Årliga utsändningar
Frälsningsplanen och det uppväxande släktet


Frälsningsplanen och det uppväxande släktet

Utsändning av årlig utbildning för kyrkans Seminarier och religionsinstitut • 12 juni 2018 • Konferenscentret

Jag är tacksam över att få tala till er idag. Jag uppskattar er alla för det goda arbete ni utför. Ni går Herrens ärenden för att hjälpa det uppväxande släktet att verkligen lära sig Jesu Kristi evangelium. Det är med tanke på detta ärende som jag idag har valt att tala med er om att undervisa dessa underbara unga människor om frälsningsplanen.

President Nelson har bett oss alla att tänka på den plikt och det privilegium som Gud har ålagt oss.1 Det är en uppmaning till oss och till det uppväxande släktet. Jag vet att vi måste göra mer för att hjälpa dessa dyrbara unga människor att verkligen lära sig vår himmelske Faders plan. De behöver kunna den och förstå den i sina sinnen och hjärtan. De behöver älska den och leva efter den och de behöver bli den som Fadern har förutordinerat dem att bli. Med styrka från Herren och med den Helige Andens kraft kan vi utföra detta stora verk. Jag vet att det är sant.

För många år sedan var jag missionär i Tyskland. På den tiden använde vi flanellografer och små urklippta cirklar för att undervisa om frälsningsplanen. Cirklarna representerade föruttillvaron, jordelivet, andevärlden och de tre härlighetsgraderna. Om jag minns rätt var glömskans slöja ett vågmönster och domen var en rektangel. Missionärer använder inte flanellografer längre, men tro mig, de små cirklarna finns fortfarande.

Här är ett exempel från en lektion om frälsningsplanen i Mormons bok-delen av seminariet.2

Bild
frälsningsplanen

Jag är säker på att den här översikten hjälper eleverna och lektionen är en jättebra sammanfattning av de viktigaste aspekterna av Faderns plan.

Men jag är fundersam vad gäller cirklarna och har två saker jag skulle vilja att ni tänker på när ni undervisar om frälsningsplanen.

För det första, var noga med att eleverna inte tror att översikten är planen. Det är inte planen men det är väldigt lätt att eleverna tror att om de bara kan sina cirklar så förstår de planen.

För det andra, hjälp dem att göra planen levande i sina sinnen och hjärtan. Hjälp dem förstå och älska Faderns plan. Jag tror att det bästa sättet att göra det är att se till att de verkligen förstår den.

Med tanke på detta har jag valt att betona tre principer i Faderns plan som jag tror kan hjälpa det uppväxande släktet att lära känna, älska och leva efter den underbara planen.

Princip 1 Jesus Kristus är vägen och sanningen och livet

Princip 1 Jesus Kristus är vägen och sanningen och livet.3 Vår Herre och Frälsare Jesus Kristus är frälsningsplanens kärna. Hans försoningsoffer gör allt i Faderns plan möjligt. Lyssna på profeten Almas ord när han beskriver vad Frälsaren gjorde för oss: ”Och han skall gå ut och lida smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag…

Och han skall ta på sig döden så att han kan lossa de dödens band som binder hans folk. Och han skall ta på sig deras skröpligheter så att hans inre kan fyllas av barmhärtighet … så att han i köttet kan veta hur han skall bistå sitt folk i enlighet med deras skröpligheter. …

”Ändå lider Guds Son i köttet för att han skall kunna ta på sig sitt folks synder, så att han kan utplåna deras överträdelser genom sin befrielses kraft.”4

Jag älskar de här verserna. Alma beskriver med sitt vackra språk Jesu Kristi försonings centrala roll i frälsningsplanen. Här finns försoningen, som är tillgänglig för alla. Här finns förlåtelse och återlösning från synden för dem som omvänder sig. Här finns kärlek till Jesus Kristus, som läker, lyfter och stärker oss på vår jordiska resa. Här finns Jesu Kristi kraft att befria oss från död och synd och öppna upphöjelsens och det eviga livets välsignelser för oss.

Jag vill att våra elever ska känna till och förstå hur central Jesus Kristus verkligen är i Faderns plan och i deras liv. På grund av hans försoningsoffer lyser hans ljus i alla Guds skapelser.5 Han är verkligen sanningens ljus ”i allting och genom allting”.6 Det ljuset ger liv åt allting och, är ”lagen efter vilken allting styrs”.7 Tänk på det! Allting i Guds universum, de största galaxerna som innehåller hundratals miljarder stjärnor, de minsta materiepartiklarna, våra jordiska kroppar, våra odödliga andar och vår eviga utveckling, styrs alla av gudomlig lag genom vår himmelske Faders kärlek och Jesu Kristi förunderliga försoning.

