Att undervisa ungdomar och unga vuxna
Undervisa ungdomar och unga vuxna om religion – inledande ord


Undervisa ungdomar och unga vuxna om religion – inledande ord

President Dallin H. Oaks

Del 1

Mina kära bröder och systrar!

Vi är stolta över att vara med i denna samling av seminarie- och institutslärare samt religionslärare vid våra universitet och högskolor. Det gläder oss att ni åtföljs av era makar, som är så viktiga för ert heliga undervisningsansvar. Det känns som en utmaning att tala till er i denna unika och svåra tid – mitt i en världsomspännande pandemi.

Som skolchefen Paul V. Johnson har informerat er om, kommer vi efter mitt korta öppningsanförande att ha två olika diskussioner för jämvikten i vårt program.

Jag börjar med att ta upp kärlekens kraft. Varför är kärleken till Gud det främsta stora budet? Den är främst därför att den är grundläggande för att vi ska kunna förstå Guds plan och följa hans bud till sina barn. Vår kärlek till Gud och hans kärlek till oss är den centrala evangelieprincipen – avgörande för vad som påverkar oss och för vad vi måste minnas. Gud älskar er som sina lärare. Hans ledare älskar er som dem som lär ut hans plan och hans ord. Och ni älskar era elever. Äldste Gordon B. Hinckley sammanfattade detta med en enda mening i ett tal till lärare för många år sedan: ”Det finns inget bättre sätt att uttrycka kärlek till Gud än genom att visa kärlek till hans barn, särskilt de som kommer … för att lära sig vid dina fötter.”1

Min far dog för över 80 år sedan. Vad minns jag bäst av vår relation? Hans undervisning? Hur han disciplinerade mig? Nej, jag minns bäst att han älskade mig.

På samma sätt tror jag att era elever kommer att minnas mest hur de kände inför era känslor för dem. De kommer att minnas hur ni kärleksfullt hjälpte dem att lära sig evangeliet, känna igen Andens maningar och tillämpa evangeliet i sina liv. Kärleken är den motiverande kraften i undervisningen.

Det är ungefär 70 år sedan jag gick i seminariet. Vad minns jag bäst av mina två seminarielärare i Vernal i Utah? Jag minns inte ens ämnet för de kurser de höll, men jag minns att båda två älskade mig och brydde sig om mig som person.

Kärleken har kraft: kraft att förstå Jesu Kristi försoning, kraft att förstå frälsningsplanen och kraft att förklara Guds bud.

Om vi inte förstår kärleken motsägs eller försvagas allt annat med evangeliet av motståndarens frestelser och kraften hos världsliga värderingar och de världsliga personer som omger oss.

Det andra jag vill ta upp är ert förhållande till de evangelieämnen ni undervisar om.

När lärare undervisar i sekulära ämnen är det vanligt och ofta tillåtet för dem att framställa sig själva som experter på ämnet. Detta är inte tillåtet när man lär ut religiösa principer. Det är inte vi som är auktoriteterna när det gäller Jesu Kristi evangelium. Auktoriteten är den Helige Anden, en medlem av Gudomen som har till uppgift att vittna om Fadern och Sonen när han leder oss in i sanningen. Han upplyser vår undervisning. Till skillnad från lärare i världsliga ämnen bör vi därför aldrig ta åt oss äran för en idé som underbygger evangeliets stora sanningar. Vi får aldrig agera i klassrummet, eller någon annanstans, på ett sätt som kommer i vägen för tron eller vår Frälsare Jesus Kristus läror. Vi bör aldrig kasta en skugga av egenintresse över något ämne som vi undervisar om.

Vi undervisar av kärlek till vår Fader i himlen och hans Son Jesus Kristus och med kärlek till hans barn, våra elever. Vi motiveras av vår beslutsamhet att öka deras förmåga att höra och lyssna på honom som är vår Frälsare.

Jag vittnar om vår Frälsare Jesus Kristus och ber att hans välsignelser ska vara med oss när vi går framåt, i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnot

  1. Gordon B. Hinckley, BYU Conference Speeches, 1975, s. 53.