Jaarlijkse uitzendingen
Diepgaand leren en vreugde in de Heer


Diepgaand leren en vreugde in de Heer

Jaarlijkse instructie-uitzending seminarie en instituut voor godsdienstonderwijs • 13 juni 2017

Wat een voorrecht om de wereldwijde S&I-familie toe te spreken. Ik heb u lief en ik ben dankbaar voor u, wat u doet en wie u bent. Ik bid dat de Heer u zegent in het grote werk dat voor ons ligt.

Geliefde broeders en zusters, de opkomende generatie onderwijzen, voorbereiden, opheffen en versterken is een belangrijk werk. Dat werk geeft mij een gevoel van urgentie en intensiteit. De jeugd en jongvolwassenen van de kerk worden met veel pittige problemen geconfronteerd, maar krijgen ook veel prachtige kansen. De wereld om hen heen is gevuld met krachtige technologie waar veel goed en verschrikkelijk kwaad mee wordt gedaan. Veel van onze jongeren leven in landen die worden geteisterd door oorlogen en geruchten van oorlogen, terreur, corruptie, ondermijning van gezinnen, politieke en sociale wanorde, secularisme en de plagen van armoede, ziekte en honger.

Maar te midden van al deze commotie en beroering bereidt de Heer Jezus Christus zijn koninkrijk en volk op zijn wederkomst voor. Hij gaat in macht over de hele wereld uit om het verstrooide Israël te vergaderen, zijn koninkrijk op te bouwen en Zion te vestigen. Zijn liefdevolle en barmhartige armen zijn naar de jeugd en jongvolwassenen van zijn kerk uitgestrekt; Hij nodigt hen uit om zijn genezende, versterkende en verlossende kracht te ontvangen.

De grote oorlog tussen goed en kwaad die in het voorsterfelijke bestaan is begonnen, wordt in deze laatste dagen steeds heviger. In die strijd zitten de jeugd en jongvolwassenen van de opkomende generatie niet aan het thuisfront. Ze staan in de frontlinies en zullen een steeds crucialere rol in het grote werk van de Heer gaan spelen. En daar komt u in beeld.

Ook u staat met de opkomende generatie aan de frontlinies. Als ik denk aan u en wat u dagelijks doet om honderdduizenden jongeren en jongvolwassenen in de kerk van de Heer iets mee te geven, denk ik aan Nephi’s visioen van deze tijd:

‘En […] ik, Nephi, [zag] de macht van het Lam Gods […], dat die neerdaalde op de heiligen van de kerk van het Lam en op het verbondsvolk des Heren, dat op het gehele oppervlak der aarde was verspreid; en zij waren gewapend met gerechtigheid en met de macht Gods in grote heerlijkheid.’1

Nephi beschrijft hier een goddelijk proces waarin u een centrale rol vervult. Als u even stilstaat bij uw onderwijs in seminarie en instituut, hoop ik dat deze tekst u in gedachten komt. U bent de instrumenten in Gods handen in een goddelijk proces dat zijn dierbare verbondskinderen met gerechtigheid zegent, zodat ze zijn macht en heerlijkheid ontvangen.

Dat is wat u doet. U onderwijst deze geweldige jonge mensen in het evangelie van Jezus Christus, en u helpt hen goddelijke macht te ontvangen in het priesterschap, in de tempel, in het gezelschap van de Heilige Geest, in de Schriften, in heilige verbonden en verordeningen. Het is Gods macht, en Hij geeft die aan zijn dierbare zoons en dochters zodat ze met geloof en hoop in Hem kunnen liefhebben, onderwijzen en dienen, en hun hele leven lang zijn werk doen.

Nephi’s inspirerende visioen klinkt soms maar moeizaam door in uw seminarieklas om kwart over zes ’s ochtends, of in uw instituutsklas ’s avonds laat, met veel vermoeide studenten. Ik heb ’s ochtends vroeg al heel wat wazige tienerogen gezien. En ik weet maar al te goed hoe vermoeide studenten eruitzien. Maar ik heb gezien wat er met deze tieners en studenten gebeurt als een leerkracht die hen liefheeft hen met de Geest van de Heer onderwijst. Ik heb gezien wat er in hun hart en ziel gebeurt als die leerkracht de macht van de Schriften voor hen toegankelijk maakt en hen diepgaand laat leren op de wijze van de Heer. Ik weet dat want dat is wat er met al mijn kinderen is gebeurd. En dat is wat er nu met mijn kleinkinderen gebeurt.

De jeugd en jongvolwassenen die jullie onderwijzen, zijn heel bijzonder. Maar nog veel, veel meer van hen moeten de zegeningen van het priesterschap en de tempel ontvangen, op zending gaan, in de tempel trouwen, een eeuwig gezin stichten, de Heer in zijn koninkrijk dienen en een licht voor de wereld zijn — nog veel meer van hen. Dat betekent dat u uw werk steeds beter en beter moet gaan doen. De Heer wil u nog krachtiger en effectiever in dit grote werk maken.