Jesu Kristi försoning har en kosmisk räckvidd och ändå är den mycket, mycket personlig. Faktum är att vår Frälsares kärlek, nåd och kraft välsignar våra elever en och en. Skrifterna lär oss att Jesus genomled varje smärta, sorg och motgång som våra elever upplever i sina dagliga liv.8 Han tog på sig alla människors synder så att de kunde omvända sig.9 Jesus känner var och en av våra elever personligen och fullständigt. Han känner deras stigar eftersom han redan vandrat de stigarna.

De kan vända sig till honom, ha tro på honom, omvända sig från sina synder och följa honom med förtröstan och lita på att han kan vägen. Han är bokstavligt talat den enda vägen till det som betyder mest för dem.10 Han är vägen till förlåtelse och underbar läkedom. Han är vägen till bestående glädje. Han är vägen till den Helige Andens sällskap, och därför till gudomlig styrka, tröst, uppenbarelse, ljus och kraft i deras liv. Han är vägen till mod och tålamod, och till alla gudomliga egenskaper. Han är vägen till ren och fullkomlig kärlek och den frid som övergår allt förstånd. Han är vägen till relationer som består av kärlek och tjänande och som ger djup personlig tillfredställelse, mening och syfte till deras liv nu och alltid. Han är vägen till upphöjelse och evigt liv med deras himmelske Fader och deras familjer. Mina kära bröder och systrar, lär era elever att ”allt gott kommer från Jesus Kristus.”11 Han är allt för dem.

Princip 2: Guds söner och döttrar har en evig identitet och uppgift

Var och en av eleverna har en evig identitet och uppgift. Var och en av dem är ”en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar”.12

Vår himmelske Faders plan har utformats för att hjälpa var och en av våra elever att leva upp till sin eviga identitet och uppgift genom Herren Jesu Kristi nåd. Jag vill understryka tre attribut i deras gudomliga identitet som jag tycker att det är väldigt viktigt att de förstår.

Jag börjar med det faktum att våra elever är Guds andebarn. Hjälp dem att veta och känna att han verkligen är deras himmelske Fader. Genom sin älskade Son har vår himmelske Fader välsignat våra elever med möjligheten och förmågan att verkligen förstå hans eviga plan, att växa i kunskap och förståelse och få förmågan att handla rättfärdigt och bli lika honom. Det är det övergripande syftet med denna den mest grundläggande aspekten av deras eviga identitet.13

En andra, mycket viktig del av våra elevers gudomliga identitet, är att bli en mor eller far, en man eller hustru i en evig familj.14 Äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud eftersom det återspeglar det eviga livet.15 Ur vår himmelske Faders eviga perspektiv är våra elever mödrar och fäder i hans rike. Det är deras eviga identitet och det är hans plan. Därför är deras eviga uppgift att skapa ett celestialt äktenskap och en evig familj.

Slutligen behöver våra elever veta att de är Abrahams avkomlingar, Herrens förbundsfolk. Gud lovade Abraham att hans avkomlingar skulle ta Jesu Kristi evangelium och det heliga prästadömet (inklusive de frälsande förrättningarna) till alla nationer för att välsigna jordens alla familjer på båda sidorna av slöjan.16 Det här är det skingrade Israels återsamling och den är en viktig del av Faderns plan.17 Våra elever är Abrahams avkomlingar och deras uppgift är att utföra Herrens verk som trofasta tjänare. De har en viktig plats, en viktig roll i Faderns plan.

Ta ett steg tillbaka och tänk på de överväldigande och verkligt fantastiska välsignelser som vår himmelske Fader vill ge våra elever. Ändå kanske några av våra elever undrar om Gud verkligen har gett dem en sådan identitet och uppgift. Vissa kanske känner att de inte kan bli lika sin himmelske Fader, arbeta som hans trofasta tjänare eller beseglas till en evig, älskad livskamrat och få barn. När de ser sig i spegeln kanske de inte ser det jag har beskrivit idag. Om en del av dina elever känner så, så be dem att titta igen. Be dem att se sig i spegeln med trons ögon och inte bara se sina egna ansikten utan också Jesu Kristi ansikte bredvid dem med kraft, härlighet, och ändlös, fullkomlig kärlek. Han kom inte för att utesluta dem från hans välsignelser.18

Princip 3: Allt som Jesus Kristus gett sitt namn till är del av planen.

