Kom og følg mig
Hvordan kan en patriarkalsk velsignelse hjælpe mig?


Hvordan kan en patriarkalsk velsignelse hjælpe mig?

En patriarkalsk velsignelse er en personlig åbenbaring vedrørende vores tilværelse. Den hjælper os til at forstå vores potentiale og de velsignelser, vi kan modtage, hvis vi er trofaste. Den kan indeholde løfter, formaninger og advarsler, som kan vejlede os i vores tilværelse. Den kan også hjælpe os til at vide, at vor himmelske Fader kender og bekymrer sig for os personligt.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvis du har modtaget en patriarkalsk velsignelse, hvordan har den da vejledt dig i din tilværelse? Hvordan har den hjulpet dig i tider med modgang? Hvordan har den inspireret dig?

Hvordan kan en patriarkalsk velsignelse være en vejledning i tilværelsen for de unge piger, du underviser? Hvorfor er det vigtigt for dem at kende deres slægtslinje i Israels hus? Hvordan kan du hjælpe dem til at forberede sig til at modtage en patriarkalsk velsignelse?

Studér bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder, mens du forbereder dig. Hvad tror du vil være bedst for de unge piger, du underviser?

Alma 16:16-17; 3 Ne 17:2-3 (Vi bør forberede vores hjerte til at modtage instruktion fra Herren)

3 Ne 20:25-27 (Israels hus velsigner familier på jorden)

L&P 82:10; 130:20-21 (Velsignelser er betingede af lydighed)

Henry B. Eyring, »Hjælp dem til at sigte højt«, Liahona, nov. 2012, s. 60-67

Julie B. Beck,  »I har en ædel førstefødselsret«, Liahona, maj 2006, s.106-8

Carlos A. Godoy, »Herren har en plan for os!«, Liahona, nov. 2014, s. 96-98

»Om patriarkalske velsignelser«, Liahona, mar. 2004, s. 18-21

»Patriarkalske velsignelser«, Tro mod sandheden, 2005, s. 119-120

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren kender de unge piger i din klasse, og han ved, hvem de kan blive. Han finder specifikke måder, hvorpå han kan hjælpe hver af dem med at lære og udvikle sig. Hvordan kan du undervise om Frelserens kærlighed til de unge piger, når du taler om patriarkalske velsignelser?

Fortæl om oplevelser

Bed i begyndelsen af hver lektion de unge piger om at fortælle, undervise og vidne om oplevelser, de har haft ved at anvende det, de har lært i den foregående uges lektion. Det vil fremme personlig omvendelse og hjælpe de unge piger til at se anvendeligheden af evangeliet i deres hverdag.

Præsenter læresætningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle til at præsentere denne uges lektion:

  • Hvis du har en patriarkalsk velsignelse, så vis de unge piger, hvordan den ser ud (uden at fortælle noget om indholdet). Fortæl dem, hvordan den har været en velsignelse for dig.

  • Skriv på tavlen: »Hvordan kan en patriarkalsk velsignelse hjælpe mig?« Bed de unge piger om at foreslå mulige svar på dette spørgsmål. Vend tilbage til dette spørgsmål i løbet af lektionen. Overvej som en del af jeres drøftelse at fortælle ældste Carlos A. Godoys historie om, hvordan hans patriarkalske velsignelse hjalp ham med at træffe vigtige beslutninger (se »Herren har en plan for os!«, Liahona, nov. 2014, s. 96-98).

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge piger til at lære om patriarkalske velsignelser. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Lad en eller flere af de unge piger fortælle om, da de modtog deres patriarkalske velsignelse (eller fortæl om, da du modtog din). Hvordan har deres patriarkalske velsignelse hjulpet dem? (Mind de unge piger om, at detaljer vedrørende indholdet i den patriarkalske velsignelse er helligt, og man bør ikke fortælle om det). Klip i en kopi af artiklen »Om patriarkalske velsignelser«, så der er et stykke for hvert spørgsmål og svar. Bed de unge piger om at skiftes til at vælge en del af artiklen og gengive spørgsmålet og svaret til klassen. Hvilke andre spørgsmål har de unge piger?

  • Invitér med biskoppens tilladelse stavspatriarken til at komme og tale til de unge piger om patriarkalske velsignelser. Bed de unge piger om at stille alle de spørgsmål, de har.

  • Lad de unge piger nedskrive ethvert spørgsmål, de har, vedrørende patriarkalske velsignelser. Led sammen i klassen efter svarene i Tro mod sandheden, side 119-120.

  • Læs sammen i klassen dele af Julie B. Becks tale »I har en ædel førstefødselsret« og præsident Henry B. Eyrings udtalelser om sin patriarkalske velsignelse i »Hjælp dem til at sigte højt«. Når I har læst hvert afsnit, så bed de unge piger om at skrive en udtalelse, der opsummerer, hvad de har lært om patriarkalske velsignelser.

  • Bed de unge piger om at læse de skriftsteder, der er foreslået i dette oplæg, og fortælle, hvad de synes, at hvert skriftsted lærer dem om patriarkalske velsignelser.

Bed de unge piger om at fortælle, hvad de har lært i dag. Har de en større forståelse af patriarkalske velsignelser? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Efterlev det, vi lærer

Bed de unge piger om at overveje, hvordan de kan efterleve det, de har lært i dag. For eksempel:

  • De kan færdiggøre Personlig værdi – opgave 2 fra Personlig fremgang.

  • Hvis de har modtaget deres patriarkalske velsignelse, kan de studere den og se efter de råd, advarsler, åndelige gaver og velsignelser, der omtales deri.

Fortæl de unge piger, hvad de skal studere næste uge. Hvad kan de gøre for at forberede sig på at lære? De kunne for eksempel læse en tale, se en video eller studere et skriftsted, der vedrører næste uges lektion.