Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg innby andre til å komme til Kristus?


Hvordan kan jeg innby andre til å komme til Kristus?

Ethvert medlem av Kirken har ansvar for å hjelpe andre å komme til Kristus og motta velsignelsene ved hans gjengitte evangelium. Vårt vitnesbyrd og vårt gode eksempel kan inspirere våre venner og naboer til å ønske å lære mer om Frelseren og hans evangelium.

Forbered deg åndelig

Hvilke erfaringer har du hatt med å innby andre til å komme til Kristus? Kan du nevne noen måter å snakke om evangeliet med andre på som du har opplevd som effektive?

Hvilke muligheter har de unge kvinnene til å innby andre til å komme til Kristus? Hvilke erfaringer har de hatt som de kan dele med hverandre?

Hvilke skriftsteder og andre ressurser vil inspirere de unge kvinnene til å innby andre til å komme til Kristus?

1 Timoteus 4:12 (Vær et forbilde for de troende)

1 Peter 3:15 (Vær alltid beredt til å gi et svar til dem som spør om vår tro)

Mosiah 18:9 (Vi er villige til å stå som Guds vitner)

L&p 28:16; 100:3-8 (Hvis vi åpner vår munn, vil den bli fylt med det vi skal si)

L&p 84:85 (Hvis vi samler Guds ord i vårt sinn, vil det vi bør si, bli gitt oss)

Neil L. Andersen, “Et vitne om Gud,” Ensign eller Liahona, nov. 2016, 35­–38

Dallin H. Oaks, “La oss dele det gjengitte evangelium med andre,” Ensign eller Liahona, nov. 2016, 57-60

David A. Bednar, “Kom og se,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 107–10

“Misjonærarbeid,” i kapittel 5 i Forkynn mitt evangelium (2004), 84

Video: “Fordi jeg er blitt meget gitt”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren oppfordret dem som fulgte ham, til å bære vitnesbyrd. Hvordan kan du hjelpe de unge kvinnene å føle seg tryggere på å vitne om sin tro for menneskene rundt seg?

Fortell om egne erfaringer

I begynnelsen av hver leksjon oppfordrer du de unge kvinnene til å fortelle, undervise og vitne om erfaringene de har hatt med å anvende det de lærte i forrige ukes leksjon. Dette vil oppmuntre til personlig omvendelse og hjelpe de unge kvinnene å se hvordan evangeliet er relevant i deres daglige liv.

Introduser læresetningen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å introdusere denne ukens leksjon:

  • Fremsi Unge kvinners tema som klasse. Spør de unge kvinnene hvordan de ville reagere hvis en venn av en annen tro spurte: “Hva mener dere når dere sier: ‘Vi vil stå som Guds vitner’?”

  • Be de unge kvinnene vise bilder av heltidsmisjonærer fra sine familier (eller se Kunst inspirert av evangeliet, 109-10). Be dem om å lage en liste over de egenskaper en person trenger for å være misjonær. Hvilke av disse tingene kan de unge kvinnene oppnå akkurat nå? Hjelp dem å forstå at de ikke trenger å bli kalt som heltidsmisjonærer for å forkynne evangeliet.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor kan hjelpe de unge kvinnene å lære hvordan man innbyr andre til å komme til Kristus. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Som en klasse, se gjennom de to listene av ting vi kan gjøre for å dele evangeliet fra eldste Dallin H. Oaks’  tale “La oss dele det gjengitte evangelium med andre.” Hjelp de unge kvinnene til å tenke på situasjoner der de kunne anvende en eller flere av eldste Oaks'  forslag. For eksempel kan de begynne en evangeliesamtale med noen de ikke kjenner mens de venter på en bussholdeplass. Kanskje de unge kvinnene vil like å spille et rollespill om noen av disse situasjonene.

  • Ta med et komplisert puslespill og legg alle bitene i en haug. Be en ung kvinne begynne å sette sammen puslespillet mens resten av klassen leser eldste Neil L. Andersens analogi om et puslespill i talen, “Et vitne om Gud.” Hvordan ligner prosessen med å sette sammen et puslespill, på prosessen med å dele evangeliet? Be alle om å sette sammen puslespillet mens dere diskuterer måter dere kan jobbe sammen som en klasse for å utføre misjonærarbeid. Som en del av samtalen kan du henvise spesielt til den delen av eldste Andersens tale som har tittelen “En oppfordring til ungdommene.” Hvordan kan eldste Andersens råd og utfordring hjelpe de unge kvinnene når de legger planer for å dele evangeliet?

  • Med tillatelse fra biskopen, kan du be et medlem av menigheten (om mulig en av de unge kvinnene) som er konvertitt til Kirken, fortelle om sine opplevelser med å lære om evangeliet. Hvilken innflytelse hadde eksempler fra siste-dagers-hellige venner på vedkommendes beslutning om å undersøke evangeliet? Hvilke råd vil han eller hun gi de unge kvinnene om å innby andre til å komme til Kristus? Be de unge kvinnene stille eventuelle spørsmål de måtte ha. (Som et alternativ kan du vise videoen “Fordi jeg er blitt meget gitt”, og snakke om hvilken innflytelse vi kan ha med hensyn til å hjelpe våre venner å ta imot evangeliet.)

  • Skriv skriftstedhenvisningene fra denne leksjonen på tavlen. Be hver ung kvinne velge ett av skriftstedene, studere det og tegne et bilde som representerer det skriftstedet lærer oss. Be de unge kvinnene presentere budskapene i skriftstedene, basert på tegningene. Be så hver av de unge kvinnene lese sitt skriftsted for klassen og fortelle hva de har tenkt å gjøre for å etterleve det.

  • Før leksjonen kan du be hver ung kvinne ta med en gjenstand eller et bilde som representerer en måte evangeliet har vært til velsignelse for henne på. I løpet av leksjonen kan dere lese sammen historien om eldste David A. Bednars sønner i hans tale “Kom og se”. Hvorfor var den yngste broren så ivrig etter å bandasjere sine venners armer? Be de unge kvinnene vise gjenstandene eller bildene de har tatt med seg, og beskrive velsignelsene disse gjenstandene representerer. Oppfordre dem til å tenke på personer de kjenner som ikke har mottatt disse velsignelsene, og be dem legge en plan for å dele evangeliet med dem.

Be de unge kvinnene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan man innbyr andre til å komme til Kristus? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være nyttig å bruke mer tid på dette emnet?

Etterlev det vi lærer

Be de unge kvinnene overveie hvordan de vil etterleve det de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Be om anledninger til å dele evangeliet med andre, og snakke om sine erfaringer under en fremtidig leksjon.

  • Ha med seg utdelingskort på skolen og se etter muligheter til å bruke dem til å dele evangeliet med andre.

  • Studere kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium for å forberede seg til å snakke med andre om det gjengitte evangelium.

Fortell de unge kvinnene hva de skal studere neste uke. Hva kan de gjøre for å forberede seg til å lære? De kan for eksempel lese en tale, se en video eller studere et skriftsted knyttet til neste ukes leksjon.

Tilhørende ungdomsaktiviteter

Bilde

Planlegg en GUF-aktivitet som vil hjelpe de unge kvinnene å anvende det de har lært i denne leksjonen.