2021
Du klarar det!
Juli 2021


”Du klarar det!” Vägledning för de unga, juli 2021, s. 24–26.

Kom och följ mig

Du klarar det!

Vi behöver komma ihåg allt som vår himmelske Fader och Jesus Kristus har gjort – och vad de fortsätter att göra – för att hjälpa oss ärva det celestiala riket.

Läran och förbunden 76

Bild
ung kvinna

”Jag? I celestiala riket? Jag tror inte att jag klarar det.”

Har du haft sådana tankar någon gång? Jo, det är normalt att undra om vi är bra nog, särskilt när det verkar som om vi är så långt ifrån att vara fullkomliga. Ibland känns det som om det celestiala riket är ouppnåeligt!

Men bli inte missmodig. Hela poängen med vår himmelske Faders plan är att hjälpa dig bli som vår himmelske Fader och Jesus Kristus och leva med dem i celestiala riket. Och du ligger mycket bättre till än du tror. President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, har påmint oss om att det inte bara är vårt mål att leva med dem igen utan även deras mål.1

Mer än något annat vill vår himmelske Fader och Jesus Kristus att vi alla ska leva i det celestiala riket tillsammans med dem och våra familjer. Den goda nyheten är att vi inte behöver ta oss dit på egen hand. När vi kommer till Kristus och följer honom får vi den styrka och hjälp vi behöver. Tack vare hans försoning är det inte bara möjligt, utan också troligt, att vi kan ärva det celestiala riket.

Så med hans hjälp kan du göra det! Du klarar det!

Guds plan är till för alla

För att komma in i det celestiala riket behöver vi ha tro på Jesus Kristus och sträva efter att stärka den tron. Vi behöver sträva efter att förändra oss och omvända oss dagligen. Vi behöver döpas och ta emot den Helige Andens gåva – och regelbundet minnas Jesus Kristus och förnya våra förbund. Vi behöver hålla ut intill änden. Om det är det här du vill och strävar efter så är du på väg att bli någon som ärver det celestiala riket.

Dessutom har president Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, sagt att de som är värdiga den högsta graden i det celestiala riket är ”de som har uppfyllt de högsta kraven för detta rike, inbegripet trofasthet till förbunden som ingåtts i Guds tempel och evigt äktenskap”.2 (Du kan få veta mer om det här genom att läsa Läran och förbunden 76:50–7092–96).

Om det här får dig att undra över – eller oroa dig för – dina förberedelser för att ärva det celestiala riket, tänk då på att det är en resa. Varje dag vi väljer att bli mer som vår himmelske Fader och Jesus Kristus är en dag när vi närmar oss att bli en mer celestial person – och närmar oss det celestiala riket. Naturligtvis kommer vi alla att göra snedsteg och misstag och begå synder. Nyckeln är att vi förlitar oss på Jesus Kristus och dagligen omvänder oss. Den här resan är hoppfull tack vare allt som han och vår himmelske Fader har gjort – och vad de fortsätter att göra – för att hjälpa oss komma dit.

Vi har Frälsaren

Bild
Jesus Kristus

Frälsaren bereder vägen för oss så att vi kan återvända till vår himmelske Fader. Joseph Smith sa att de som bor i det celestiala riket är de som ”tog emot Jesu vittnesbörd” och som är ”fullkomliggjorda genom Jesus … som åstadkom denna fullkomliga försoning genom att utgjuta sitt eget blod” (L&F 76:51, 69).

Att bli fullkomliggjorda genom Jesus Kristus betyder inte att vi aldrig gör några misstag. Det betyder att vi omvänder oss och försöker bli lite bättre varje dag, och litar till Frälsaren och kraften i hans försoning för att få hjälp att förändra oss. När vi gör det kan hans nåd hjälpa oss att utvecklas mot den högsta graden i det celestiala riket där vi ska leva med honom, vår himmelske Fader och våra familjer för evigt. Vi kommer också att få allt som vår Fader i himlen har. Inget av det här skulle vara möjligt utan Frälsaren.

Vi har kyrkan

President Oaks har sagt att kyrkan också är här för ”att hjälpa alla Guds barn att förstå sina möjligheter och uppnå sitt högsta mål. Denna kyrka finns till för att ge alla Guds söner och döttrar medlen att komma in i och nå upphöjelse i celestiala riket.”3 Det här åstadkommer vi genom lydnad mot evangeliets förrättningar och förbund.

Bild
tempel

Prästadömet krävs för de här förrättningarna och förbunden, och det finns bara i Guds sanna kyrka. På dessa och andra sätt får vi hjälp av Herren och hans kyrka på vår resa mot att bli vårt bästa jag så att våra hjärtan är redo att en dag ärva allt som vår himmelske Fader har och uppnå evigt liv.

Fortsätt framåt och ge inte upp!

Den här resan mot det celestiala riket är fylld av hopp, men den är inte alltid lätt. Vår himmelske Fader vet det. Han och Jesus Kristus har lovat att hjälpa och stärka oss i varje steg på vägen.

Bild
soluppgång

Fotografi från Getty Images

Så fortsätt framåt och ge inte upp. Vi får hjälp när vi strävar efter att följa Frälsaren, leva så att vi är värdiga att ta emot och följa maningar från den Helige Anden och se var vi kan förbättra oss. När vi går genom livet med tro på Jesus Kristus och omvänder oss när vi behöver det får vi hjälp av vår himmelske Fader att förändras till det bättre.

Att bli värdig det celestiala riket är inget som händer genom en enda stor handling. Det är resultatet av att konsekvent välja att följa Frälsaren och lita till det hopp och den förvissning som kommer av hans evangelium.

Så om du strävar efter att följa Frälsaren och ändå oroar dig för om du kan nå det celestiala riket så pekar alla tecken på ett rungande: ”Ja! Du klarar det!” Det här är det som vår himmelske Fader önskar för oss alla! Och som president Oaks har sagt blev allt det här möjligt ”på grund av Guds kärlek till sina barn och tack vare Jesu Kristi försoning och uppståndelse, ’han som förhärligar Fadern och frälser alla hans händers verk’ [L&F 76:43]”4.

Slutnoter

  1. Se M. Russell Ballard, ”Återvänd och ta emot”, (Liahona, maj 2017, s. 65).

  2. Dallin H. Oaks, ”Avfall och återställelse”, generalkonferensen i april 1995 (Nordstjärnan, juli 1995, s. 88).

  3. Dallin H. Oaks, ”Avfall och återställelse”, (s. 88).

  4. Dallin H. Oaks, ”Avfall och återställelse”, (s. 88), betoning tillagd.