Vreugde in de Heer

Ik hoop dat mijn woorden u zullen helpen dat goddelijke doel na te streven. Mijn boodschap is simpel: we moeten meer doen om de jeugd en jongvolwassenen van de kerk vreugde — authentieke, geestelijke vreugde — in de Heer Jezus Christus te laten ervaren. De beste manier daarvoor is volgens mij om diepgaand de leer van Christus op de wijze van de Heer te leren. Het is mijn boodschap en getuigenis aan u dat diepgaand de leer van Jezus Christus leren vreugde in de Heer brengt.

Zoals president Nelson heeft gezegd:

‘Geliefde broeders en zusters, de vreugde die we voelen heeft weinig te maken met onze omstandigheden in het leven en alles met waar we ons in het leven op richten.

‘Als ons leven gericht is op Gods heilsplan […] en Jezus Christus en zijn evangelie, kunnen we vreugde voelen ongeacht wat er in ons leven gebeurt — of niet gebeurt. Vreugde komt van en door Hem. Hij is de bron van alle vreugde.’2

Dat is de vreugde die onze jonge mensen moeten voelen. Dat beschermt hen tegen het kwade, motiveert hen in het goede, voedt hun verlangen om altijd de Heilige Geest bij zich te hebben en brengt hen dichter bij de Heer.

De Heiland houdt ons in het Boek van Mormon een prachtig patroon voor om u uw leerlingen vreugde in Hem te laten vinden:

‘Welnu, houdt uw licht omhoog, opdat het voor de wereld zal schijnen. Zie, Ik ben het licht dat gij omhoog zult houden — dat wat gij Mij hebt zien doen. Zie, u ziet dat Ik heb gebeden tot de Vader, en u bent er allen getuige van geweest.

‘En u ziet dat Ik niemand van u heb geboden weg te gaan; integendeel, Ik heb u geboden tot Mij te komen, opdat gij zult voelen en zien; zo zult gij ook ten opzichte van de wereld doen.’3

Toen de Heiland aan de mensen bij de tempel in het land Overvloed verscheen, had Hij hen lief, leerde hun zijn leer en zegende hen. Ze voelden grote vreugde. In deze passage roept de Heiland u om tot Hem te komen en, door de macht van de Heilige Geest, Hem te zien werken, zijn liefde te voelen en zijn vreugde te ervaren. Dan gebiedt Hij u om uw leerlingen aan te reiken wat u zelf heeft gezien en gevoeld: heb ze lief, onderwijs hun in zijn leer, nodig ze uit om tot Hem te komen en zijn vreugde te voelen. Als de liefde, leer, vreugde en het licht van Jezus Christus in u zijn, kunt u hen inspireren en aansporen om op zoek te gaan naar hun eigen persoonlijke, geestelijke ervaringen met de Heer.

Vreugde en diepgaand leren

De manier van leren die vreugde brengt, is ons diepgaand de leer van Jezus Christus eigen maken; dat moet op de wijze van de Heer gebeuren. Diepgaand leren is met je hele ziel leren: het verstand, het hart, het lichaam en de onsterfelijke geest. Leerlingen die diepgaand leren, zijn beter in staat om drie dingen te doen:4

1. Weten en begrijpen

Ten eerste, weten en begrijpen. Het gaat hier om kennis van het verstand en van het hart. Als we dat bijvoorbeeld op geloof in Jezus Christus toepassen, leren de leerlingen dat geloof in Christus een handelings- en machtsbeginsel is. Door het getuigenis van de Geest voelen ze dat dat beginsel waar is en gaan ze duidelijker zien, dieper verlangen, en zo vollediger in hun hart begrijpen hoe dat beginsel in hun leven werkt.

2. Effectieve, rechtschapen actie ondernemen

Tern tweede, effectieve, rechtschapen actie ondernemen. Leerlingen leren hoe ze het beginsel van geloof in Jezus Christus in hun leven moeten toepassen en doen dat dan ook. Zo kunnen ze bijvoorbeeld besluiten om met geloof in de Heiland te handelen en de moed te hebben om een vriend uit te nodigen het Boek van Mormon te lezen. Naarmate ze met geloof in Hem handelen, neemt hun vertrouwen in Hem toe en zegent de Heer hen met groter geloof.

3. Zoals onze hemelse Vader worden

Ten derde, zoals onze hemelse Vader worden. Ergens naartoe groeien is een veranderingsproces in het karakter en diepste wezen van de leerling. Dat gebeurt door de verlossende en versterkende macht van Jezus Christus. Als we dat op het beginsel van geloof in de Heiland toepassen, betekent dit dat een leerling steeds rijker in geloof wordt. Geloof in Christus wordt een onderdeel van hun karakter, wie ze zijn, naarmate ze herhaaldelijk en consequent toenemen in kennis en begrip van geloof in Jezus Christus, met geloof in Hem handelen om te doen wat Hij wil, en zijn gaven en zegeningen nastreven om te worden zoals Hij en zijn Vader.

