Årlige transmissioner
En profet i landet: Aktuelle profetiske fokuspunkter for unge voksne


En profet i landet: Aktuelle profetiske fokuspunkter for unge voksne

Årlig transmission for S&I 2023

27. januar 2023

Indledning

Over for vores religionslærere vil jeg gerne udtrykke min taknemmelighed for alt det, I gør for at styrke de unge og de unge voksne overalt i Kirken. Helt bogstaveligt har I Kirkens fremtid i jeres klasser, og jeg er til stadighed inspireret af den måde, hvorpå I tjener og drager omsorg for jeres elever.

Jeg begynder med at tage jer med på en oplevelse, som jeg havde i efteråret på Malad Summit, det højeste punkt på vejen mellem Salt Lake City og Rexburg i Idaho. På vej til en opgave i Kirken modtog jeg et klart indtryk af, at jeg skulle genhøre præsident Russell M. Nelsons foredrag for unge voksne med titlen »Evighedens valg«. Da jeg kørte over toppen, fornemmede jeg to tydelige indtryk. For det første blev jeg overvældet af en følelse af kærlighed til Kirkens unge voksne. For det andet fik jeg en følelse af ærefrygt over miraklet ved at have en nulevende profet kaldet til at undervise disse unge voksne i disse vanskelige tider. Jeg kørte min bil ind til siden for at fastholde de første indtryk, der i sidste ende ville føre til de bemærkninger, jeg i dag vil dele med jer.

Vi lever i urolige tider, men Herren har erklæret: »Jeg vil give jer et mønster i alt, for at I ikke skal blive bedraget, for Satan er løs i landet og han drager om og forfører folkeslagene.«1 Men som søster Wendy W. Nelson har forklaret, at selvom Satan er til stede i landet, så har vi også en profet i landet, som vi kan se hen til for at modtage sandhed og klarhed i disse sidste dage.2

I aften vil jeg fremhæve fem profetiske emner, som profeten og apostlene har understreget, især over for Kirkens unge voksne. Hvis jeg skulle undervise i kurset »De levende profeters lærdomme« næste semester, ville disse temaer være en fast bestanddel af pensummet. Uanset hvilket kursus I underviser i, håber jeg, at I vil lade disse budskaber have indflydelse på både jeres pensum og den måde, I underviser og vejleder jeres elever på.

De fem aktuelle profetiske fokuspunkter, vi ønsker, at I reflekterer over, er:

  1. Kend jeres guddommelige identitet.

  2. Træk på kraften fra Jesus Kristus og jeres pagter.

  3. Lad Gud råde og følg hans profet.

  4. Undervis i sandhed med kærlighed.

  5. Tag ansvar for jeres vidnesbyrd.

1. Kend jeres guddommelige identitet

Hvis jeg forsøgte at forstå profetens profetiske fokus i forhold til unge voksne, ville jeg begynde med hans nylige verdensomspændende møde for unge voksne og hans budskab med titlen »Evighedens valg«. Mange unge voksne i dag har det svært, fordi de ikke forstår deres sande identitet. Præsident Nelson spurgte:

»Hvem er I?

Først og fremmest er I Guds børn.

For det andet er I som medlemmer af Kirken børn af pagten. Og for det tredje er I Jesu Kristi disciple.«3

Bemærk, at præsident Nelson underviser med empati og kærlighed, men han underviser stadig i den centrale sandhed om guddommelige identitet. Hør følgende uddrag fra hans tale.

[Start Video]

Præsident Russell M. Nelson: »Der er selvfølgelig forskellige betegnelser, der kan være meget vigtige for jer. Misforstå mig ikke. Jeg siger ikke, at andre betegnelser og kendetegn ikke er betydningsfulde. Jeg siger ganske enkelt, at ingen identifikator bør udskifte, erstatte eller prioriteres højere end disse tre vedvarende betegnelser: ›Guds barn‹, ›barn af pagten‹ og ›Jesu Kristi discipel‹.

Enhver identifikator, der ikke er forenelig med disse tre grundlæggende betegnelser, vil i sidste ende svigte jer. Andre betegnelser vil skuffe jer med tiden, fordi de ikke har kraft til at lede jer mod evigt liv i Guds celestiale rige.«4

[Video slut]

Det første profetiske fokus for unge voksne, som vi fremhæver, er at gøre dem bekendt med deres guddommelige identitet. Jeg anbefaler på det kraftigste præsident Nelsons udtalelser i »Evighedens valg« som en central kilde for jer som religionsundervisere, der arbejder med de unge voksne og Kirkens unge.