Jesus Kristus är inte bara central i Faderns plan, hans namn, hans kraft, hans verk och hans natur genomsyrar den. Jag vill att våra elever ska känna till och förstå att alla saker som Herren Jesus Kristus gett sitt namn till är en del av Faderns plan.

Fundera ett ögonblick på vilka de sakerna är. Vad har Frälsaren gett sitt namn till? Här är en lista över saker som bär Jesu Kristi namn som jag tycker är de viktigaste för våra elever att känna till och förstå.

  • Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga: Kyrkans namn vittnar om att den skapades av och leds av Herren Jesus Kristus, det är hans kyrka.19 Kyrkan är Guds rike på jorden. Genom kyrkan stöttar Herren och Frälsaren enskilda och familjer i deras strävan efter evigt liv och förbereder jorden för hans andra ankomst. Kyrkan – Herrens sanna och levande kyrka – är en viktig del av Faderns plan för sina barns frälsning.

  • Det heliga prästadömet enligt Guds Sons orden: Det heliga prästadömet är Guds kraft och myndighet. Den gavs till människan så att trofasta sista dagars heliga kan utföra Herrens verk med hans myndighet och hans kraft. Det är genom den kraften och myndigheten som vi tar emot frälsningens förrättningar och får del av Faderns underbara plans välsignelser.20

  • Herrens hus: Vi lever i en tid då många tempel byggs över hela jorden. Vi gläds åt att Herren har gjort det möjligt för så många av hans trofasta barn att ta emot sina tempelvälsignelser, inklusive eviga familjers besegling på båda sidorna av slöjan. Förrättningarna i Herrens hus binder oss samman med gudaktighetens kraft, de är grundläggande i Faderns lycksalighetsplan för sina barn.21

  • Herrens profet: Så här sa Herren om sin profet: ”ty hans ord skall ni ta emot som från min egen mun”.22 Herrens profet är en siare och uppenbarare. Hans ord är Herrens ord för oss, till välsignelse för oss i det här livet och upphöjelse och evigt liv i det kommande livet. Herrens profet är en underbar del av Faderns plan.

  • Mormons bok: Ännu ett Jesu Kristi testamente: Mormons bok vittnar om att Herren Jesus Kristus är Frälsaren och Återlösaren, att Joseph Smith är återställelsens profet och att Herren har upprättat sin kyrka i de sista dagarna. Den innehåller också fantastiska lärdomar om Faderns plan, som den bär ett mäktigt vittnesbörd om.23 Av alla dessa skäl är Mormons bok en viktig del av den stora frälsningsplanen.

  • Vår himmelske Faders barn: Jesus Kristus ger sitt namn åt sin himmelske Faders barn som ingår och håller heliga förbund. Han har gett sitt namn till er som undervisar, när ni besöker templet.24 Han har för avsikt att ge sitt namn åt era elever och de vittnesbörd de ska bära till världen när de deltar i Israels insamling.25 Detta är Faderns plan.

Allt som vi har nämnt här – och mycket annat som vi skulle kunna nämna, som varje möteshus i världen och våra böner till vår himmelske Fader – är saker som Jesus gett sitt namn till. De är en del av planen och profetiors uppfyllelse. Som Paulus sa för länge sedan att: ”när tiden var fullbordad [skulle Fadern] i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden.”26

Bröder och systrar, hjälp våra elever få veta att dessa saker som är så välbekanta för dem – kyrkan, prästadömet, templet, profeten, Mormons bok, de själva – alla bär Frälsarens namn eftersom de alla är här för att föra oss till Jesus Kristus, som är vägen till frid i det här livet och upphöjelse och evigt liv i den kommande världen.

Jag vill idag avsluta med en tanke om vilken roll elevernas dagliga liv har i Faderns plan. Tanken kommer från Kung Benjamins tal till sitt folk. Precis i början av sitt tal sa han: ”Hörsamma mig och öppna era öron så att ni kan höra, och era hjärtan så att ni kan förstå, och era sinnen så att Guds hemligheter kan uppenbaras för er syn”.27

Jag älskar orden ”så att Guds hemligheter kan uppenbaras för er syn,” och vill tillämpa dem på våra elever. Kung Benjamin tydliggör att de ”Guds hemligheter” som han ska uppenbara för sitt folk är de grundläggande beståndsdelarna i Faderns stora frälsningsplan. Vad oss anbelangar betyder Kung Benjamins ord två saker. För det första betyder de att om våra elevers hjärtan och sinnen är öppna, och vi undervisar med Anden, kommer våra elever att se och förstå planen. Men det finns en annan betydelse. Om de förstår planen i sina hjärtan, kommer planen att bli deras sätt att se på sig själva och världen runt omkring dem. Planen blir deras lins. Våra elever ska se planen och planen ska hjälpa dem att se.

