Kom dan en volg Mij
Hoe kan een patriarchale zegen mij helpen?


Hoe kan een patriarchale zegen mij helpen?

Een patriarchale zegen is een persoonlijke openbaring voor ons leven. Wij krijgen er meer inzicht door in ons potentieel en in de zegeningen die ons bij getrouwheid wachten. Er kunnen beloften, aansporingen of waarschuwingen in staan die ons tot richtsnoer dienen. We krijgen er ook een dieper besef door dat onze hemelse Vader ons persoonlijk kent en om ons geeft.

Uw geestelijke voorbereiding

Als u een patriarchale zegen hebt ontvangen, in welke opzichten is die dan een leidraad in uw leven? Hoe hebt u er in moeilijke tijden kracht uit geput? In hoeverre bent u erdoor geïnspireerd?

Op welke manieren kan een patriarchale zegen een leidraad zijn voor de jongevrouwen die u lesgeeft? Waarom is het belangrijk dat ze hun afstammingslijn in het huis van Israël kennen? Hoe kunt u ze helpen om zich op een patriarchale zegen voor te bereiden?

Bestudeer ter voorbereiding deze Schriftteksten en leermiddelen met een gebed in uw hart. Waar zullen volgens u de jongevrouwen die u lesgeeft het meest bij gebaat zijn?

Alma 16:16–17; 3 Nephi 17:2–3 (we dienen ons hart voor te bereiden om onderricht van de Heer te ontvangen)

3 Nephi 20:25–27 (het huis van Israël zegent de geslachten van de aarde)

LV 82:10; 130:20–21 (zegeningen zijn gebaseerd op gehoorzaamheid)

Henry B. Eyring, ‘Leer ze tot grote hoogte te reiken’, Liahona, november 2012, pp. 60–67

Julie B. Beck, ‘Jullie zijn van edele afkomst’, Liahona, mei 2006, pp. 106–108

Carlos A. Godoy, ‘De Heer heeft een plan voor ons!Liahona, november 2014, pp. 96–98

‘Over patriarchale zegens’, Liahona, maart 2004, pp. 18–21

Patriarchale zegens’, Trouw aan het geloof (2004), pp. 129–131

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

De Heiland kent de jongevrouwen in uw klas en Hij weet wie ze kunnen worden. Hij vindt unieke manieren om ieder van hen te helpen leren en groeien. Hoe kunt u de liefde van de Heiland voor de jongevrouwen overbrengen terwijl u over patriarchale zegens spreekt?

Vertellen over eigen ervaringen

Vraag de jongevrouwen aan het begin van elke les om te vertellen over en te getuigen van hun ervaringen met het geleerde uit de les van vorige week. Dit zal hun bekering bevorderen en ertoe bijdragen dat ze zien hoe het evangelie van toepassing is op hun dagelijkse leven.

De leer inleiden

Kies uit deze ideeën of bedenk er zelf een om de les van deze week in te leiden:

  • Als u een patriarchale zegen hebt, laat de jongevrouwen dan zien hoe die eruitziet (zonder de specifieke inhoud prijs te geven). Vertel hoe u erdoor gezegend bent in uw leven.

  • Zet op het bord: ‘Hoe kan een patriarchale zegen mij helpen?’ Laat de jongevrouwen met antwoorden op deze vraag komen. Verwijs de hele les door naar deze vraag. Lees als onderdeel van de bespreking desgewenst het verhaal van ouderling Carlos A. Godoy over de invloed van zijn patriarchale zegen op het nemen van belangrijke beslissingen in zijn leven (zie ‘De Heer heeft een plan voor ons!Liahona, november 2014, pp. 96–98.)

Samen leren

Elk van de onderstaande leeractiviteiten zal de jongevrouwen meer inzicht geven in patriarchale zegens. Kies er onder inspiratie van de Geest een of meer uit die voor uw klas het beste zijn:

  • Laat een of meer jongevrouwen vertellen hoe zij het ontvangen van hun patriarchale zegen hebben ervaren (of vertel over uw eigen ervaring). Hoe is hun patriarchale zegen ze tot hulp? (Druk de jongevrouwen op het hart dat de specifieke inhoud van een patriarchale zegen heilig en vertrouwelijk is.) Knip een kopie van het artikel ‘Over patriarchale zegens’ in stukjes op basis van elke vraag met antwoord. Stel de jongevrouwen voor om beurtelings een stukje van het artikel te kiezen en de vraag met het antwoord aan de klas voor te lezen. Welke vragen hebben de jongevrouwen nog meer?

  • Nodig met toestemming van de bisschop de ringpatriarch uit om met de jongevrouwen over patriarchale zegens te spreken. Moedig de jongevrouwen aan om vragen te stellen.

  • Laat de jongevrouwen vragen opschrijven die zij over patriarchale zegens hebben. Kijk als klas naar antwoorden in Trouw aan het geloof, pp. 129–131.

  • Lees met de klas gedeelten uit de toespraak ‘Jullie zijn van edele afkomst’ van Julie B. Beck en president Henry B. Eyrings opmerkingen over zijn patriarchale zegen in ‘Leer ze tot grote hoogte te reiken.’ Laat de jongevrouwen na het lezen van elk gedeelte kernachtig opschrijven wat ze over patriarchale zegens te weten komen.

  • Laat de jongevrouwen de aanbevolen Schriftteksten in dit schema lezen en vertellen wat er naar hun idee in ieder vers over patriarchale zegens wordt gezegd.

Vraag de jongevrouwen wat ze vandaag hebben geleerd. Begrijpen zij patriarchale zegens nu beter? Wat voor gevoelens of ingevingen hebben ze gekregen? Hebben ze nog vragen? Zou het de moeite waard zijn om meer tijd aan deze leer te besteden?

Naleven wat we leren

Laat de jongevrouwen bedenken hoe ze kunnen toepassen wat ze vandaag hebben geleerd. Bijvoorbeeld:

  • Zij kunnen ervaring 2 met de waarde Gevoel van eigenwaarde uit Persoonlijke vooruitgang afwerken.

  • Als zij hun patriarchale zegen hebben ontvangen, kunnen zij die bestuderen en in het bijzonder letten op de raadgevingen, waarschuwingen, geestelijke gaven en zegeningen die erin staan.

Vertel de jongevrouwen wat ze de volgende week zullen bestuderen. Wat kunnen ze doen om zich zo voor te bereiden dat ze er iets van leren? Ze kunnen bijvoorbeeld een toespraak lezen, een video bekijken of een Schrifttekst bestuderen die verband houdt met de les van volgende week.