Kom och följ mig
Hur kan jag inbjuda andra att komma till Kristus?


Hur kan jag inbjuda andra att komma till Kristus?

Varje medlem i kyrkan har ansvaret att hjälpa andra att komma till Kristus och ta emot hans återställda evangeliums välsignelser. Våra vittnesbörd och vårt goda föredöme kan inspirera vänner och grannar att lära sig mer om Frälsaren och hans evangelium.

Förbered dig andligen

När har du inbjudit andra att komma till Kristus och hur kändes det? Vilka bra sätt har du funnit att berätta om evangeliet för andra?

När har de unga kvinnorna tillfälle att inbjuda andra att komma till Kristus? Vilka upplevelser har de haft som de kan berätta om för varandra?

Vilka skriftställen eller aktiviteter kan inspirera de unga kvinnorna att inbjuda andra att komma till Kristus?

1 Tim. 4:12 (var ett föredöme för de troende)

1 Petr. 3:15 (var alltid beredda att svara var och en som ställer frågor om vår tro)

Mosiah 18:9 (vi är villiga att stå som vittnen om Gud)

L&F 28:16; 100:3–8 (när vi öppnar våra munnar så blir det oss givet vad vi ska säga)

L&F 84:85 (om vi samlar ordet blir det vi ska säga givet oss)

Neil L. Andersen, ”Ett vittne om Gud”, Liahona, nov. 2016, s. 35–38

Dallin H. Oaks, ”Att sprida det återställda evangeliet”, Liahona, nov. 2016, s. 57–60

David A Bednar, ”Kom och se”, Liahona, nov. 2014, s. 107–110

”Missionsarbete”, kapitel 3 i Predika mitt evangelium, s. 84

Video: ”Så rikt har du välsignat mig”

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren bad dem som följde honom att vittna. Hur kan du hjälpa de unga kvinnorna känna sig väl till mods i att vittna om sin tro för dem de möter?

Berätta om upplevelser

Inled lektionen med att be de unga kvinnorna berätta, undervisa och vittna om upplevelserna de hade när de tillämpade det de lärde sig under förra veckans lektion. Det uppmuntrar till personlig omvändelse och hjälper de unga kvinnorna att se att evangeliet är relevant i deras dagliga liv.

Presentera läran

Välj bland de här idéerna eller kom på ett eget sätt att presentera veckans lektion:

  • Läs upp Unga kvinnors tema tillsammans. Fråga de unga kvinnorna hur de skulle svara en vän med en annan tro om han eller hon frågar: ”Vad menar du när du säger att du ska stå som vittne om Gud?”

  • Be de unga kvinnorna visa bilder på familjemedlemmar eller släktingar som är heltidsmissionärer (eller se Evangeliebilder, nr 109–110). Be dem lista egenskaper som en person behöver för att vara missionär. Vilka av dessa egenskaper kan de unga kvinnorna utveckla i dag? Hjälp dem förstå att de inte behöver kallas som heltidsmissionärer för att berätta om evangeliet.

Lär tillsammans

Nedanstående aktiviteter kan hjälpa de unga kvinnorna lära sig hur de kan inbjuda andra att komma till Kristus. Välj med Andens vägledning en eller flera aktiviteter som fungerar bäst för din klass:

  • Gå som klass igenom de båda listorna av sådant vi kan göra för att berätta om evangeliet som finns i äldste Dallin H. Oaks tal ”Att sprida det återställda evangeliet”. Hjälp de unga kvinnorna komma på situationer där de kan tillämpa ett eller flera av äldste Oaks förslag. De kan till exempel börja prata om evangeliet med någon de inte känner medan de väntar vid en busshållplats. De unga kvinnorna kan tycka om att rollspela några sådana situationer. 

  • Ta med dig ett svårt pussel och lägg alla bitarna i en hög. Be en ung kvinna att börja lägga pusslet medan resten av klassen läser äldste Neil L. Andersens liknelse om pussel i sitt tal ”Ett vittne om Gud”. Vilka likheter finns det mellan processen att lägga pussel och arbetet med att berätta om evangeliet? Lägg pusslet tillsammans medan ni samtalar om hur ni kan utföra missionsarbete tillsammans som klass. Under samtalet kan du ta upp delen ”En inbjudan till de unga” i äldste Andersens tal. Hur kan äldste Andersens råd och uppmaning hjälpa de unga kvinnorna när de planerar för hur de kan berätta om evangeliet? 

  • Med biskopens godkännande kan du be en församlingsmedlem (om möjligt en av de unga kvinnorna) som inte föddes in i kyrkan att berätta om när han eller hon hörde talas om evangeliet. Hur påverkades den här personens beslut att undersöka evangeliet av exempel som vänner som var medlemmar visade? Vilka råd kan han eller hon ge de unga kvinnorna om att inbjuda andra att komma till Kristus? Låt de unga kvinnorna ställa frågor som de kan ha. (Eller så kan du visa videon ”Så rikt har du välsignat mig” och samtala om hur vi kan hjälpa våra vänner ta emot evangeliet.)

  • Skriv skriftställena som listas i det här förslaget på tavlan. Be varje ung kvinna välja ett av skriftställena, studera det och teckna något som representerar det som skriftstället lär ut. Be de unga kvinnorna återge budskapet i sina valda skriftställen utifrån sina teckningar. Låt sedan varje ung kvinna läsa sitt skriftställe för klassen och berätta vad hon tänker göra för att följa det.

  • Innan klassen ber du varje ung kvinna ta med sig en sak eller en bild som representerar ett sätt som evangeliet har välsignat henne på. Under klassen läser ni tillsammans berättelsen om äldste David A. Bednars söner i hans tal ”Kom och se”. Varför satte den yngre brodern så entusiastiskt bandage på sina vänners armar? Låt de unga kvinnorna visa sakerna eller bilderna de tagit med sig och beskriva välsignelserna som de representerar. Uppmuntra dem att tänka på personer de känner som inte har välsignats på samma sätt och låt dem planera för hur de kan berätta om evangeliet för dem.

Be de unga kvinnorna berätta vad de har lärt sig i dag. Förstår de hur de kan inbjuda andra att komma till Kristus? Vilka känslor eller intryck fick de? Har de några frågor? Kan ni behöva tala mer om det här ämnet?

Leva efter det vi lär oss

Be de unga kvinnorna begrunda hur de kan leva efter det de har lärt sig i dag. De kan till exempel:

  • be om tillfällen att berätta om evangeliet och samtala om deras upplevelser under en kommande klass

  • ta med sig utdelningskort till skolan och söka efter tillfällen att använda dem för att berätta om evangeliet

  • studera kapitel 3 i Predika mitt evangelium för att förbereda sig på att samtala med andra om det återställda evangeliet.

Berätta för de unga kvinnorna vad de kommer att studera nästa vecka. Hur kan de förbereda sig för att lära? De kan till exempel läsa ett tal, se en video eller studera ett skriftställe som har med nästa veckas lektion att göra.

Ungdomsaktiviteter med samma tema

Bild

Planera en veckoträffsaktivitet som kan hjälpa de unga kvinnorna tillämpa det de lärde sig under lektionen.