Kom og følg mig
Hvad er Helligåndens rolle?


Hvad er Helligåndens rolle?

Helligånden, der er et medlem af Guddommen, vidner om vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Han er kilden til personlig vidnesbyrd og åbenbaring. Han kan vejlede os i vore beslutninger og beskytte os mod fysisk og åndelig fare. Han er kendt som Talsmanden, og han kan berolige og trøste os og fylde os med håb. Gennem hans kraft bliver vi helliggjort, når vi omvender os, modtager frelsende ordinancer og holder vore pagter. Det er gennem Helligåndens påvirkning, at vi modtager kundskab om vor himmelske Fader og Jesus Kristus og føler deres kraft, godhed og kærlighed.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvilke oplevelser har lært dig om Helligåndens roller?

Hvordan kan Helligånden hjælpe de unge piger i alle aspekter af deres tilværelse? Hvordan kan du hjælpe dem til at genkende hans påvirkning?

Hvilke skriftsteder og andre hjælpekilder vil hjælpe de unge piger til at forstå Helligåndens rolle?

1 Kong 19:11-12; Hel 5:30; L&P 85:6 (Helligånden taler med en stille, sagte stemme)

Joh 14:26 (Talsmanden kan undervise os og minde os om alt)

Rom 8:16 (Ånden vidner om, at vi er Guds børn)

Gal 5:22-23 (Paulus beskriver Åndens frugt)

2 Ne 32:5 (Helligånden vil vise os, hvad vi skal gøre)

3 Ne 27:20 (Modtagelse af Helligånden helliggør os)

Moro 8:26 (Helligånden fylder os med håb og kærlighed)

Moro 10:5 (Helligånden belærer os om sandheden)

L&P 42:17; Moses 1:24 (Helligånden aflægger vidnesbyrd om Faderen og Sønnen)

Robert D. Hales, »Helligånden«, Liahona, maj 2016, s. 105-107

Larry H. Lawrence, »Hvad mangler jeg så?«, Liahona, nov. 2015, s. 33-35

Henry B. Eyring, »Helligånden som jeres ledsager« Liahona, nov. 2015, s. 104-107

»Helligåndens roller«, Tro mod sandheden, 2005, s. 65-66

Video:

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren elskede dem, han underviste. Han bad for dem og tjente dem konstant. Hvordan kan du øge din kærlighed til de unge piger, du underviser?

Fortæl om oplevelser

Bed i begyndelsen af hver lektion de unge piger om at fortælle, undervise og vidne om oplevelser, de har haft, der vedrører det, de har lært i den foregående uges lektion. Det vil fremme personlig omvendelse og hjælpe de unge piger til at se betydningen af evangeliet i deres hverdag.

Præsentér læresætningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle til at præsentere denne uges lektion:

  • Bed de unge piger om at skrive om et tidspunkt, hvor de har følt Helligåndens påvirkning i deres tilværelse. Hvad gjorde de for at modtage hans påvirkning? Hvilken forskel gjorde hans påvirkning? Hvis det er passende, så bed adskillige af dem om at fortælle om deres oplevelser.

  • Bed de unge piger om at synge »Guds gode Helligånd«, (Salmer og sange, nr. 203) og fortælle, hvad ordene lærer dem om Helligåndens rolle.

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge piger til at forstå Helligåndens rolle. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Del de unge piger op i grupper og bed hver gruppe om at studere en del af præsident Henry B. Eyrings tale »Helligånden som jeres ledsager« eller ældste Robert D. Hales’ tale »Helligånden«. Bed hver gruppe om at fortælle de andre i klassen, hvad de har lært om Helligånden. Bed de unge piger om at fortælle om oplevelser, de har haft, hvor Helligånden har hjulpet dem, eller hvor de har været taknemlige for hans følgeskab. 

  • Bed de unge piger om at kigge i salmebogen i emneregistret under »Helligånden« for at finde en salme, der belærer om, hvordan Helligånden kan hjælpe os. Bed dem om at dele nogle linjer fra den salme, de har valgt. Overvej at synge en af salmerne sammen i klassen.

  • Del de unge piger op i små grupper. Bed hver gruppe om at læse nogle skriftsteder om Helligånden (såsom de, der er foreslået i dette oplæg). Bed en ung pige fra hver gruppe om at fortælle resten af klassen, hvad hendes gruppes skriftsteder forklarede om Helligåndens rolle. Invitér de unge piger til at fortælle om nogle personlige oplevelser, de har haft, hvor Helligånden har hjulpet dem på en af disse måder.

  • Vis videoenog bed de unge piger om at lytte efter svarene på følgende spørgsmål: Hvorfor har vi brug for Helligånden? Hvordan kan Helligånden hjælpe os? Fortæl om nogle passende oplevelser, hvor du har lyttet til Helligånden, og inviter de unge piger til at fortælle om oplevelser, de har haft. De unge piger kunne også kigge i ældste Larry H. Lawrences tale »Hvad mangler jeg så?« for at finde eksempler på, hvordan Helligånden kan hjælpe os. Lav sammen en liste over ting, de kan gøre for bedre at høre Helligåndens tilskyndelser.

  • Bed de unge piger om at læse »Helligåndens roller« i Tro mod sandheden (s. 65-66). Bed hver ung pige om at vælge en af Helligåndens roller og finde skriftsteder eller historier fra skriften, der belærer om denne rolle. Bed de unge piger om at fortælle hinanden, hvad de har fundet. Opfordr dem til at fortælle om oplevelser, hvor Helligånden har hjulpet dem på disse måder. I hvilke situationer fremover vil de have brug for Helligåndens hjælp?

  • Find nogle beretninger fra nylige generalkonferencetaler, som illustrer Helligåndens forskellige roller. (Nogle eksempler fra maj 2015 Liahona omfatter de beretninger, som præsident Henry B. Eyring fortalte om at trøste en sørgende familie i »Talsmanden«, s. 19-20, og manden med kræft i »Præstedømmet og personlig bøn«, s. 87). Bed de unge piger om hver især at læse en af historierne, genfortælle den til klassen med egne ord og forklare, hvilken rolle Helligånden spillede i den historie. Inviter de unge piger til at fortælle om deres egne personlige oplevelser, hvori Helligånden har hjulpet dem på en af disse måder.

Bed de unge piger om at fortælle om det, de har lært i dag. Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Forstår de Helligåndens roller? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være værd at bruge mere tid på denne læresætning?

Efterlev det, vi lærer

Bed de unge piger om at overveje, hvordan de kan efterleve det, de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Finde en måde, hvorpå de bedre kan forberede sig til at høre Helligåndens stille, sagte stemme.

  • Nedskrive og handle ifølge en tilskyndelse, de modtager fra Helligånden i løbet af ugen.

Fortæl de unge piger, hvad de skal studere næste uge. Hvad kan de gøre for at forberede sig på at lære? De kunne for eksempel læse en tale, se en video eller studere et skriftsted, der vedrører næste uges lektion.

Tilhørende aktiviteter for unge

Billede

Planlæg en GUF-aktivitet, der vil hjælpe de unge piger til at anvende det, de har lært i denne lektion.