2. Træk på kraften fra Jesus Kristus og jeres pagter

For det andet må vi for at beskytte den guddommelige identitet lære vores unge voksne at trække på Jesu Kristi kraft ved at overholde deres pagter. Præsident Nelson har understreget: »Alt, hvad der undervises om i templet gennem belæringer og Ånden, øger vores forståelse af Jesus Kristus. Hans afgørende ordinancer binder os til ham gennem hellige præstedømmepagter. Derpå skænker han os, når vi holder vores pagter, sin helbredende, styrkende kraft. Og hvor vi dog har brug for hans kraft i de kommende tider.«5

Sidste år holdt jeg et foredrag på BYU med titlen »At finde Kristi fred i farefulde tider«, hvor jeg citerede præsident Nelson mange gange.6 Efter foredraget sagde en af vores dekaner, at hun var begejstret for det citat af præsident Nelson, som jeg brugte hele tiden. Jeg forklarede, at der faktisk var fire forskellige citater, der alle havde en ensartet struktur.

Præsident Nelson har brugt en sætningsmæssig formulering, hvor han på venstre side af hver udtalelse taler om de sidste dages vanskeligheder, fare, ængstelse og uro. På højresiden af sætningen erklærer han med tillid og håb, at vi gennem Jesus Kristus samt ved at overholde vores pagter med ham kan overvinde disse udfordringer. Jeg har talt ikke mindre end syv af disse sætningsstrukturer i præsident Nelsons generalkonferencetaler, siden han blev profeten. Lad os se på blot to af disse fra hans tale »Templet og jeres åndelige fundament«.

Citat nr. 1: »Mine kære brødre og søstre, dette er de sidste dage. Hvis I og jeg skal modstå de kommende farer og pres, er det bydende nødvendigt, at vi hver især har et sikkert åndeligt fundament, der er bygget på vor Forløsers klippe, Jesus Kristus.7

Citat nr. 2: »Herren har erklæret, at på trods af denne tids hidtil usete udfordringer, behøver de, der bygger deres fundament på Jesus Kristus og har lært, hvordan man trækker på hans kraft, ikke at bukke under for denne æras unikke bekymringer.«8

I begge udsagn begynder profeten atter med at erkende de udfordringer, vi vil stå over for i de sidste dage. Han følger derefter op med et løfte om, at vi kan overvinde disse udfordringer og den medfølgende angst, når vi vender os til Frelseren og lærer at drage nytte af hans kraft.

Da jeg først genkendte dette mønster, troede jeg, at henvisningen til Jesus Kristus betød, at hvis jeg kunne forankre mit vidnesbyrd til Frelseren, ville jeg kunne modstå de prøvelser, der ville indtræffe i de sidste dage. Men jeg tror også i stigende grad, at præsident Nelson opfordrer os til at være ligesom Frelseren.

Måske var det dette, som ældste Jeffrey R. Holland talte om, da han i sit budskab til unge voksne på BYU tidligere på året opfordrede os til at »blive ›en hellig ved Herren Kristi forsoning‹«.

[Start Video]

Ældste Jeffrey R. Holland: »Kong Benjamin belærte os om, at et grundlæggende formål med jordelivet, måske det grundlæggende formål med jordelivet, er at blive ›en hellig ved Herren Kristi forsoning‹, hvilket kræver – som han fortsætter med at sige – at blive ›som et barn, underdanig, ydmyg, ydmyg, tålmodig, fuld af kærlighed, villig til at underordne sig alt det, hvad Herren finder det tjenligt at pålægge ham, ligesom et barn underordner sig sin far‹ [Mosi 3:19; fremhævelse tilføjet].«9

[Video slut]

3. Lad Gud råde og følg hans profet

For at hjælpe de unge voksne med at erkende deres guddommelige identitet og trække på Jesu Kristi kraft, må vi lære dem at sætte Gud først og at følge hans profet. Intet steds er dette budskab blevet formidlet mere kraftfuldt end i præsident Nelsons opfordring til at »Lade Gud råde«. Som om profeten havde holdt et interview med hele Kirken, stillede han os de følgende seks spørgsmål:

  • »Er I villige til at lade Gud råde i jeres liv?

