hverdagslige mirakelet som prestedømsvelsignelser er.

Bilde
Jesus Kristus helbreder

Healing [Helbredelse], av J. Kirk Richards

Dere vil føle Guds kraft

Mine unge venner, i disse fire prestedømsordinansene vil guddommelighetens kraft komme inn i deres liv. Dere vil vite, slik jeg gjør, at Jesus er Kristus, Guds Sønn, og at alt godt kommer fra ham. Jeg vitner om at vi kan få tilgang til denne kraften ved rettferdig deltagelse i hans prestedømsordinanser.