Hur kan våra elever verkligen se planen? Våra klasser är en viktig del av den processen och vår himmelske Fader har gjort mer för att den veckla ut sin plan att deras åsikt. Lära våra elever att de kan se planen:

  • När ett barn föds och varje gång någon dör.28

  • I templet, i förrättningar för de döda.29

  • I sakramentets förrättning på sabbatsdagen.30

  • I omvändelsen, när de ber sin himmelske Fader om förlåtelse i Jesu Kristi namn.31

  • I Mormons bok, detta mäktiga Jesu Kristi testamente.32

  • När de ser, lyssnar på och följer Guds profet.33

  • I prästadömsvälsignelser.34

  • I seminarier och institut där de känner Kristi kärlek, hans ljus och hans kraft.35

  • Varje gång de ber till Fadern i Jesu Kristi namn.36

Hjälp våra elever känna till och känna denna vackra sanning: när de ser dessa saker, ser de Faderns plan praktiseras. Om deras hjärtan är öppna vittnar den Helige Anden för dem om att frälsningsplanen är sann och att den är till för dem.37 När deras tro på Jesus Kristus och deras förståelse växer, blir planen det perspektiv genom vilket de ser på livet och sig själva. De ser då sig själva i planen och de börjar se världen runt omkring dem så som Herren ser den.

Planen blir då den struktur de använder för att förstå de frågeställningar, problem och utmaningar de ställs inför. Ja, det är precis det vi undervisar i Grundmaterialet om nyckelläror. Låt mig citera: ”För att granska uppfattningar, frågor och sociala angelägenheter utifrån ett evigt perspektiv, beaktar vi dem med tanke på frälsningsplanen och Frälsarens lärdomar. Då kan vi formulera om frågan … och betrakta idéer utifrån Herrens sanningsnorm istället för att acceptera världens … antaganden.”38

Om våra elever följer detta mönster, låter frälsningsplanen dem förstå sig själva och sina ansvarsuppgifter, möjligheter och välsignelser. Det är genom den som de ska finna mening och ett syfte med sina liv. Med den helige Andens som vägleder och undervisar dem, får de vad Paulus kallade ”Herrens sinne”.39

Mina kära bröder och systrar, Jag ber att Faderns plan ska vara i era hjärtan, att ni ska se er själva i planen och att planen blir ert sätt att se världen.40 Jag bär vittne om att Faderns plan är sann. Gud vår Fader lever. Jesus är Kristus, vår Frälsare och Återlösare. Jag vet att han lever. Detta är hans kyrka. Ni går hans ärenden för att undervisa det uppväxande släktet om Faders plan genom den Helige Andens kraft. Jag vittnar om detta i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se Russell M. Nelson, ”Tjäna med Guds kraft och myndighet”, Liahona, maj 2018, s. 68–75

  2. Book of Mormon Seminary Teacher Manual [Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning], s.17.

  3. Se Joh. 14:6.

  4. Alma 7:11–13.

  5. Se L&F 88:7–13.

  6. L&F 88:6.

  7. L&F 88:13.

  8. Se Jes. 53:4; 2 Ne. 9:21; Mosiah 3:7; Alma 7:11–13; L&F 18:11.

  9. Se 2 Ne. 2:7, 9; Alma 34:15–16; L&F 19:16.

  10. Se Joh.14:6; Mosiah 3:17; Alma 38:9; Hel. 5:9.

  11. Se Moro. 7:24.

  12. Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, maj 2017, s. 145.

  13. Deras jordiska upplevelse är en möjlighet att växa och lära. Den prövar deras tro på Jesus Kristus ”för att se om de kommer att göra allt vad Herren deras Gud befaller dem” (Abraham 3:25) mitt i jordelivets frestelser, prövningar och utmaningar. Genom Jesu Kristi återlösande och stärkande kraft, kan de övervinna den naturliga människan, växa i kunskap och förståelse, tjäna och lyda, uppleva lycka och glädje och bli mer lika Fadern och Sonen.

