2021
Ett stort verk
Januari 2021


”Ett stort verk”, Vägledning för de unga, jan. 2021, s. 20–21.

Ett stort verk

Ungdomstemat 2021:
Läran och förbunden 64:33–34

Herren har inbjudit er att vara med i ”det största verket” på jorden1

Bild
Loggan för ungdomstemat 2021

Ni fantastiska unga kvinnor och unga män är en del av något underbart – ni ”lägger grundvalen till ett stort verk” (L&F 64:33). Det här verket hjälper Herren Jesus Kristus att utföra sin mission när vi deltar i Israels insamling på båda sidor om slöjan och bygger upp Sion.

Gå med i ungdomskåren

President Russell M. Nelson har uppmanat er var och en att delta i det här verket som en del av ”Herrens ungdomskår”.2 Men vad är en kår? En kår kan vara ett specialförband som är utformat för en viss uppgift. Det innebär att ni utgör en del av en specialenhet som ska finna och utföra er del i Herrens stora verk.

När profeten uppmanade er att se meningen i era liv med fokus på att samla Israel, började era liv likna Moses liv. Mose, som växte upp som prins av Egypten, var tvungen att fly för sitt liv och nöjde sig senare med ett enkelt liv som fårskötare. Men Herren kallade på honom och sa: ”Jag har ett uppdrag åt dig” (Mose 1:6). Vår Fader i himlen visste det som Mose inte visste: att Mose med Guds hjälp kunde bli ett redskap för att rädda en stor nation – han kunde göra vad som helst.

Ni kan göra skillnad

Ni tänker kanske: Men jag är ju inte Mose. Kan jag ens göra någon skillnad i den här världen? Vi har ibland känt likadant, men vi har levt länge nog för att veta att svaret är ja. Vi ser vanliga ungdomar varje dag som väljer att inte leva ett vanligt liv. De har ett starkt inflytande på människor omkring sig genom att bara i tysthet vara sanna lärjungar till Jesus Kristus. De utvecklar sina talanger och hjälper sina familjer framåt. Ni har kallats av en profet att lägga ”grundvalen till ett stort verk”. Genom att förlita oss på Jesus Kristus och sträva efter att utföra hans vilja gör vi skillnad!

Ni är inte ensamma i det här. När ni går med i Herrens kår går ni med i en enormt stor grupp ungdomar i hela världen. Vi står vid er sida och backar upp er tillsammans med era föräldrar, ledare, vänner, apostlar och profeter, och inte minst himlens änglar, som alla strävar efter att utföra Herrens verk tillsammans (se L&F 84:88).

Av det ringa kommer det som är stort

Vi tar det lite i taget. Herren uppmanar oss att ta små och enkla steg när vi ger oss in i det här stora verket (se L&F 64:33). Oupphörliga, trofasta handlingar för oss framåt och får oss att försöka nå ut till och hjälpa dem vi har omkring oss. Några av de här enkla sakerna kan vara skräddarsydda för dig personligen eftersom allas resor inte ser exakt likadana ut.

Be om att få veta vem du är och att förstå din personliga roll i Guds plan. Be om att få veta vilka små och enkla saker du kan göra varje dag. Troligtvis måste du ta dig ur din bekvämlighetszon, men om du är villig att följa maningarna du får så får du fler.

Som president Nelson sa nyligen: ”I vår strävan att vara Jesu Kristi lärjungar behöver våra ansträngningar att höra honom bli mer och mer avsiktliga. Det krävs medveten och konsekvent ansträngning för att fylla det dagliga livet med hans ord, lärdomar och sanningar.”3

Herren utökar era förmågor och er glädje

När ni söker uppenbarelse vägleder Herren er så att ni vet hur ni ska använda era talanger och er personlighet för att tjäna och leva efter evangeliet. Han utökar er fantasi, kreativitet och kapacitet på sätt som ni inte visste var möjliga.

När ni erbjuder Herren ert villiga hjärta och sinne kommer ni att upptäcka fler vänner och fler möjligheter att tjäna. Er uppfattning om er identitet och ert syfte kommer då att stärkas, och ni finner glädje.

Ibland känner vi oss kanske nöjda med att slå oss till ro och bara glida med, men Gud har förberett något annat för oss. Precis som han hade ett stort verk för Mose, har han ett stort verk för er. Bli därför inte trötta! Vi har fullständigt förtroende för er – Herrens ungdomskår.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Israels hopp” (världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018), s. 3, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  2. Russell M. Nelson, ”Israels hopp”, s. 12.

  3. Russell M. Nelson, ”Hör honom”, generalkonferensen i april 2020 (Liahona, maj 2020, s. 89).