2021
Livsviktiga samtal
Maj 2021


”Livsviktiga samtal”, Vägledning för de unga, maj 2021.

Lördagens förmiddagsmöte

Livsviktiga samtal

Utdrag

Bild
ung kvinna med armen runt en annan ung kvinna

Vi kan inte vänta på att omvändelsen ska äga rum av sig själv i våra barn. Slumpartad omvändelse är inte en princip i Jesu Kristi evangelium. Vi blir inte som vår Frälsare av en tillfällighet. Genom att vara avsiktlig när man älskar, undervisar och vittnar kan man hjälpa barnen att redan i ung ålder börja känna den Helige Andens inflytande. Den Helige Anden är livsviktig för våra barns vittnesbörd om och omvändelse till Jesus Kristus. …

Tänk på värdet av samtal i familjen om Jesu Kristi evangelium, livsviktiga samtal, som kan bjuda in Anden. När vi har sådana samtal med våra barn hjälper vi dem att lägga en grund ”som är en säker grundval, och om [de] bygger på denna grundval kan de inte falla” [Hel. 5:12]. …

De här avgörande diskussionerna kan leda barnen till att

  • förstå omvändelsens princip

  • ha tro på Kristus, den levande Gudens Son

  • välja dop och den Helige Andens gåva när de är åtta år

  • och be och ”vandra rättrådigt inför Herren”[L&F 68:28]. …

Allteftersom barnen växer och utvecklas kommer det som de tror på att ifrågasättas. Men när de är lämpligt rustade kan de växa i tro, mod och självförtroende, även när de möter starkt motstånd.

Alma lärde oss att ”bereda [våra] barns sinnen” [Alma 39:16]. Vi förbereder det uppväxande släktet för att bli framtida försvarare av tron, för att förstå ”att [de] är fria att handla av [sig] själva – att välja vägen till evig död eller vägen till evigt liv” [2 Ne. 10:23]. Barn förtjänar att förstå den här viktiga sanningen: evigheten är fel sak att ha fel om.

Må våra enkla men livsviktiga samtal med våra barn hjälpa dem att ”åtnjuta det eviga livets ord” nu så att de kan åtnjuta ”evigt liv i den kommande världen, ja, odödlig härlighet” [Mose 6:59; betoning tillagd].