  14. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, s. 145.

  15. I ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” står det tydligt att alla människor är ”ett andebarn”, en ”son eller dotter till himmelska föräldrar”. Evigt liv är det liv som vår himmelske Fader lever, och det är ett liv som gift.

  16. Se 1 Mos. 17:9; Abr. 2:8–11.

  17. Som Herren lärde Abraham är detta en viktig del av frälsningsplanen: ”Du skall bli till välsignelse för dina avkomlingar efter dig, så att de i sina händer skall bära detta ämbete och prästadöme till alla folk. … och i dina avkomlingar … skall jordens alla släkter bli välsignade, ja, med evangeliets välsignelser, vilka är frälsningens välsignelser, det vill säga evigt liv” (Abr. 2:9, 11). Herren har skingrat Abrahams barn ”över hela jordens yta och även bland alla nationer” (1 Nephi 22:3), och han har lovat att ”alla de folk som är av Israels hus skall jag samla in … från jordens fyra hörn” (1 Ne. 19:16). Det slutgiltiga uppfyllandet av Abrahams förbund och insamlingen av det skingrade Israel är ett arbete för de sista dagarna. Och det är i våra dagar som ”återstoden av Israels hus [ska] … komma till kunskap om den sanne Messias, deras Herre och deras Återlösare”.(1 Ne. 10:14).

  18. Även om dessa välsignelser som hör samman med deras identitet och uppgift verkar avlägsna för några av era elever, är de inte mindre verkliga. Exempelvis får var och en av dem i Guds eviga plan en evig livskamrat om de är trofasta. Och var och en av dem får barn som välsignar deras liv, oavsett om det är i jordelivet eller i den kommande världen. Var och en av våra elever är män och hustrur, mödrar och fäder i Guds eviga plan. Det är vad de verkligen är.

  19. Se L&F 1:30; 115:4.

  20. Se L&F 84:19–22.

  21. Se L&F 84:21

  22. L&F 21:5.

  23. 2 Ne. 9:6–22 är ett vackert exempel på en beskrivning av planen och ett vittnesbörd om att den är sann. Se även Alma 41 och 42.

  24. Se Mosiah 1:11; 5:7–12; L&F 109:26.

  25. Se L&F 1:20–23. Notera att era elever har slutit förbund om att vara villiga att ta på sig Jesu Kristi namn.

  26. Se Ef. 1:10.

  27. Mosiah 2:9.

  28. Se Mose 6:57–62.

  29. Se L&F 128, särskilt verserna 11–18.

  30. Se L&F 20:75–79; se även L&F 59, särskilt verserna 2, 8–9, 21–24.

  31. Se L&F 20:17–29.

  32. Se Mormons boks titelblad; 2 Ne. 25:18; 3 Ne. 9; 11; L&F 1:29; 20:8–9.

  33. Se Ef. 4:11–15; L&F 21:1–6; 84:36–38.

  34. Se L&F 42:44–46.

  35. Se 1 Kor. 2; Alma 5:7; 3 Ne, 18:24–25.

  36. Se 3 Ne. 18:18–21; L&F 45:1–5.

  37. Det är en av de viktigaste uppgifterna som den Helige Anden har: Han är ett vittne om Fadern och Sonen och därför om den stora frälsningsplanen. Se 3 Ne. 11:32; 28:11; Mose 1:24.

  38. Grundmaterial om nyckelläror [Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2018], s. 2.

  39. 1 Kor. 2:16.

  40. president Boyd K. Packer talade till lärare inom kyrkans seminarier och religionsinstitut. I det talet sa han: ”Jag har en uppgift till er. Det hade ni inte väntat er, va?” Er uppgift är att förbereda en kort sammanfattning eller överblick av lycksalighetsplanen – frälsningsplanen. Utforma den så att era elever har en struktur som de kan använda för att bringa reda i de sanningar ni kommer att berätta för dem om. I början kanske ni tänker att det är en lätt uppgift. Jag försäkrar er om att det inte är det. Det är förbluffande svårt att göra det på ett enkelt och koncist sätt. I början kommer ni frestas att ta med allt för mycket. I sin fullhet omfattar planen varje sanning i evangeliet. … Det här kan bli er svåraste och säkerligen er mest givande uppgift som lärare” (Boyd K. Packer, “The Great Plan of Happiness” [tal till lärare i KUV, 10 aug. 1993], s.3).