2021
Sprid evangeliet över hela världen
Juni 2021


”Sprid evangeliet över hela världen”, Vägledning för de unga, juni 2021, s. 8–11.

Sprid evangeliet över hela världen

Låt oss stå rakryggade och tala med tro när vi delar vårt budskap med världen.

Anpassat från ett examensavslutningstal vid Brigham Young University–Hawaii som hölls den 15 december 2007.

Bild
ung kvinna som håller mobiltelefon med Mormons bok på skärmbilden

Jag minns när pappa tog hem den första teven till vårt grannskap. Alla mina vänner kom hem till oss och såg med förundran hur den svartvita bilden kunde komma från den där lilla lådan.

När jag påbörjade min mission i England 1948 var dagstidningar och radio det vanligaste sättet att få nyheter på.

Vad annorlunda er värld är i dag. Framtidens värld är er. Uppfinningar som vi inte kunnat drömma om kommer att finnas under ert liv. Hur ska ni använda de här fantastiska uppfinningarna? Eller rättare sagt, hur ska ni använda dem till att föra Herrens verk framåt?

Verktyg att sprida evangeliet med

Herren har under århundradenas lopp inspirerat människor att uppfinna verktyg som underlättar evangeliets spridning. Kyrkan har tagit till sig de här verktygen, bland annat trycksaker, satellitutsändningar, och nu internet och sociala medier.

Internet och sociala medier låter alla få göra sin röst hörd, och det revolutionerar samhället. Det har underlättat samtal över hela världen om alla möjliga ämnen, bland annat religion, och nästan alla kan delta.

Delta i samtalen

Ordet samtal är viktigt. Det pågår samtal om kyrkan hela tiden. De här samtalen fortsätter vare sig vi väljer att delta i dem eller inte. Men vi kan inte stå bredvid medan andra, däribland våra kritiker, försöker definiera vad kyrkan lär. Vissa samtal har en publik på tusen eller kanske miljoner, men de flesta är mycket, mycket mindre. Alla samtal har dock en inverkan på dem som deltar i dem. Uppfattningar om kyrkan etableras ett samtal åt gången.

Ni vet alla att medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hela tiden påminns om och uppmuntras att dela med sig av evangeliet till andra. Kyrkan söker hela tiden efter de mest effektiva sätten att förkunna vårt budskap.

Att predika evangeliets återställelse har alltid varit viktigt för mig. Jag älskade att vara missionär i England. Jag älskade att vara missionspresident i Kanada. Och jag älskar mitt nuvarande ämbete som ger mig möjlighet att sprida budskapet om evangeliets återställelse till världen och att vittna om att Gud Fadern och hans Son, Jesus Kristus, visade sig för profeten Joseph Smith 1820. Genom Joseph återställdes det evangelium som Jesus predikade under Nya testamentets tid. Det gick förlorat i och med de forna apostlarnas död. Jag kan sprida kunskapen till hela världen om att prästadömets myndighet och Nya testamentets lära och förrättningar ännu en gång finns på jorden. Det här är det viktigaste arbete vi kan vara engagerade i.

Nu vill jag be er att delta i samtalen genom att sprida evangeliet på internet, särskilt i sociala medier, och med enkla och tydliga ord förklara budskapet om återställelsen.

Bild
ung man som använder smartphone

Vad du kan göra

De flesta av er vet redan att det finns många sätt att börja berätta om det man vet är sant. Ni kan ladda ner videor från kyrkan och andra lämpliga webbplatser och dela dem till era vänner. Ni kan kommentera inlägg om kyrkan och uttrycka era åsikter om huruvida inläggen är riktiga eller inte. Detta kräver förstås att ni, och alla medlemmar i kyrkan, förstår evangeliets grundläggande principer.

Andra har spelat in och lagt ut sitt vittnesbörd om återställelsen, Mormons boks lärdomar och andra evangelieämnen på Youtube och andra populära webbplatser där man kan dela videor. På det här sättet kan ni också berätta om egna upplevelser för dem som inte är medlemmar i kyrkan. Använd berättelser och ord som de kan förstå. Prata ärligt och uppriktigt om den inverkan evangeliet har haft på era liv, om hur det har hjälpt er övervinna svagheter eller prövningar och hjälpt er att definiera era värderingar. Er publik är kanske liten många gånger, men den ackumulerade effekten av tusentals sådana berättelser kan vara stor. Den kombinerade ansträngningen är sannerligen värd sitt pris om så bara ett fåtal påverkas av era trosstärkande ord, av er kärlek till Gud och till hans Son Jesus Kristus.

Återställelsen av Jesu Kristi evangelium har utan tvekan haft stor inverkan på era liv. Den har i viss mån format dem ni är och hur er framtid blir. Var inte rädda att låta andra få ta del av er berättelse – era upplevelser som följare av Herren Jesus Kristus. Vi har alla intressanta berättelser som har påverkat vår identitet. Att återge de här berättelserna är ett oprovokativt sätt att prata med andra. Ni kan också hjälpa till att rätta till många missuppfattningar om kyrkan genom er inflytelsesfär.

Bild
ungdomar som pratar vid stranden

Kom ihåg vilka ni är

Varje lärjunge till Kristus är mest effektiv och gör mest gott när han eller hon uppträder på ett sätt som är värdigt någon som följer Frälsaren. Samtal som är fokuserade på att ifrågasätta och uttrycka tvivel om evangelieprinciper gör inte mycket för att bygga upp Guds rike. Aposteln Paulus uppmanade oss att inte skämmas för evangeliet. ”Det är en Guds kraft som frälser” (Rom. 1:16). Låt oss stå rakryggade och tala med tro när vi delar vårt budskap med världen.

När ni deltar i de här samtalen, kom då ihåg vilka ni är. Ni är sista dagars heliga. Det finns ingen anledning att bråka eller tvista med andra om vår tro. Det finns ingen anledning att inta försvarsställning eller att vara stridslystna. Vår ståndpunkt är fast: Kyrkan är sann. Vi behöver bara föra ett samtal, ett sådant som vänner i samma rum har, alltid vägledda av Andens maningar och hela tiden med tankarna på Herren Jesu Kristi försoning, som påminner oss om hur dyrbara vår himmelske Faders barn är.

Må Herren välsigna er, vägleda er, inspirera er och upplysa ert förstånd, så att ni vet hur ni ska delta i detta omfattande, världsomspännande samtal som pågår. Låt era röster höras när ni förkunnar det stora och underbara budskapet om återställelsen av fullheten i Jesu Kristi eviga evangelium.