Juleandakter
Bring julen i fokus


Bring julen i fokus

Jeg elsker denne tiden av året når vi samles som familie og kjære for å minnes vår Frelser Jesu Kristi fødsel og uttrykke takknemlighet for hans liv og han uendelige sonoffer. Jeg elsker de utallige påminnelsene om denne spesielle høytiden som vi finner overalt, og kan fortsatt føle julens spenning og forventning fra min barndom, enten det var i kjølige England eller et glohett Arabia.

I likhet med mange andre kjempet jeg i forrige uke med julelys, og strevde med å finne den ene pæren som forårsaket at hele lenken ble mørklagt. Da den ene pæren endelig ble funnet og erstattet, kom alle lysene på, og det ble den lettelse og glede som følger av en liten triumf.

Noe av det jeg liker best å gjøre når julen nærmer seg, er å sitte ved juletreet vårt, med alle de andre lysene slukket, og la synet mitt bli uskarpt når jeg ser på treet dekket av bittesmå hvite lys. Med ufokuserte øyne blir gløden av hvert enkelt lys større og mykere når det reflekteres i de skinnende, røde ornamentene. Virkningen er fortryllende. Vi har ofte på musikk i bakgrunnen, som erklærer: “La oss forene her vår sang!”1 og at “hans navn skal kalles Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste.”2

Når øynene mine lar lysene flytte seg inn og ut av fokus på treet, blir jeg igjen påminnet om vår Frelsers guddommelige misjon, som kommer skarpt i fokus i disse rolige øyeblikkene. Han sa: “Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.”3 Jeg grunner på den hellige natten da han ble født, fylt med takknemlighet for Faderens gave av glede, håp og kjærlighet sendt til jorden i form av sin enbårne Sønn.4

Disse stille øyeblikkene med meditasjon og refleksjon kan være altfor sjeldne for oss i forberedelsen til julaften. Desember fører med seg selskaper og konserter, sammenkomster og gaver. Timeplanene fylles opp, og noen ganger tar de forventningene vi påfører oss selv bort gleden over høytiden istedenfor å forøke den.

President Nelsons undervisning er sentral: “Gleden vi føler, har lite å gjøre med omstendighetene i vårt liv, og alt å gjøre med hva vi fokuserer på. Når vårt livs fokus er på Guds frelsesplan … og [på] Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv. Glede kommer fra og på grunn av ham. Han er kilden til all glede.”5

Dette er den perfekte anledning for oss til med bønnens hjelp å vurdere vårt fokus. Hva er ditt håp for denne julehøytiden? Hva er dine oppriktige ønsker for deg selv og dine kjære når dere kommer sammen på denne helligste av alle helligdager?

Om to og en halv uke vil det være 1. juledag. Tenk over hva du har på kalenderen din i de neste to og en halv ukene. Du vil kanskje føle deg overveldet av for mange forpliktelser og alt som du har å gjøre. Er timeplanen din for fullpakket? Forårsaker enkelte kulturelle tradisjoner og press at du får unødig stress og hindrer deg i å motta og reflektere over gleden ved Kristi fødsel? Hvordan kan du forenkle kalenderen din denne julen og planlegge den neste bedre?

Vi må være forsiktige slik at vi ikke har det så travelt og blir så trette av å gjøre for mye slik at vi mister høytidens fokus og ikke er i stand til billedlig talt å knele ved krybben, tilbe den nyfødte Kongen og bringe vår egen personlige gave til Ham.

Unge mødre, og alle sammen, er dere overveldet? Hvor er ditt fokus? Kanskje du ikke sender de julekortene i år, eller du gir avkall på en annen mulig medie-inspirert forventning som du har til deg selv. Kostnaden enten i tid eller penger vil ta bort noe av din evne til å fokusere på Frelseren og føle hans juleglede.

Unge fedre, og resten av oss, hvor har dere fokus? Kanskje du har forenklet julen i år med flere hjemmelagede gaver og gaver i form av tjeneste fordi presset og kostnaden med å prøve å kjøpe alt sammen er for stor – og unødvendig – og det vil ta bort noe av din evne til å fokusere på Frelseren og føle hans julefred.

Tempeltjeneste i juletiden kan være spesielt meningsfylt. Tempelet korrigerer vårt fokus, forøker vår glede og forener familier her og på den andre siden av sløret. Overvei tempeltjeneste istedenfor andre juleaktiviteter som kanskje ikke er til hjelp for deg i din lengsel etter julens fred og stillhet. Disse hellige ordinansene – den fred og prestedømskraft de innehar for alle som verdsetter dem – gjøres bare mulig på grunn av Faderens enbårne Sønn, dette “Lammet som er slaktet, fra verdens grunnvoll ble lagt”,6 og hvis fødsel vi nå feirer.

Når denne julen nærmer seg, la oss gjøre mer av det som betyr noe og mye mindre av det som ikke betyr noe. La oss søke å gjøre Jesus fra Nasaret sitt verk – oppløfte de sørgende, helbrede de sønderknuste, besøke de fangne, fø de sultne, kle de nakne og gi stemme til dem som ikke høres, de som er utestengt, de glemte og de foraktede.7

For de av dere som opplever en krise denne julen, måtte du finne Frelserens kjærlighetsgave som er bare til deg. Mange er, i dette øyeblikk, i ferd med å miste noen av sine kjære i sykdom, alderdom eller en fryktelig ulykke. Mange minnes tap som fant sted ved tidligere juletider, og dette vil bli en smertelig markering for dere. Noen sørger over valg deres kjære gjør i dette øyeblikk. Andre er ensomme, uten familie, opplever omveltninger eller står av en eller annen grunn foran en veldig annerledes jul enn de har feiret tidligere.

Ha tro på at det finnes en konkret gave til deg denne julen. Søk etter stille øyeblikk i ensomhet der du kan grunne, be og føle den kjærlige vennlighet fra Ham hvis fødsel muliggjør enhver glede i et hvilket som helst liv. Løftet er at en dag skal “døden … ikke være mer, og ikke sorg, og ikke skrik, og ikke pine skal være mer.”8 “De skal ikke hungre mer, heller ikke tørste mer … For Lammet, som er midt for tronen, skal vokte dem og føre dem til livets vannkilder. Og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne.”9

Bilde
Jesus Kristus holder en oljelampe

Ta deg tid til å være rolig, til å puste, til å undres. Se opp. Rett fokuset mot hans store gave – kunnskapen om hvem du virkelig er, og forståelsen av at prøvelser her bare varer en kort stund og at glede her bare er begynnelsen på den glede vi har i vente. Husk at “gleden vi føler, har lite å gjøre med omstendighetene i vårt liv, og alt å gjøre med hva vi fokuserer på.

“Og nå vil jeg råde dere til å søke denne Jesus som profetene og apostlene har skrevet om, så den nåde som er i Gud Faderen og også i Herren Jesus Kristus og i Den Hellige Ånd, som bærer vitnesbyrd om dem, kan være i dere og forbli hos dere for evig.”10 Slik at vi kan si: “Ja, Herre, vær hilset, du som kom til jorden … O kom, la oss ham prise.”11

I Jesu Kristi navn. Amen.