Juleandakter
Mindre iøynefallende gaver


Mindre iøynefallende gaver

Det første presidentskaps juleandakt 2021

Søndag 5. desember 2021

Innledning

Da jeg var ung, var julens høydepunkt da bestemor og bestefar Lundgren kom på besøk. Hvert år kjørte de den lange veien i en gammel bil for å besøke oss. Vi elsket dem, og vi elsket bestemors svenske pannekaker – laget med fersk rømme som hun hadde med seg fra en lokal bonde i hjembyen sin. Hun sto ved komfyren i timevis og laget pannekaker til vi ikke kunne spise en bit til. Nå har ytterligere to generasjoner med barn vokst opp med de svenske pannekakene. Og hver gang vi lager dem, husker vi bestemor Lundgren og hennes kjærlighetsgave.

Noen av de aller beste gavene er gaver i form av vår tid og våre talenter. Jeg tror slike gaver er hellige gaver.

Gaver

Dette er en tid med forventning om nye gaver. Men la oss i kveld stoppe opp for å tenke på gaver dere allerede har fått – og hvem som har gitt dem og hvorfor.

Gud har gitt hver enkelt av oss gaver. Du føler deg kanskje ikke begavet, men du har åndelige gaver fra Gud slik at du kan velsigne andre og komme nærmere ham.1

Hvilke gaver har Gud gitt deg?

For å være ærlig har jeg egentlig aldri ansett meg selv som en begavet person. Jeg er ikke mye til sanger, danser eller idrettsutøver, kunstner eller matematiker, eller … eller … eller … jeg er bare veldig … normal.

Noen ganger har jeg sett på andres store gaver og følt meg liten. Men jeg lærer hvor meningsløse og til og med ødeleggende slike sammenligninger er. Enda viktigere er det at jeg har begynt å forstå den hellige kraften i Guds “mindre iøynefallende gaver” og glede meg over disse som tegn på hans kjærlighet og tillit.

Eldste Marvin J. Ashton underviste at Guds åndelige gaver innbefatter “disse ikke fullt så iøynefallende gavene: evnen til å kunne spørre, evnen til å lytte, evnen til å gi akt på og følge den lille stemmen, evnen til å gråte, evnen til å unngå stridigheter, evnen til å være omgjengelig, evnen til å unngå unødvendige gjentagelser, evnen til å søke rettferdighet, evnen til ikke å være dømmende, evnen til å be Gud om veiledning, evnen til å være en disippel, evnen til å vise omsorg for andre, evnen til å overveie, evnen til å be.”2

Hjelper denne listen deg å se dine gaver i et nytt lys? Den hjelper meg.

Disse stille gavene gjør like mye for å hjelpe Guds barn som andre som vi anerkjenner og verdsetter oftere3 – stille gaver som hjelper oss å oppnå våre viktigste hensikter i livet. Men dessverre holder vi noen ganger tilbake og unnlater å verdsette eller dele våre gaver, i frykt for at de ikke er polerte, perfekte eller så pene som vi ønsker.

Når vi ikke verdsetter disse mindre iøynefallende gavene, går vi glipp av anledningen til å hjelpe hans barn – og vi går glipp av en anledning til å føle Guds kjærlighet.4

Bruk dine gaver

La meg vise dere en annen gave – en gave fra bestefar Lundgren. Bestefar ønsket alltid å spille fiolin. Denne fiolinen lå imidlertid ubrukt og støvete på hyllen hans, og deretter på min, i mange år – musikken i disse strengene var stille.

Sammenlign dette med fiolinen til mitt seks år gamle barnebarn, Scarlett. Hun har en gave å dele med oss i kveld.

[Scarlett spiller fiolin]

Tusen takk, Scarlett. Det var nydelig. Jeg er glad i deg.

Våre gaver fra vår himmelske Fader er ment å skulle deles. Scarletts fiolin er ikke kostbar, og vi kan finne feil på instrumentet eller teknikken, men fordi hun la sitt hjerte inn i det, har hun gitt en gave og bragt glede.

Ikke la Guds gaver til deg, selv ikke hans mindre iøynefallende gaver, være ubenyttede eller lite verdsatte. Ta gavene han har gitt deg ned fra hyllen. Hvis du har satt dem bort på grunn av at du tviler på deg selv, ryst støvet av dem og prøv. Tilby dem til Gud og hans barn. Gavene vi har fra vår himmelske Fader, er ment å bli brukt og delt. Alle dine gaver fra Gud, uansett hvor ufullkomne de er, bringer glede og blir, når de tilbys ham, en lovprisningssalme.

Ta din evne til å lytte med kjærlighet og besøk en ensom venn. Har du evnen til å unngå stridigheter og være omgjengelig? Behovet for disse gavene har aldri vært større. Gi dem til familien, venner og naboer. Fortell en som har det vanskelig at du er glad i ham eller henne, og inviter vedkommende til kjøkkenbordet ditt. Undervis en inspirert leksjon. Skriv et hyggelig kort. Bruk dine gaver til å rekke ut en hånd og bygg opp Sion og bygg opp menneskene rundt deg. Gud trenger alle slag. Alle gaver han har gitt er for å oppløfte sine barn. Ikke la musikken i deg være usunget, ikke hold tilbake klemmen, ikke vent med tilgivelsen.

Motta hans gave

I julen 1832 opplevde de strevende tidlige hellige sivil og politisk uro. Profeten Joseph hadde nettopp profetert om en borgerkrig.5 Det er ikke særlig muntert.

Men den 27. desember mottok Joseph enda en åpenbaring – et “budskap om fred” fra Herren.6 I disse vanskelige tidene minnet Herren Joseph på gavene han hadde gitt sine hellige – viktigst av alt: Frelseren Jesus Kristi gave, og håpet om evig liv.

Måten å glede seg på i den julehøytiden, var å se og motta Guds gaver. Først og fremst den “uforlignelige gave”7 i form av en Frelser. Det samme gjelder denne julehøytiden.

I åpenbaringen Joseph mottok, stilte Herren ham følgende spørsmål:

“For hva gavner det et menneske om det blir gitt ham en gave, og han ikke mottar gaven? Se, han fryder seg ikke over det som blir gitt ham, heller ikke fryder han seg over ham som er gavens giver.”8

Konklusjon

Jeg håper at vi alle kan se og motta de gaver Gud har gitt oss – men spesielt håper jeg at vi alle kan glede oss i Gud, som gir disse gavene.

Jeg er takknemlig for hans Sønns uforlignelige gave – en Sønn som kom til jorden som en baby, svøpt av en ung mor og lagt i en krybbe. Et barn som skulle lære linje på linje og vokse nåde for nåde inntil han la ned sitt liv som et offer for mine synder. For dine synder. For syndene til alle som noensinne har levd og noensinne vil leve på jorden.

Vi synger ordene i en kjær salme:

“La oss forene her vår sang med englenes hos Gud.”9

Jesu Kristi gave har blitt gitt, og til hvilken pris! Spørsmålet er: Vil vi ta imot ham? Vil vi slippe ham inn og la ham råde? Hvordan?

Jeg vitner om at det å motta vår Konge og hans gaver vil gi sann glede – glede til verden og glede i verden.

“Gud være takk for [hans] usigelige gave”10, hans Sønn. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.