Jaarlijkse uitzendingen
Het heilsplan en de opkomende generatie


Het heilsplan en de opkomende generatie

Jaarlijkse instructie-uitzending seminarie en instituut voor godsdienstonderwijs • 12 juni 2018 • Conferentiecentrumtheater

Ik ben dankbaar dat ik u vandaag mag toespreken. Ik prijs u voor het belangrijke werk dat u doet. U hebt van de Heer de opdracht gekregen om de opkomende generatie diepgaand in het evangelie van Jezus Christus te onderwijzen. Met die opdracht in gedachte wil ik vandaag bespreken hoe u die fantastische jonge mensen in het heilsplan kunt onderwijzen.

President Nelson heeft ons allen opgeroepen voor de geweldige voorrechten die God ons heeft gegeven, in actie te komen.1 Dat is onze plicht en die van de opkomende generatie. Ik weet dat wij ons allemaal meer moeten inspannen om deze dierbare jonge mensen het plan van onze hemelse Vader diepgaand te onderwijzen. Ze moeten het met hun verstand en hun hart kennen en begrijpen. Ze moeten ervan houden en het naleven, en ze moeten dat worden waarvoor de Vader hen voorsterfelijk heeft geordend. Met de kracht van de Heer en de macht van de Heilige Geest kunnen we dit grote werk volbrengen. Ik weet dat dit waar is.

Jaren geleden was ik in Duitsland op zending. In die tijd gebruikten we viltborden en knipten we cirkels uit om in het heilsplan te onderwijzen. De cirkels stelden het voorsterfelijke bestaan, het sterfelijk leven, de geestenwereld en de drie graden van heerlijkheid voor. Ik meen me te herinneren dat we de sluier van vergetelheid met een zigzaglijn voorstelden, en de dag des oordeels was een rechthoek. Nu gebruiken zendelingen geen viltborden meer, maar geloof me, de cirkels hebben het overleefd.

Hier ziet u een afbeelding uit een seminarieles over het heilsplan uit de cursus ‘Het Boek van Mormon’.2

Afbeelding
heilsplan

Ik ben overtuigd dat het schema duidelijk is voor de cursisten, en de les vat de essentiële elementen van het plan van de Vader goed samen.

Ik ben echter niet helemaal gelukkig met die cirkels, dus ik wil u twee ideeën voor uw lessen over het heilsplan voorleggen.

Pas er ten eerste voor op dat de cursisten niet gaan denken dat het schema hetzelfde is als het plan. Dat is het niet, maar de cursisten zouden kunnen denken dat ze het plan begrijpen als ze weten wat de cirkels voorstellen.

Ten tweede: breng het plan in hun verstand en hun hart tot leven. Leer hun het plan van onze Vader te begrijpen en ervan te houden. Volgens mij kunt u dat het beste doen door het plan dieper met hen te bestuderen.

Daartoe wil ik drie beginselen in het plan van de Vader benadrukken, die er volgens mij toe bijdragen dat de opkomende generatie het plan leert kennen, liefhebben en naleven.

Eerste beginsel: Jezus Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven

Dus het eerste beginsel: Jezus Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven.3 De Heer en Heiland Jezus Christus staat centraal in het heilsplan. Zijn zoenoffer maakt alles in het plan van de Vader mogelijk. Alma beschreef wat de Heiland voor ons heeft gedaan: ‘En Hij zal uitgaan en pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen doorstaan; […]

En Hij zal de dood op Zich nemen, om de banden van de dood, die zijn volk binden, los te maken; en Hij zal hun zwakheden op Zich nemen, opdat zijn binnenste met barmhartigheid zal worden vervuld, […] opdat Hij naar het vlees zal weten hoe zijn volk te hulp te komen naargelang hun zwakheden. […]

‘De Zoon van God [lijdt] naar het vlees om de zonden van zijn volk op Zich te nemen, om hun overtredingen uit te wissen volgens zijn macht ter bevrijding.’4