  • Er I villige til at lade Gud være den vigtigste indflydelse i jeres liv?

  • Vil I lade hans ord, hans bud og hans pagter påvirke, hvad I foretager jer hver dag?

  • Vil I give hans røst højere prioritet end nogen anden?

  • Er I villige til at give, hvad som helst Herren har brug for, at I gør, forrang over alle andre ambitioner?

  • Er I villige til at lade jeres vilje blive opslugt af hans?«10

For år tilbage oplevede jeg, hvad det ville betyde for mig at lade Gud råde i mit liv. Efter en indledende akademisk karriere på østkysten blev det klart, at Herren havde forberedt en anden vej, der ville føre mig og min familie til Rexburg i Idaho. På det tidspunkt beklagede jeg mig over for min hustru: »Jeg føler mig som den rige unge mand, men jeg ved, hvordan lignelsen ender, så jeg vil følge den vej, vi bliver ledt til.«

Det var næppe den bedste holdning, jeg kunne have haft. Allerede næste morgen på et stavslederskabsmøde omtalte en af talerne den samme lignelse, som jeg havde henvist til over for min kone aftenen før. Han sagde, at han havde medlidenhed med den rige unge mand, som Heinrich Hoffman har malet i sit maleri af lignelsen. Han beskrev, hvordan den unge mand så ud til at se væk, som om han tænkte på alt det, han måtte opgive. Selve det at se væk forhindrede ham i at se den bedre vej, som Frelseren viste ham. Hver gang vi lader Gud råde i vores liv, giver vi vores naturlige selv op til fordel for noget bedre i Jesus Kristus.

At lade Gud råde kræver også, at vi søger og modtager personlig åbenbaring. Det var, hvad præsident Nelson formidlede i sit budskab: »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«.11 Himlens vejledning fandt ikke kun sted i hans tjeneste i Kirken, men også i hans valg af bolig, uddannelse, hvem han skulle gifte sig med, hans professionelle arbejde og i sin opdragelse af sine børn. At lære dette mønster for at modtage personlig åbenbaring er det første skridt til at lade Gud råde i vores liv. Det vil også hjælpe vores unge voksne til at finde og modtage den åbenbaring, som vil velsigne dem i denne kritiske tid med beslutningstagen.

4. Undervis i sandhed med kærlighed

Hvis du har observeret den måde, hvorpå vores profeter og apostle underviser, vil du bemærke et mønster, hvorefter de formidler sandheden, selv når de bliver kritiseret. Dette gør de med kærlighed, empati og kristuslignende omsorg, Men de underviser stadig i de sandheder, som de er blevet befalet at undervise i. Præsident Nelson demonstrerede dette mønster med at undervise i sandheden med kærlighed, da han underviste i den evige identitets vigtighed i sit verdensomspændende budskab til de unge voksne.12 Det gjorde han også, da han underviste om forholdet mellem Guds kærlighed og Guds love.13 Præsident Dallin H. Oaks talte om dette ansvar i sin tale til de unge voksne på Ensign College sidste år.

[Start Video]

Præsident Dallin H. Oaks: »At vise respekt betyder ikke, at vi opgiver vores tro og grundlæggende lærdomme om familien og dens betydning for Guds plan for sine børns evige skæbne, således som det er åbenbaret i familieproklamationen.

Husk på det ansvar, som vi som medlemmer af Det Første Præsidentskab og De Tolvs Kvorum har som apostle for Herren Jesus Kristus. Vi må forkynde sandheden, som Gud har åbenbaret den. Vi kan ikke frit vælge og vrage, hvilke sandheder vi vil forkynde og forsvare.«14

[Video slut]

I samme tale beskrev præsident Oaks fem måder, hvorpå vi kan formidle sandheden med kærlighed:

  1. Undgå alt for kontroversielle situationer.

  2. Elsk andre, find fælles holdninger, selv når vi er uenige.

  3. Hold fast ved sandheden, selv når vi rækker ud til andre.

  4. Vær et lys for verden.

  5. Forbliv forankret i Jesus Kristus.

Nogle vil hævde, at det at elske andre kræver, at vi nedtoner Guds sandheder. Men bemærk præsident Oaks’ råd om at holde os til sandheden, selv når vi rækker ud. Der er med andre ord ikke tale om konkurrerende valg. Hør ældste Hollands råd herom, da han talte til BYU’s fakultet og personale om vigtigheden af at opnå den rette balance.

