2021
Koseis glädje
Juli 2021


”Koseis glädje”, Vägledning för de unga, juli 2021, s. 12–15.

Koseis glädje

Den här unge mannen från Japan älskar att berätta om evangeliet.

Bild
Nagasaki, Japan

Fotografi från Getty Images

Han spelar piano. Han springer. Han hoppar till och med längdhopp! Men det här är inte det enda som är imponerande med Kosei H., en 17-årig ung man från Nagasaki i Japan.

Bild
ung man som spelar piano
Bild
ung man som springer

”Han är en av de bästa ungdomsmissionärerna jag någonsin känt”, säger syster McKenna Frasure, en nyligen hemkommen missionär som verkade i Japan där Kosei bor. ”Kosei missade aldrig ett tillfälle att vara med missionärerna eller vittna om Kristus på kyrkans aktiviteter och sociala medier”, säger hon.

Kosei ser missionärerna som några av sina närmaste vänner. Och det är ingen överraskning att han känner så när man inser hur mycket han tycker om att berätta om evangeliet.

Bild
ung man med missionärer

”Missionsarbete är min glädje”, säger Kosei. ”Nephi lärde oss att frukten från livets träd är ’det mest begärliga av allt’ (1 Ne. 11:22). En del människor tackar kanske nej till den här frukten. Men som någon som vet hur söt frukten är vill jag dela med mig av evangeliet till andra omkring mig.”

Att dela med sig av evangeliets välsignelser kan vara Koseis största talang.

Framgång med sociala medier

Efter att ha gått en missionsförberedande kurs fick Kosei en ännu större önskan att hans vänner skulle få känna evangeliets glädje. Han började med att gå ut på nätet. Ett av de främsta verktygen han använder för att dela budskap och innehåll som rör evangeliet är sociala medier.

Bild
ung man med mobil

Flera av hans vänner har reagerat på de här inläggen på sociala medier. En vän i synnerhet kom fram till Kosei och sa: ”Jag är intresserad av din kyrka.”

Den här vännen var bara en bekant först, men deras vänskap fördjupades snabbt. ”Han började fråga mig vad som var skillnaden mellan hans tro och min”, förklarar Kosei. ”Fastän jag inte hade pratat med honom så ofta blev vi goda vänner efter att jag hade berättat om evangeliet på sociala medier.”

Idrott, hobbyer och evig vänskap

Sociala medier är inte det enda sättet som Kosei delar sin tro på. Du kommer kanske ihåg att han är mycket upptagen med många aktiviteter. Han har många tillfällen att träffa människor och få vänner. Och han använder de här tillfällena till att sprida glädjen i evangeliet.

”En gång bjöd jag med en vän i en idrottsklubb till engelskakursen som missionärerna hade i kyrkan”, säger Kosei. ”Han och missionärerna blev goda vänner medan han lärde sig engelska.”

Men samtalen slutade inte med engelskalektionerna.

”Min vän började undra varför de här missionärerna, som nästan var i samma ålder som han, gjorde volontärarbete och verkade som missionärer i Japan. Hans nästa fråga var vad som motiverar missionärer att tjäna. Han har nu hört missionärslektionerna och kommunicerar fortfarande med missionärerna via videochatt.”

När Kosei pratar om evangeliet med sina vänner försöker han matcha det han berättar med deras intressenivå. ”Jag pratar till exempel först om vad som händer efter döden, vad meningen med livet är, eller om Gud finns”, säger han. ”Sedan kan jag anpassa det efter deras intresse.”

Naturligtvis vet han att inte alla kommer att vara intresserade. Han har haft motgångar precis som alla andra. En dag när flera av hans vänner hade ställt frågor till honom om kyrkan försökte Kosei ge ett utdelningsblad från kyrkan till en av dem. ”Men den vännen sprang ut ur klassrummet och skrattade högt åt mig ute i korridoren.

Då blev jag jätteledsen”, säger Kosei.

Men han låter inte missmod stoppa honom. Han vet att det han berättar om ger välsignelser i deras liv för evigt om de lyssnar.

Glädjen som driver honom

”Jag känner glädjen i Kristi lärdomar”, säger Kosei. ”Om jag inte kände till de lärdomarna skulle jag ha haft ett liv utan riktig glädje.”

Bild
ung man som läser skrifterna

Kosei vet hur han ska prioritera bland alla aktiviteter och intressen. ”Jesu Kristi evangelium ger oss hopp i livet och visar oss allt som vi bör göra”, säger han. ”Även när vi känner oss deprimerade eller har det jobbigt ger uppriktig bön frid och hjälper oss att ha en positiv inställning.”

Det är därför han är så fast besluten att berätta om evangeliet varje gång han får chansen. Han vill att andra ska få uppleva det han upplever varje dag! ”Jag hoppas från djupet av mitt hjärta att många får möjlighet att uppleva den här riktiga glädjen”, säger han.

Bild
ung man vid templet

Det som betyder mest

Naturligtvis ägnar han inte all sin tid åt att sprida evangeliet. Kosei arbetar mycket flitigt på sina andra mål i livet. Varje dag ägnar han sig åt löpning och styrketräning. När han behöver varva ner lite spelar han piano. Han tycker också om att vara i naturen och umgås med sin familj. ”Ute i naturen med mina syskon – jag glömmer aldrig dagen när vi fångade fisk och åt dem!” säger han.

Bild
familjen
Bild
en familj som fiskar
Bild
ung man

Men hela tiden tar Kosei sig tid till det som betyder mest.

Och han har ett litet råd till dem som vill göra detsamma: ”Vi får vägledning när vi håller buden. När vi gör det kan vi få styrka av Herren. Rädsla och oro ersätts med hopp och tillförsikt. Om vi öppnar munnen utan att skämmas för evangeliet får andra känna kristuslik kärlek och blir fyllda av glädje.”