Ik houd van deze verzen. Alma legt hier op een prachtige manier uit wat de centrale rol van de verzoening van Jezus Christus in het heilsplan is. Hij spreekt van de opstanding die voor iedereen beschikbaar is. Hij spreekt van vergeving en verlossing van zonde voor wie zich bekeert. Hij spreekt van de liefde van Jezus Christus die geneest, opbouwt en ons op onze levensreis sterkt. Hij spreekt van de macht van Jezus Christus die ons van dood en zonde verlost, en de zegeningen van verhoging en eeuwig leven voor ons mogelijk maakt.

Onze cursisten moeten weten en begrijpen dat Jezus Christus werkelijk centraal staat in het plan van zijn Vader en in hun leven. Dankzij zijn zoenoffer straalt zijn licht in al Gods scheppingen.5 Hij is waarlijk ‘in alle en door alle dingen […], het licht van de waarheid’.6 Dat licht geeft leven aan alle dingen, en is ‘de wet […] waardoor alle dingen worden bestuurd’.7 Denk daar eens over na! Alle dingen in Gods heelal, van de grootste melkwegstelsels met honderden miljarden sterren, tot de kleinste deeltjes materie, ons sterfelijk lichaam, onze onsterfelijke geest en onze eeuwige vooruitgang, alles wordt volgens de goddelijke wet bestuurd door de liefde van onze hemelse Vader en de onovertroffen verzoening van de Heer Jezus Christus.

De verzoening van Jezus Christus reikt tot in de verste hoeken van het heelal, maar is toch zeer persoonlijk. De liefde, genade en macht van onze Heiland zijn ieder van onze cursisten werkelijk tot zegen. Uit de Schriften leren we dat Jezus elke pijn, smart en tegenkanting heeft doorstaan die onze cursisten meemaken.8 Hij heeft de zonden van alle mensen op zich genomen opdat zij zich zouden bekeren.9 Jezus kent ieder van onze cursisten persoonlijk, door en door. Hij kent hun weg, omdat Hij die weg reeds is gegaan.

Ze kunnen zich tot Hem wenden, in Hem geloven, zich van hun zonden bekeren, Hem in vertrouwen volgen en erop vertrouwen dat Hij de weg kent. Hij is letterlijk de enige weg naar alles wat voor hen het belangrijkste is.10 Hij is de weg naar vergeving en wonderlijke genezing. Hij is de weg naar blijvende vreugde. Hij is de weg naar het gezelschap van de Heilige Geest, die hun goddelijke kracht, troost, openbaring, licht en kracht brengt. Hij is de weg naar moed en geduld, en alle andere goddelijke eigenschappen. Hij is de weg naar reine, volmaakte liefde, en naar de gemoedsrust die alle begrip te boven gaat. Hij is de weg naar de banden van liefde en dienstbaarheid tussen mensen, die hun leven nu en voor eeuwig vervullen van diepe persoonlijke voldoening, betekenis en zingeving. Hij is de weg naar verhoging en het eeuwig leven met hun hemelse Vader en hun familie. Geliefde broeders en zusters, leer onze cursisten alstublieft dat ‘al het goede van [Jezus] Christus komt’.11 Hij is hun alles.

Tweede beginsel: de zonen en dochters van God hebben een eeuwige identiteit en doel

Ieder van onze cursisten heeft een eeuwige identiteit en doel. Ieder van hen ‘is een geliefde geestzoon of -dochter van hemelse Ouders, en als zodanig heeft ieder een goddelijke aard en bestemming’.12

Het plan van onze hemelse Vader heeft ten doel om ieder van onze cursisten hun eeuwige identiteit en bestemming te helpen vervullen, door de barmhartigheid en genade van de Heer Jezus Christus. Ik wil drie aspecten van hun eeuwige identiteit benadrukken die ze volgens mij absoluut moeten begrijpen.

