Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg gjøre mine bønner mer meningsfylte?


Hvordan kan jeg gjøre mine bønner mer meningsfylte?

Vår himmelske Fader elsker oss og ønsker at vi skal kommunisere med ham gjennom bønn. Når vi ber, skulle vi fortelle vår himmelske Fader hva vi føler i vårt hjerte. Vi skulle ikke gjenta meningsløse ord eller setninger. Gjennom oppriktig, inderlig bønn kan vi føle nærhet til vår himmelske Fader.

Forbered deg åndelig

Hvilke meningsfylte erfaringer har du hatt med bønn? Hva har disse erfaringene lært deg om å kommunisere med vår himmelske Fader? Hva har du gjort for at dine bønner skal bli mer meningsfylte?

Når har du hørt de unge kvinnene i klassen be? Hvordan kan du hjelpe dem å gjøre sine bønner mer meningsfylte? Hvordan kan det å forstå hvordan de kan kommunisere med vår himmelske Fader, hjelpe dem nå og i fremtiden?

Når du forbereder deg, skulle du ydmykt studere disse ressursene. Hva ønsker du at de unge kvinnene skal oppdage om bønn?

Lukas 22:41-42; Helaman 10:5; L&p 46:30-31 (Vi skulle søke Guds vilje når vi ber)

3 Nephi 14:7; L&p 9:7-8 (Bønn skulle etterfølges av trofast innsats)

3 Nephi 17-19 (Jesus Kristus ber sammen med nephittene og underviser om bønn)

Moroni 10:3-5 (Be med tro, et oppriktig hjerte og ærlig hensikt)

Veiledning til Skriftene, “Bønn,” 19

Carol F. McConkie, “Sjelens dype trang”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 25–27

Juan A. Uceda, “Vår Herre Jesus Kristus lærer oss å be”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 30–32

David A. Bednar, “Be i tro,” Ensign eller Liahona, mai 2008, 94-97

David A. Bednar, “Be alltid,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 41-44

Bønn,Tro mot pakten (2004), 7-12

Video: “Daglig brød: Erfaring”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren elsket og ba for dem han underviste. Når vi blir kjent med og elsker dem vi underviser, ber vi for dem ved navn og om konkrete utfordringer og muligheter de står overfor.

Bilde

Video: “Styrk våre familier”

Se mer

Fortell om egne erfaringer

I begynnelsen av hver leksjon oppfordrer du de unge kvinnene til å fortelle, undervise og vitne om erfaringene de har hatt med å anvende det de lærte i forrige ukes leksjon. Dette vil oppmuntre til personlig omvendelse og hjelpe de unge kvinnene å se hvordan evangeliet er relevant i deres daglige liv.

Introduser læresetningen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å introdusere denne ukens leksjon:

  • Del historien fra eldste Juan A. Ucedas tale “Vår Herre Jesus Kristus lærer oss å be”. Hva synes de unge kvinnene er rørende i denne historien? Hvilke andre opplevelser med bønn har du eller de unge kvinnene hatt? 

  • Syng eller les salmer om bønn som klasse (bruk emneregisteret bak i salmeboken for å finne en passende salme). Hva lærer de unge kvinnene om bønn av disse salmene?

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe de unge kvinnene å forstå hvordan de kan gjøre sine bønner mer meningsfylte. Med hjelp av Åndens inspirasjon velger du en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Skriv navnene på medlemmene av Guddommen på tavlen. Be de unge kvinnene bruke søster Carol F. McConkies tale “Sjelens dype trang” for å finne ut hvordan hvert medlem av Guddommen er involvert når vi ber. Be de unge kvinnene se i søster McConkies tale for å finne svar på følgende spørsmål: “Hvorfor ber vi til vår himmelske Fader? Hva vil det si å be i Jesu Kristi navn? Hvordan kan Den hellige ånd påvirke våre bønner?” Be dem lage en liste over ting de kan gjøre for å gjøre sine bønner mer meningsfylte. De kan henge opp listene sine hjemme og velge en ting de kan fokusere på hver uke. 

  • Be de unge kvinnene finne et eksempel på bønn i Skriftene som de finner inspirerende (foreslå om nødvendig at de leser skriftstedene som er nevnt i denne oversikten), eller vis videoen “Daglig brød: Erfaring.” Be dem fortelle hva de finner ut og hva de lærer om bønn av dette eksemplet.

  • Gi hver av de unge kvinnene et skriftsted om bønn (for eksempel de som er foreslått i denne oversikten). Be de unge kvinnene skrive ned et prinsipp om bønn som de lærer av skriftstedet, og et eksempel på dette prinsippet fra sitt eget eller andres liv. Oppfordre dem til å fortelle en annen ung kvinne i klassen hva de skrev. Hva lærte de unge kvinnene av hverandre som kan hjelpe dem å gjøre sine bønner mer meningsfylte?

  • Gi hver av de unge kvinnene en del av en av eldste David A. Bednars taler som er foreslått i denne oversikten. Be de unge kvinnene understreke praktiske råd eldste Bednar gir for å hjelpe oss å gjøre våre bønner mer meningsfylte. Be dem fortelle hva de finner ut. Be dem så forestille seg at de lærer noen å be. Hva ville de undervise i, og hvordan ville de gjøre det? Vurder å rollespille en mulig undervisningssituasjon.

  • Fordel kapittel 17, 18 og 19 av 3 Nephi på de unge kvinnene. Be de unge kvinnene lese sine deler og presentere det de lærer om bønn, av Jesu Kristi eksempel og læresetninger og av hans disiplers eksempler. Hva kan de gjøre for å følge disse eksemplene i sine egne bønner?

  • Be hver av de unge kvinnene om å studere ett av prinsippene for bønn som er behandlet i Tro mot pakten,side 7-12, eller i oppføringen om bønn i Veiledning til Skriftene. Be de unge kvinnene undervise klassen i det de lærer. Oppfordre dem til å gi personlige eksempler når de underviser.

Be de unge kvinnene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan de kan gjøre sine bønner mer meningsfylte? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være nyttig å bruke mer tid på denne læresetningen?

Etterlev det vi lærer

Be de unge kvinnene overveie hvordan de vil etterleve det de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Sette seg et konkret mål om å forbedre sine personlige bønner.

  • Gjennomføre Verdinorm-erfaring innen tro 1 i Personlig fremgang.

Fortell de unge kvinnene hva de skal studere neste uke. Hva kan de gjøre for å forberede seg til å lære? De kan for eksempel lese en tale, se en video eller studere et skriftsted relatert til neste ukes leksjon.