Deze drie dimensies van diepgaand leren grijpen op elkaar in en versterken elkaar. Door rijker in geloof te worden, neemt het vermogen van de leerling om te weten en begrijpen toe. Dieper begrip zet aan tot effectievere actie, wat op zijn beurt weer tot nieuwe inzichten en een sterker karakter leidt. Er is grote vreugde in elk aspect van diepgaand leren: vreugde om nieuwe inzichten, vreugde om rechtschapen handelingen, vreugde dat we meer zoals de Vader en de Zoon worden.

Diepgaand op de wijze van de Heer leren

Drie uitnodigingen

Diepgaand op de wijze van de Heer leren is eenvoudig maar indringend. De Heer omschrijft het leren op zijn wijze als volgt:

‘Indien uw oog alleen op mijn eer is gericht, zal uw gehele lichaam met licht vervuld zijn.’5

‘Bereid u voor en heilig u’.6

‘[Onderwijs] elkaar in de leer van het koninkrijk’.7

‘Onderwijs ijverig en mijn genade zal met u zijn’.8

‘IJverig woorden van wijsheid zoeken en ze elkaar leren.’9

‘Zoek kennis, ja, door studie en ook door geloof.’10

‘Wijs onder u een leraar aan, en laten niet allen tegelijk spreken’.11

‘Laat één tegelijk spreken en laten allen luisteren […], opdat […] allen door allen opgebouwd zullen zijn.’12

‘En bovenal: bekleed u met de band van naastenliefde’.13

Deze prachtige passages uit afdeling 88 van de Leer en Verbonden beschrijven drie interactieve, elkaar versterkende aspecten van diepgaand leren op de wijze van de Heer: de eerste is ijverig studeren, zoeken, zich voorbereiden en gehoorzamen.14 Vervolgens bij elkaar komen om elkaar te onderwijzen met de band van naastenliefde, onder leiding van een geïnspireerde leerkracht, waarbij de genade van Jezus Christus op de aanwezigen rust. En tenslotte het ontvangen van openbaring, inspiratie en andere geestelijke gaven die door de macht van de Heilige Geest komen.

De leerkracht die op de wijze van de Heer onderwijst, betrekt actief en op geïnspireerde wijze de leerlingen bij alle aspecten van diepgaand leren. Twee dingen zijn essentieel: ten eerste,dat u de Heilige Geest bij u hebt en ten tweede, dat u van uw leerlingen houdt.

U hebt een prachtig hulpmiddel: het handboek Het evangelie leren en erin onderwijzen,15 dat u helpt om zo te onderwijzen dat uw leerlingen op de wijze van de Heer leren. Mag ik u dan een opdracht geven: lees en bestudeer het handboek door de bril van leren met diepgang, vooral de leer van Jezus Christus, die tot vreugde leidt. Als u eenmaal begrijpt dat uw doel vreugde in dat diepgaande leerproces is, gaat u de krachtige beginselen die in het handboek worden uitgelegd, anders toepassen. Hier zijn drie eenvoudige voorbeelden (er zijn er veel meer):

  • U vraagt uw leerlingen om voorbereid te komen om elkaar te onderwijzen.

  • Uw prioriteit wordt uw leerlingen helpen om christelijke eigenschappen te ontwikkelen.

  • Vreugde wordt een gezamenlijk doel in uw klas, en uw leerlingen geven geregeld een vreugdevol getuigenis.

Lieve broeders en zusters, ik weet dat u al veel bijzondere en geweldige dingen doet om uw leerlingen diep in hun hart het evangelie van Jezus Christus te laten ervaren en vreugde in Hem te voelen. Ik ken uw offers en uw toewijding. De Heer ook.

Ik wil vandaag graag afsluiten met drie uitnodigingen. Ik weet dat als u deze uitnodigingen aanneemt, u uw leerlingen helpt nog dieper op de wijze van de Heer te leren en nog meer vreugde in Hem te ervaren.

Uitnodiging 1: eeuwige identiteit en bestemming. Ik nodig u uit om uw leerlingen te laten zien wie ze werkelijk zijn. Laat ze zien en voelen en weten dat ze werkelijk kinderen van God, zijn geliefde zoons en dochters zijn. Doordring hen van de betekenis en implicaties van ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, waar staat dat al uw leerlingen ‘een goddelijke aard en bestemming […] en [een] eeuwige identiteit en doel’ hebben.16

Laat hen diep in hun hart voelen dat ze een geestelijk wezen in een sterfelijk bestaan zijn. De Heer en Heiland, Jezus Christus, leed en stierf voor hen zodat ze vooruitgang kunnen maken ‘op weg naar volmaking en om uiteindelijk hun goddelijke bestemming als erfgenaam van het eeuwige leven te verwezenlijken’.17 Dat is het plan van onze hemelse Vader voor hen. Help ze toch dat plan te verwezenlijken.