[Start Video]

Ældste Holland: »Vi skal passe på, at kærlighed og empati ikke bliver tolket som godkendelse og opbakning. Eller at ortodoksi og loyalitet over for et princip tolkes som uvenlighed eller illoyalitet over for mennesker. Så vidt jeg ved, tilbageholdt Kristus aldrig nogensinde sin kærlighed fra nogen, men han sagde heller aldrig nogensinde: ›Fordi jeg elsker dig, er du fritaget fra at holde mine bud.‹ Vi har til opgave at forsøge at finde den samme følsomme og krævende balance i vores liv.«15

[Video slut]

Når vi ignorerer Guds sandheder, kan vi i virkeligheden begrænse vores evne til at vise hans børn den største grad af kærlighed. Ældste D. Todd Christofferson forklarede hvorfor til de unge voksne på BYU:

»Når det første bud sættes først, mindsker eller begrænser det ikke vores evne til at holde det andet bud. Tværtimod forstærker og styrker det den. Det betyder, at vi øger vores kærlighed ved at forankre den i guddommelighedens formål og kraft … Vores kærlighed til Gud øger vores evne til at elske andre mere fuldt ud og fuldkomment, fordi vi i bund og grund er partnere med Gud i omsorgen for hans børn.«16

5. Tag ansvar for jeres vidnesbyrd

Det sidste profetiske fokuspunkt til unge voksne, som jeg vil fremhæve, handler om at tage ansvar for ens vidnesbyrd. Hvis man ønsker at følge profeten, skal man holde øje med, hvad han gentager, og være opmærksom på, når han bruger udtrykket: »Jeg bønfalder jer«. I sin tale ved generalkonferencen med titlen »Overvind verden og find hvile«, udtalte præsident Nelson: »Jeg giver medlemmerne af hele Kirken den samme opfordring, som jeg gav vores unge voksne i maj sidste år. Jeg opfordrede dem dengang – og jeg bønfalder jer nu – til at tage ansvar for jeres eget vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium.17

Lad os lytte til denne selvsamme opfordring, som den blev givet til unge voksne i hans tale »Evighedens valg«.

[Start Video]

Præsident Nelson: »Jeg bønfalder jer om at tage vare på jeres vidnesbyrd. Arbejd for det. Tag ejerskab på det. Pas på det. Plej det, så det vil vokse. Nær det med sandhed. Foruren det ikke med falske filosofier fra ikke-troende mænd og kvinder, mens I undrer jer over, hvorfor jeres vidnesbyrd svinder hen.«18

[Video slut]

At tage ansvar for ens vidnesbyrd betyder, at vi opfordrer de unge voksne til trofast at forholde sig til deres spørgsmål. Et eksempel på, hvordan stiller spørgsmålene, er beskrevet på S&I’s side med mesterlæreressourcer med titlen »At opnå åndelig viden«. Ældste Lawrence E. Corbridge drøftede dette emne og citerede forskellen på primære og sekundære spørgsmål.19 Primære spørgsmål er kernen i et vidnesbyrd. De omfatter at vide, at Gud er vor Fader, at Jesus er Kristus, og at Mormons Bog er sand. Sekundære spørgsmål omfatter spørgsmål vedrørende detaljer fra Kirkens historie, polygami og præstedømmets myndighed. Sekundære spørgsmål kan og bør besvares, men de er uden ende, og sjældent fører de til et vidnesbyrd uden en overbevisning fra de primære spørgsmål.

Ældste Robert S. Wood berettede om sin egen vej med at forankre sig i svarene på de primære spørgsmål, selv mens han arbejdede med de sekundære spørgsmål.20 I et foredrag for BYU-Idaho-studerende beskrev ældste Wood, hvordan han blev oppe hele natten for at læse Mormons Bog og fik sit første klare vidnesbyrd om dens sandhed. Ugen efter fortalte en ven fra skolen ham, at han havde beviser for, at Mormons Bog ikke var sand, idet han påstod, at der var en lang række anakronismer i bogen. Ældste Wood fortalte sin ven, at han kom for sent, og at han allerede havde et vidnesbyrd. Med andre ord havde han allerede fået et svar på et primært spørgsmål. Men han tilbød at tage listen og arbejde sig igennem spørgsmålene. Nogle af dem kunne besvares med det samme, mens andre tog længere tid.

