Att undervisa ungdomar och unga vuxna
Nyckelläror och djup insikt


Nyckelläror och djup insikt

En kväll med äldste Gerrit W. Gong

Tal till KUV:s religionslärare • 17 februari 2017 • Tabernaklet i Salt Lake City

Mina kära bröder och systrar, jag är glad över tillfället att vara med er här i kväll. Innan jag presenterar äldste Gong vill jag delge en tanke som jag hoppas ska vara till nytta för er och era elever.

Först vill jag uttrycka min kärlek till er och min tacksamhet för det ni gör. Ni utför ett stort verk i Guds rike och i era elevers liv. Jag älskar er och jag ber att Herrens rikaste välsignelser ska vara med er och med era familjer.

I kväll vill jag säga något om Nyckelläror. Det jag ska säga gäller speciellt dem av er som undervisar i seminariet, men gäller egentligen oss alla.

Nyckelläror är ett program i seminariet med tre mål: 1) att hjälpa våra elever lära sig förvärva andlig insikt; 2) att hjälpa eleverna känna till och förstå Frälsarens lära – det innebär både att känna till den sanna läran med förståndet och att förstå den sanna läran i hjärtat, och vi vill att den ska finnas djupt i deras hjärtan; och 3) att hjälpa eleverna lära sig hur de ska tillämpa läran i sina liv, både leva efter den själva och använda den till att besvara frågor som deras vänner kan ha eller att undervisa och hjälpa andra förstå sanningen.

Nyckelläror introducerade över hela världen i höstas. Jag vill att ni ska veta och känna i era hjärtan att detta har kommit genom uppenbarelse från Herren. Det är ett underverk. Jag har ofta funderat på hur det kom, när det kom och varför det kom. Jag har kommit att se Nyckelläror i det större sammanhanget: kyrkans utbildning och Herrens stora verk på jorden.

Jag tror att Nyckelläror hjälper våra elever växa i kunskap och insikt om läran och hjälper dem att lära sig hur de ska använda den kunskapen och den insikten i sina liv. Men det gör mer än så. Det lär också våra elever Herrens sätt att på djupet lära all slags kunskap, när som helst i livet.

Lärdomen är djup när den ökar vår förmåga att göra tre saker: 1) veta och förstå; 2) handla verksamt och rättfärdigt; samt 3) bli mer som vår himmelske Fader.1

Att lära på djupet måste ske på Herrens sätt, genom den Helige Andens kraft och genom aktiva, hängivna studier och undervisning av varandra, åtföljda av Jesu Kristi nåd. Det här gäller för all slags kunskap och alla tillfällen i livet.

Det här är precis vad vi lär våra elever med Nyckelläror (och, hoppas jag, i all vår undervisning). Nyckelläror är därför en inkörsport till livslångt, djupgående lärande.

Jag avslutar mitt budskap med två uppmaningar. Den första är till dem av er som undervisar i seminariet. Mina kära bröder och systrar världen över, jag hoppas att era elever förstår att ni undervisar dem om hur de kan lära sig på Herrens sätt. Undervisa dem att de behöver lära på djupet, både andlig och världslig kunskap, hela livet. Hjälp dem förstå att examen från seminariet inte är slutet. Vi vill att de ska ta examen från institutet, och vi vill att de ska utbilda sig efter gymnasiet. Ni hjälper dem gör båda de här sakerna och att lägga en grund till livslångt, djupgående lärande genom att undervisa dem om hur de ska lära på Herrens sätt.

Min andra uppmaning är till dem av er som undervisar i institutet. Mina kära bröder och systrar, hjälp era elever lära på Herrens sätt. Hjälp dem förstå värdet av och kraften i examen från institutet i sina liv. Institutexamen är slutförandet av en systematisk, omfattande studie om evangeliet. Examen från institutet befäster deras förståelse av evangeliet, fördjupar deras vittnesbörd och deras hängivenhet mot Herren och hjälper dem känna och älska Jesus Kristus.

Jag vet att om ni följer de här uppmaningarna välsignar vår Herre och Frälsare er och era elever. Jag bär vittne om att vår himmelske Fader lever och älskar oss. Hans Son Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare. Jag vet att han lever. Jag vet att i och genom honom kan vi alla lära på djupet i hela våra liv, för han är vägen och sanningen och livet. I Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnot

  1. Mönstret att ”veta, göra, bli” har ofta använts som utgångspunkt i ledarutbildning och i diskussioner om Herrens plan för hans barns andliga utveckling. Se Thomas S. Monson, ”Att lära, att göra, att vara”, Liahona, nov. 2008; och Dallin H. Oaks, ”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40–43. För en mer ingående behandling av varje del i det här mönstret, se en serie på tre band av David A. Bednar: Increase in Learning (2011), Act in Doctrine (2012) och Power to Become (2014).