Het is in de eerste plaats een feit dat onze cursisten de geestkinderen van God zijn. Zorg er alstublieft voor dat ze weten en voelen dat Hij werkelijk hun Vader in de hemel is. Door zijn geliefde Zoon heeft onze hemelse Vader onze cursisten gezegend met de kans en het potentieel om zich in zijn eeuwig plan te verdiepen, meer kennis en begrip te verkrijgen, rechtvaardig te leren handelen en zoals Hij te worden. Dat is het algemene doel van dit fundamentele aspect van hun eeuwige identiteit.13

Een tweede essentieel aspect van hun eeuwige identiteit is hun rol als moeder of vader, man of vrouw in een eeuwig gezin.14 Het huwelijk tussen man en vrouw is van Godswege geboden, want zo werkt het eeuwig leven.15 Vanuit het eeuwige perspectief van onze Vader in de hemel zijn onze cursisten moeders en vaders in zijn koninkrijk. Dat is hun eeuwige identiteit, en dat is zijn plan. Hun eeuwig doel is dan ook een celestiaal huwelijk en een eeuwig gezin tot stand te brengen.

Ten slotte moeten onze cursisten beseffen dat zij tot het nageslacht van Abraham, het verbondsvolk van de Heer behoren. God beloofde Abraham dat zijn nageslacht het evangelie van Jezus Christus en het heilige priesterschap (met inbegrip van de heilsverordeningen) naar alle natiën zou brengen, en alle geslachten der aarde aan beide zijden van de sluier tot zegen zou zijn.16 Daarmee wordt de vergadering van het verstrooide Israël bedoeld, wat een belangrijk onderdeel van het plan van de Vader is.17 Onze cursisten zijn de nakomelingen van Abraham, en het is hun eeuwige bestemming om als Gods trouwe dienstknechten zijn werk te doen. Ze vervullen een belangrijke rol in het plan van onze Vader.

Sta eens even stil bij de ontzaglijke, werkelijk wonderbaarlijke zegeningen die onze hemelse Vader onze cursisten wenst te geven. En toch vragen sommige cursisten zich nog af of God voor hen ook zo’n identiteit en bestemming in petto heeft. Ze hebben soms het gevoel dat het buiten hun bereik ligt om als hun hemelse Vader te worden, als zijn trouwe dienstknecht te werken, aan een eeuwige geliefde partner verzegeld te worden en kinderen te krijgen. Als ze in de spiegel kijken, zien ze niet wat ik vandaag heb beschreven. Als sommige van uw cursisten zich zo voelen, spoor ze dan alstublieft aan om beter te kijken. Moedig ze aan om met een gelovig oog in de spiegel te kijken, en niet alleen hun eigen gezicht te zien, maar ook het gezicht van de Heer Jezus Christus, die met macht en heerlijkheid en eindeloze, volmaakte liefde naast hen staat. Hij is niet naar de aarde gekomen om hun zijn zegeningen te ontzeggen.18

Derde beginsel: alles waar Jezus Christus zijn naam aan verbindt, maakt deel uit van het plan

Jezus Christus staat niet alleen centraal in het plan van de Vader, maar zijn naam, zijn macht, zijn werk en zijn persoon zijn er in alle aspecten mee vervlochten. Onze cursisten moeten weten en begrijpen dat alles waar Jezus Christus zijn naam aan verbindt, deel van het plan uitmaakt.

Bedenk eens even wat die dingen zijn. Waar heeft de Heiland zijn naam aan verbonden? Ik heb een lijst gemaakt van de dingen die de naam van Jezus Christus dragen en die onze cursisten volgens mij zeker moeten kennen en begrijpen.

  • De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Uit de naam van de kerk blijkt dat ze is gesticht en wordt geleid door de Heer Jezus Christus. Het is zijn kerk.19 De kerk is het koninkrijk van God op aarde. Door middel van de kerk steunt de Heer en Heiland personen en gezinnen in hun zoektocht naar het eeuwig leven, en bereidt Hij de aarde op zijn wederkomst voor. De kerk – de ware en levende kerk van de Heer – is een cruciaal onderdeel van het plan van de Vader voor het heil van zijn kinderen.