I mellemtiden tjente ældste Wood i Kirken, blev viet i templet, fik sin uddannelse og opdrog sin familie i evangeliet. Et par år efter at han blev kaldet som generalautoritet, blev den sidste anakronisme på listen løst af en professor på Cornell University. Kan I forestille jer, hvis ældste Wood havde ventet for at besvare alle de sekundære spørgsmål, før han gik videre med troen?

Præsident Nelson forklarede vores unge voksne, hvordan de takler deres spørgsmål.

[Start Video]

Præsident Nelson: »Hvis I har spørgsmål – og det håber jeg, I har – så søg svar med et brændende ønske om at tro. Lær alt, hvad I kan om evangeliet, og sørg for at slå op i sandhedsfyldte kilder for at få vejledning. Vi lever i den uddeling, hvor ›intet skal blive holdt tilbage‹ [L&P 121:28]. Med tiden vil Herren besvare alle vores spørgsmål.«21

[Video slut]

Konklusion

Brødre og søstre, kære venner, vi lever i farefulde tider.22 Men Herren har forberedt et mønster i alle ting, så vi ikke behøver at blive vildledt. En del af dette mønster er at der findes en profet i landet, som kan lære os sandheden. Lytter vi og påvirker det, hvordan vi underviser og vejleder vores elever?

I aften har jeg skitseret fem aktuelle profetiske fokuspunkter, som vi ønsker, at I reflekterer over i jeres rolle som religionslærere. Disse temaer og de tilhørende baggrundstaler er sammenfattet i nedenstående oversigt:

Aktuelle profetiske fokuspunkter for unge voksne

Baggrundstaler

1. Kend jeres guddommelige identitet.

Russell M. Nelson, »Evighedens valg«, verdensomspændende foredrag for unge voksne, 15. maj 2022, ChurchofJesusChrist.org

2. Træk på kraften fra Jesus Kristus og jeres pagter.

Russell M. Nelson, »Templet og jeres åndelige fundament«, Liahona, nov. 2021, s. 93-96

Jeffrey R. Holland, »A Saint Through the Atonement of Christ the Lord«, foredrag på Brigham Young University, 18. jan. 2022, speeches.byu.edu

3. Lad Gud råde og følg hans profet.

Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 92-95

Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 93-96

4. Undervis i sandhed med kærlighed.

Dallin H. Oaks og Clark G. Gilbert, »Stand Fast with Love in Proclaiming Truth«, foredrag på Ensign College, 17. maj 2022, ensign.edu

D. Todd Christofferson, »The First Commandment First«, foredrag på Brigham Young University, 22. dec. 2022, speeches.byu.edu

5. Tag ansvar for jeres vidnesbyrd.

Russell M. Nelson, »Evighedens valg«, verdensomspændende foredrag for unge voksne, 15. maj 2022, ChurchofJesusChrist.org

Se Lawrence E. Corbridge, »Stand Forever«, foredrag på Brigham Young University, 22. jan. 2019, speeches.byu.edu

Se Robert S. Wood, »Be Ye Transformed by the Renewal of Your Mind«, foredrag på Brigham Young University–Idaho, 13. maj 2003, byui.edu/devotionals

»Opnå åndelig kundskab«, S&I mesterlære

Ved at identificere disse temaer har vi fokuseret på profetens centrale budskab: »Valg for evigheden«. Mange af de andre budskaber blev givet i sammenhænge, hvor profeter og apostle talte direkte til de unge voksne inden for Kirkens uddannelsessystem. Hvert af disse temaer er blevet identificeret gennem en omhyggelig gennemgang med rektorerne for CES-universiteterne, herunder S&I’s administrator, bror Chad Webb, samt med ledelsen af forretningsudvalget i Kirkens uddannelseskomité. Vi opfordrer jer til at studere de nævnte baggrundstaler. Kend dem. Indarbejd dem i jeres undervisning og i jeres pensum. Endnu vigtigere er det, at I integrerer dem i den måde, hvorpå I besvarer spørgsmål og imødekommer elevernes behov.

Jeg ved, at en Guds profet leder os i disse farefulde tider. Må vi følge dette og andre profetiske råd, vi fortsat modtager, er min bøn i Jesu Kristi navn. Amen.