Kom, følg med meg
Hvorfor er ordinanser viktige i mitt liv?


Hvorfor er ordinanser viktige i mitt liv?

En ordinans er en hellig, formell handling som har åndelig betydning. Ordinanser blir utført i kraft av prestedømmet og under ledelse av dem som innehar prestedømsnøkler. Ordinanser hjelper oss å huske hvem vi er og minner oss på vårt forhold til Gud. De hjelper oss å komme til Kristus og motta evig liv.

Forbered deg åndelig

Hvilke ordinanser i evangeliet har du mottatt? Hvordan har disse ordinansene vært til velsignelse for deg? Hvorfor er de viktige for deg?

Hvilke ordinanser har de unge kvinnene mottatt? Hvilke ordinanser forbereder de seg til å motta? Hvorfor trenger de å forstå viktigheten av evangeliets ordinanser?

Studer disse skriftstedene og ressursene ydmykt. Hva føler du deg inspirert til å dele med de unge kvinnene for å hjelpe dem å forstå viktigheten av ordinanser?

Matteus 3:13-17 (Jesu Kristi dåp)

Apostlenes gjerninger 19:1-6 (Paulus døper personer på nytt som ikke var riktig døpt)

3 Nephi 11:21-26 (Jesus Kristus gir myndighet til å døpe og underviser om riktig fremgangsmåte)

Moroni 8:10-12 (Mormon underviser om dåp)

L&p 84:19-21 (Guddommelighetens kraft blir tilkjennegitt i prestedømmets ordinanser)

3.-5. trosartikkel (Ordinanser er avgjørende for frelse)

David A. Bednar, “Alltid bevare en forlatelse for deres synder,” Ensign eller Liahona, mai 2016, 59–62

Gary E. Stevenson, “Deres fire minutter,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 84–86

Prestedømmets ordinanser og velsignelser,Håndbok 2: Kirkens administrasjon (2010), 20.1

Ordinanser,” Tro mot pakten (2004), 116-17

Video: “Tro på prestedømmets kraft”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren elsket og ba for dem han underviste. Hvordan kan du vise at du elsker og støtter de unge kvinnene i klassen?

Bilde

Videoer: “Undervisning i evangeliet på Frelserens måte”

Se mer

Fortell om egne erfaringer

I begynnelsen av hver leksjon oppfordrer du de unge kvinnene til å fortelle, undervise og vitne om erfaringene de har hatt med å anvende det de lærte i forrige ukes leksjon. Dette vil oppmuntre til personlig omvendelse og hjelpe de unge kvinnene å se hvordan evangeliet er relevant i deres daglige liv.

Introduser læresetningen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å introdusere denne ukens leksjon:

  • Skriv ordet ordinans på tavlen, og be de unge kvinnene foreslå definisjoner av dette ordet (hvis de trenger hjelp, kan du be dem slå opp avsnittet i begynnelsen av denne oversikten). Hvordan ville de unge kvinnene svare en som sier at ordinanser ikke er nødvendige? (Dersom de unge kvinnene trenger ideer så kan de se på delen med undertittelen “Den hellige ånd og prestedømsordinanser” i eldste David A. Bednars tale “Alltid bevare en forlatelse for dere synder.”)

  • Be de unge kvinnene nevne så mange ordinanser i evangeliet som de kan komme på. Hjelp dem å finne ut hvilke ordinanser på listen som er avgjørende for opphøyelse (hvis de trenger hjelp, kan de lese “Ordinanser” i Tro mot pakten). Hvorfor ga vår himmelske Fader oss disse ordinansene?

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe de unge kvinnene å forstå hvorfor ordinanser er viktige. Ved hjelp av Åndens inspirasjon velger du en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • I eldste David A. Bednars tale “Alltid bevare en forlatelse for deres synder,” beskriver delen med tittelen “Vi kan oppnå og bevare en forlatelse for synder gjennom ordinanser” velsignelsene ved ordinansene dåp, håndspåleggelse for Den hellige ånds gave, og nadverden. For å hjelpe de unge kvinnene lære om hvordan disse ordinansene kan hjelpe oss, be hver ung kvinne velge en ordinans og lage en liste på alt hun lærer om den fra denne delen av talen. Be deretter de unge kvinnene undervise resten av klassen på en kreativ måte om hva de lærte. Kanskje ved å bruke bilder eller spille et spill.

  • Inviter en gjestetaler eller en ung kvinne som har oppnådd noe betydelig om å dele hva dette krevde av dem og hvordan de oppfylte disse kravene (kanskje hun fikk en belønning i Personlig fremgang, fikk en akademisk utmerkelse, eller fikk en viktig rolle i et teaterstykke). Be deretter de unge kvinnene lese avsnittet som starter med “På samme måte” i eldste Gary E. Stevensons tale “Deres fire minutter.” Hvordan ligner ordinanser på kravene som gjestetaleren fortalte om? Du kan også lese resten av eldste Stevensons tale og se etter hva mer han underviser om ordinanser.

  • Gjennomgå som klasse listen over fire krav til å utføre ordinanser som finnes i avsnitt 20.1 i Håndbok 2. Be de unge kvinnene lese 3 Nephi 11:21-26 og finne ut hvordan disse kravene er oppfylt i Frelserens beskrivelse av dåpen. Be dem om å tenke på en ordinans de har vært vitne til nylig, og beskrive hvordan den oppfylte disse fire kravene. Hva skjer hvis en ordinans utføres uten å oppfylle disse kravene? Spør de unge kvinnene hvorfor det er viktig for dem å vite om disse kravene.

  • Be de unge kvinnene forestille seg at de underviser en person av en annen tro om dåp, og at han eller hun sier: “Jeg er allerede døpt i min kirke.” Hvordan ville de unge kvinnene hjelpe vedkommende å forstå, på en følsom måte, hvorfor han eller hun trenger å bli døpt om igjen? Hvilke skriftsteder eller erfaringer ville de dele? Du kan be dem slå opp listen over krav i avsnitt 20.1 i Håndbok 2; Matteus 3:13-17; Apostlenes gjerninger 19:1-6; 3 Nephi 11:21-26 eller Moroni 8:10-12. Om mulig kan du be heltidsmisjonærene fortelle klassen hvordan de forklarer sine undersøkere betydningen av ordinanser (få tillatelse av biskopen først).

  • Presenter for klassen følgende uttalelse av president Spencer W. Kimball: “Ordinanser fungerer som påminnelser. Det er den virkelige hensikten med nadverden, å hindre oss i å glemme, å hjelpe oss å huske” (Teachings of Spencer W. Kimball, red. Edward L. Kimball [1982], 112). Be de unge kvinnene nevne ordinanser i evangeliet (for eksempel de som er nevnt på side 116-17 i Tro mot pakten) og drøfte hva hver av disse ordinansene hjelper oss å huske.

Be de unge kvinnene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de viktigheten av ordinanser? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Etterlev det vi lærer

Be de unge kvinnene overveie hvordan de vil etterleve det de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Undervise en leksjon på familiens hjemmeaften om viktigheten av ordinanser.

  • Gjøre Verdinormerfaring innen tro 4 eller Verdinormerfaring innen guddommelige egenskaper 4 i Personlig fremgang.

Fortell de unge kvinnene hva de skal studere neste uke. Hva kan de gjøre for å forberede seg til å lære? De kan for eksempel lese en tale, se en video eller studere et skriftsted knyttet til neste ukes leksjon.

Tilhørende ungdomsaktiviteter

Bilde

Planlegg en GUF-aktivitet som vil hjelpe de unge kvinnene å anvende det de har lært i denne leksjonen.