  • Het heilig priesterschap naar de orde van de Zoon van God. Het heilig priesterschap is de macht en het gezag van God. Het is aan de mensheid gegeven zodat getrouwe heiligen der laatste dagen het werk van de Heer kunnen doen met zijn gezag en zijn macht. Door die macht en dat gezag ontvangen we de heilsverordeningen en ontvangen we de grote zegeningen van het glorierijke plan van de Vader.20

  • Het Huis des Heren. Wij leven in een tijd waarin over de hele wereld in hoog tempo tempels worden gebouwd. Het verheugt ons dat de Heer zoveel van zijn getrouwe kinderen de kans geeft om hun tempelzegeningen te ontvangen, waaronder de verzegeling van eeuwige gezinnen aan beide zijden van de sluier. De verordeningen in het Huis des Heren brengen ons in contact met de macht der goddelijkheid. Ze zijn cruciaal in het plan van geluk van de Vader voor zijn kinderen.21

  • De profeet van de Heer. De Heer heeft over zijn profeet gezegd: ‘Want zijn woord zult u aanvaarden, alsof uit mijn eigen mond.’22 De profeet van de Heer is een ziener en openbaarder. Zijn woorden zijn de woorden van de Heer tot ons, die ons in dit leven tot zegen zijn, en ons naar verhoging en eeuwig leven in het hiernamaals leiden. De profeet van de Heer is een prachtig onderdeel van het plan van de Vader.

  • Het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus. Het Boek van Mormon getuigt dat de Heer Jezus Christus de Heiland en Verlosser is, dat Joseph Smith de profeet van de herstelling is, en dat de Heer zijn kerk in de laatste dagen heeft gevestigd. Het bevat ook prachtige lessen over het plan van de Vader, en het is daar een krachtig getuigenis van.23 Om al deze redenen is het Boek van Mormon een belangrijk onderdeel van het grote heilsplan.

  • De kinderen van onze hemelse Vader. Jezus Christus verbindt zijn naam aan de kinderen van onze hemelse Vader die heilige verbonden sluiten en nakomen. Hij heeft zijn naam verbonden aan u als leerkracht, als u naar de tempel gaat.24 Hij wil zijn naam aan uw cursisten verbinden, en aan het getuigenis dat ze de wereld geven terwijl ze aan de vergadering van Israël bijdragen.25 Dat is het plan van de Vader.

Jezus Christus heeft zijn naam verbonden aan alles wat ik heb opgesomd. Ik zou ook nog andere dingen kunnen vermelden, zoals elk kerkgebouw over de hele wereld en onze gebeden tot onze hemelse Vader. Al deze dingen horen bij het plan en vervullen een profetie. Lang geleden zei Paulus dat de Vader ‘in de bedeling van de volheid der tijden alles weer in Christus bijeen [wil] brengen, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is’.26

Broeders en zusters, zorg alstublieft dat onze cursisten begrijpen dat deze dingen die ze goed kennen – de kerk, het priesterschap, de tempel, de profeet, het Boek van Mormon, zij zelf – de naam van de Heiland dragen, omdat ze tot doel hebben ons tot Jezus Christus te brengen. Hij is de weg naar gemoedsrust in dit leven, en verhoging en eeuwig leven in het hiernamaals.