Leer hun dat ze geboren zijn bij hemelse Ouders om te leren, vooruitgang te maken en als Hen te worden. Leren is een centraal doel van het voorsterfelijke en sterfelijke leven en hun eeuwige heil. Ze moeten over de dingen van God en de dingen van de wereld leren zodat ze Gods doeleinden in hun leven kunnen vervullen. Laat hun zien dat leren essentieel is in Gods eeuwige plan en daarmee in hun eeuwige doel en goddelijke bestemming.

Uitnodiging 2: diepgaand leren op de wijze van de Heer. Ik nodig u uit om uw leerlingen te leren om op de wijze van de Heer te leren. Voor een deel doet u dat door uw voorbeeld. De manier hoe u onderwijst is meteen ook wat u uw leerlingen onderwijst over de wijze van de Heer. Als u hen het leren op de wijze van de Heer laat ervaren, zullen ze op zijn wijze leren. Doet u dat niet, dan doen zij het ook niet.

Ik hoop dat u door uw eigen voorbeeld het leren op de wijze van de Heer op uw leerlingen zult overbrengen. Maar ik hoop ook dat u hun bewust zijn wijze direct en nauwgezet zult leren. Kerkleerbeheersing biedt daar een prachtige gelegenheid toe; daar worden de beginselen van ‘Geestelijke kennis verkrijgen’ precies op de wijze van de Heer onderwezen. Als u deze beginselen het hele jaar onderwijst, leert u hun om op de wijze van de Heer te leren. Ook in het instituut kunt u op deze manier onderwijzen.

Maak uw leerlingen duidelijk dat de wijze van de Heer van toepassing is op alles wat ze bestuderen. De lesmethoden die ze in het voortgezet of beroepsonderwijs tegengekomen, hangen van hun docenten daar af. Maar uw leerlingen kunnen altijd actief betrokken zijn, gemotiveerd studeren, en gezegend worden met het gezelschap van de Heilige Geest. Nodig uw leerlingen uit om de Heilige Geest mee naar school te nemen.

Uitnodiging 3: bekering en leren. Ik nodig u uit om uw leerlingen te leren dat bekering bij diepgaand leren centraal staat. Bekering is het proces van de Heer om zelf te leren, geestelijk te groeien en steeds meer zoals Hij te worden. Uw leerlingen leren op de wijze van de Heer door de verlossende en versterkende macht van Jezus Christus in hen, die hun toegang tot zijn genade en goedheid geeft.

Maak uw leerlingen duidelijk dat bekering het goddelijke proces is waardoor ze op elk moment meer zoals de Heiland kunnen worden. Soms houdt hun bekering in dat ze iets niet meer doen. Soms houdt het in dat ze juist wel iets doen. Laat hen inzien dat bekering veel meer is dan de Heer en hun bisschop vertellen dat ze iets fout gedaan hebben. Zondigen is je van de Heer afkeren. Je bekeren is tot Hem terugkeren. Bekering vereist een verandering van hart en geest, een verandering waar de situatie van de leerling op dat moment om vraagt.

Maar leer hun alstublieft ook dat bekering een constante zegen voor hen kan zijn. Het is de manier waarop de Heer hen helpt om het steeds een beetje beter te doen, hun hele leven lang. Daarvoor moeten ze veranderen en vooruitgang maken, en dat betekent dat ze zich continu moeten bekeren, zich vollediger tot de Heiland moeten wenden en Hem vollediger hun hart moeten geven. Dat wenden en geven zijn levenslange processen. Ze zijn onmisbaar voor diepgaand leren.

Getuigenis

Ik beloof u dit: als u uw leerlingen leert wie ze werkelijk zijn, hoe ze diepgaand op de wijze van de Heer kunnen leren, en wat het goddelijke beginsel van bekering inhoudt, zullen ze diepgaand de leer van Jezus Christus leren, zullen hun geloof in Hem en liefde voor Hem toenemen en zullen zij vreugde in de Heer hebben. Zowel uw leerlingen en u zullen van deze prachtige belofte van de Heer genieten: ‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ik zal u van mijn Geest meedelen, die uw verstand zal verlichten, die uw ziel met vreugde zal vervullen.’18

Ik weet dat deze belofte waar is. Ik getuig dat God onze Vader leeft. Jezus is de Christus. Hij leeft! Dit is hun heilige werk. Daarvan getuig ik, met grote liefde voor u, in de naam van Jezus Christus. Amen.