Kom og følg mig
Hvorfor er ordinancer betydningsfulde for mig?


Hvorfor er ordinancer betydningsfulde for mig?

En ordinance er en hellig, formel handling med en åndelig betydning. Ordinancer udføres med præstedømmets myndighed og under ledelse af dem, der har præstedømmenøgler. Ordinancer hjælper os til at huske, hvem vi er, og minder os om vores forhold til Gud. De hjælper os til at komme til Kristus og modtage evigt liv.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvilke af evangeliets ordinancer har du modtaget? Hvordan har disse ordinancer været en velsignelse for dig? Hvorfor er de vigtige for dig?

Hvilke ordinancer har de unge piger modtaget? Hvilke ordinancer forbereder de sig til at modtage? Hvorfor har de brug for at forstå betydningen af evangeliets ordinancer?

Studér bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder. Hvad føler du dig inspireret til at fortælle de unge piger for at hjælpe dem til at forstå betydningen af ordinancer?

Matt 3:13-17 (Jesu Kristi dåb)

ApG 19:1-6 (Paulus gendøber personer, der ikke var blevet døbt korrekt)

3 Ne 11:21-26 (Jesus Kristus giver myndighed til at døbe og instruerer i den korrekte fremgangsmåde)

Moro 8:10-12 (Moroni underviser om dåb)

L&P 84:19-21 (Guddommelighedens kraft tilkendegives i præstedømmets ordinancer)

TA 1:3-5 (Ordinancer er afgørende for frelse)

David A. Bednar, »Bliv altid ved med at have forladelse for jeres synder«, Liahona, maj 2016, s. 59-62

Gary E. Stevenson, »Jeres fire minutter«, Liahona, maj 2014, s. 84-86

»Præstedømmets ordinancer og velsignelser«, Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 20.1

»Ordinancer«, Tro mod sandheden, 2005, s. 116-117

Video:

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren elskede og bad for dem, han underviste. Hvordan kan du vise, at du elsker og støtter de unge piger i din klasse?

Billede

Video:

Se mere

Fortæl om oplevelser

Bed i begyndelsen af hver lektion de unge piger om at fortælle, undervise og vidne om de oplevelser, de har haft, ved at anvende det, de har lært i den foregående uges lektion. Det vil fremme personlig omvendelse og hjælpe de unge piger til at se anvendeligheden af evangeliet i deres hverdag.

Præsenter læresætningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk nogle selv til at præsentere denne uges lektion:

  • Skriv ordinance på tavlen, og bed de unge piger om at komme med definitioner på dette ord (hvis de har brug for hjælp, så henvis dem til afsnittet i begyndelsen af dette oplæg). Hvad vil de unge piger sige til nogen, der siger, at ordinancer ikke er nødvendige? (Hvis de unge piger har brug for forslag, kan de se i afsnittet med titlen »Helligånden og præstedømmeordinancer« i ældste David A. Bednars tale »Bliv altid ved med at have forladelse for jeres synder«).

  • Bed de unge piger om at nævne så mange af evangeliets ordinancer, som de kan komme i tanke om. Hjælp dem til at finde frem til, hvilke ordinancer fra listen, der er afgørende for ophøjelse (hvis de har brug for hjælp, kan de læse afsnittet »Ordinancer« i Tro mod sandheden). Hvorfor har vor himmelske Fader givet os disse ordinancer?

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge piger til at forstå, hvorfor ordinancer er vigtige. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • I ældste David A. Bednars tale »Bliv altid ved med at have forladelse for jeres synder« beskriver afsnittet med titlen »Opnåelse og bibeholdelse af forladelse for synder gennem ordinancer« velsignelserne ved ordinancerne dåb, håndspålæggelse for Helligåndsgaven og nadveren. Bed hver ung pige om at vælge en ordinance og nedskrive alt det, hun lærer om den i dette afsnit, for at lære, hvordan disse ordinancer kan hjælpe os. Bed derpå de unge piger på en kreativ måde om at undervise resten af klassen i, hvad de har lært – måske ved at bruge billeder eller ved at spille et spil.

  • Bed en gæstetaler eller en ung pige, der har præsteret noget væsentligt, om at fortælle, hvad kravene til præstationen var, og hvordan hun opfyldte dem (hun har måske opnået en belønning i Personlig fremgang, taget en videregående eksamen eller gået til audition for at få en rolle i et skuespil). Bed derpå de unge piger om at læse afsnittet, der begynder med »På samme måde« fra ældste Gary E. Stevensons tale »Jeres fire minutter«. Hvordan svarer ordinancer til de krav, som gæstetaleren talte om? I kunne også læse resten af ældste Stevensons tale og se efter, hvad han ellers lærer os om ordinancer.

  • Gennemgå i klassen listen med de fire krav for at udføre ordinancer i afsnit 20.1 i Håndbog 2. Bed de unge piger om at læse 3 Nefi 11:21-26 og finde ud af, hvordan disse krav bliver opfyldt i Frelserens beskrivelse af dåb. Bed dem om at tænke på en ordinance, som de har overværet for nyligt, og beskrive, hvordan den opfyldte disse fire krav. Hvad sker der, hvis en ordinance bliver udført uden at opfylde disse krav? Spørg de unge piger, hvorfor det er vigtigt, at de kender til disse krav.

  • Lad de unge piger forestille sig, at de underviser nogen fra en anden trosretning om dåb, og vedkommende siger: »Jeg er allerede blevet døbt i min kirke.« Hvordan vil de unge piger på en taktfuld måde hjælpe denne person til at forstå, hvorfor vedkommende ville være nødt til at blive døbt igen? Hvilke skriftsteder eller oplevelser kan de bruge? Du kan eventuelt henvise dem til listen over krav i afsnit 20.1 i Håndbog 2; Matt 3:13-17; ApG 19:1-6; 3 Ne 11:21-26 eller Moro 8:10-12. Bed om muligt fuldtidsmissionærerne om at komme og fortælle, hvordan de forklarer deres undersøgere om vigtigheden af ordinancer (få tilladelse fra biskoppen først).

  • Læs følgende udtalelse af præsident Spencer W. Kimball for klassen: »Ordinancer fungerer som påmindelser. Det er nadverens virkelige formål at afholde os fra at glemme og hjælpe os til at erindre« (Teachings of Spencer W. Kimball, red. Edward L. Kimball, 1982, s. 112). Bed de unge piger om at nævne evangeliets ordinancer (såsom de, der er nævnt på s 116-117 i Tro mod Sandheden) og drøft, hvad disse ordinancer hver især hjælper os til at huske.

Bed de unge piger om at fortælle, hvad de har lært i dag. Forstår de vigtigheden af ordinancer? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Efterlev det, vi lærer

Bed de unge piger om at overveje, hvordan de kan efterleve det, de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Undervise om vigtigheden af ordinancer ved en familieaften.

  • Færdiggøre Tro – opgave 4 eller Guddommelighed – opgave 4 i Personlig fremgang.

Fortæl de unge piger, hvad de skal studere næste uge. Hvad kan de gøre for at forberede sig på at lære? De kunne for eksempel læse en tale, se en video eller studere et skriftsted, der vedrører næste uges lektion.

Tilhørende aktiviteter for unge

Billede

Planlæg en GUF-aktivitet, der vil hjælpe de unge piger til at anvende det, de har lært i denne lektion.