Tot slot wil ik u vandaag nog een gedachte meegeven over de rol van het plan van de Vader in het dagelijks leven van onze cursisten. Deze gedachte komt uit de toespraak van koning Benjamin aan zijn volk. Aan het begin van die toespraak zei hij: ‘[open] uw oren opdat u zult horen, en uw hart opdat u zult begrijpen, en uw geest opdat de verborgenheden van God aan uw oog zullen worden ontvouwd’.27

Ik hou van de woorden ‘opdat de verborgenheden Gods aan uw oog zullen worden ontvouwd’, en ik wil ze op onze cursisten toepassen. Koning Benjamin zegt duidelijk dat de ‘verborgenheden Gods’ die aan het oog van de mensen zullen worden ontvouwd, de cruciale elementen van het grote heilsplan van de Vader zijn. Die uitspraak van koning Benjamin heeft twee betekenissen die voor ons belangrijk zijn. Ten eerste betekent het dat onze cursisten het plan zullen opmerken en begrijpen, als ze hun hart en hun verstand openstellen en als wij met de Geest onderwijzen. Maar het betekent nog meer. Als zij het plan in hun hart begrijpen, zullen zij zichzelf en de wereld om hen heen volgens dat plan zien. Het plan zal hun perspectief worden. Onze cursisten zullen het plan zien, en het plan zal hun dingen laten zien.

Hoe kunnen onze cursisten het plan werkelijk zien? Onze lessen zijn een belangrijk onderdeel van dat proces en onze hemelse Vader heeft nog meer gedaan om zijn plan voor hen te ontvouwen. Leer onze cursisten dat ze het plan kunnen zien:

  • als er een baby wordt geboren, en telkens wanneer er iemand sterft28

  • in de tempel, in de verordeningen voor de doden29

  • in de verordening van het avondmaal op de sabbat30

  • In bekering, als ze in de naam van Jezus Christus tot hun hemelse Vader om vergeving bidden31

  • in het Boek van Mormon, dat krachtige testament van Jezus Christus32

  • in het zien, luisteren naar, en volgen van de profeet van God33

  • in priesterschapszegens34

  • in het seminarie en instituut, waar ze de liefde van Christus, zijn licht en macht voelen35

  • telkens als ze in de naam van Jezus Christus tot de Vader bidden36

Zorg alstublieft dat onze cursisten deze mooie waarheid kennen en begrijpen, dat als ze die dingen zien, ze het plan van de Vader in actie zien. Als ze hun hart openstellen, zal de Heilige Geest tot hen getuigen dat het heilsplan waar is, en dat het voor hen is bedoeld.37 Naarmate hun geloof in Jezus Christus en hun begrip groeien, zal het plan meer hun perspectief op het leven en op zichzelf bepalen. Ze zullen zich in het plan herkennen, en ze zullen de wereld om hen heen gaan zien zoals de Heer die ziet.

Het plan zal de structuur worden waarin ze hun vragen, problemen en beproevingen kaderen. Zo staat het precies in het Basisdocument kerkleerbeheersing. Ik citeer: ‘Om leerstellige ideeën, vragen en sociale kwesties vanuit een eeuwig perspectief te onderzoeken, plaatsen we ze eerst in de context van het heilsplan en de leringen van de Heiland. […] Op die manier kunnen we de vraag gaan herformuleren […] en ideeën op basis van de waarheidsnorm van de Heer in plaats van de […] vooronderstellingen van de wereld baseren.’38

Als onze cursisten deze werkwijze volgen, wordt het heilsplan de manier waarop ze zichzelf, hun verantwoordelijkheden, hun kansen en zegeningen begrijpen. Op die manier zal hun leven een betekenis en doel krijgen. Als ze zich door de Heilige Geest laten leiden en onderwijzen, zullen ze wat Paulus noemt ‘de gedachten van Christus’ hebben.39

Mijn geliefde broeders en zusters, ik bid dat het plan van de Vader een plaats in uw hart mag hebben, dat u zichzelf in het plan mag zien, en dat u de wereld volgens het plan mag zien.40 Ik getuig dat het plan van de Vader waar is. God, onze Vader, leeft. Jezus is de Christus, onze Heiland en Verlosser. Ik weet dat Hij leeft. Dit is zijn kerk. U hebt van Hem de opdracht gekregen om het plan van de Vader door de macht van de Heilige Geest aan de opkomende generatie te onderwijzen. Dat getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.