Kom, følg med meg
Hva er oppstandelsen?


Hva er oppstandelsen?

Gjennom Jesu Kristi forsoning vil alle mennesker oppstå. Vårt legeme og vår ånd vil bli gjenforent i en fullkommen, udødelig tilstand. Forståelse av og vitnesbyrd om oppstandelsen kan gi oss håp og perspektiv mens vi gjennomgår livets utfordringer og triumfer.

Forbered deg åndelig

Hva vet du om oppstandelsen? Hvilken innsikt har vi om oppstandelsen fra nyere tids hellig skrift?

Hva forstår de unge kvinnene med hensyn til oppstandelsen? Hvordan kan større forståelse av oppstandelsen påvirke hvordan de føler for sitt fysiske legeme?

Hvilke skriftsteder eller andre ressurser kan du bruke som hjelp til å undervise de unge kvinnene om oppstandelsen? Hva føler du deg tilskyndet til å dele med dem?

Lukas 24 (Jesu Kristi oppstandelse)

1 Korinterbrev 15 (Fordi Frelseren overvant døden, vil vi alle oppstå)

Alma 11:41-45 (Når vi oppstår fra de døde, blir vår ånd og vårt legeme gjenforenet, og vi blir dømt)

Alma 40-41 (Alma forklarer oppstandelsen for sin sønn Corianton)

Paul V. Johnson, “Og døden skal ikke være mer,” Ensign eller Liahona, mai 2016, 121–23

Thomas S. Monson, “Han er oppstått!” Ensign eller Liahona, mai 2010, 87-90

D. Todd Christofferson, “Jesu Kristi oppstandelse,” Ensign eller Liahona, mai 2014

Video: “Han er oppstått”

Undervisning på Frelserens måte

Jesus Kristus brukte Skriftene til å undervise om sin misjon. Han lærte sine disipler å tenke over Skriftene selv og bruke dem til å finne svar på sine spørsmål. Hvordan kan du hjelpe de unge kvinnene å vende seg til Skriftene for å forstå Guds plan og velsignelsene som venter dem?

Bilde

Video: “Vi blir”

Se mer

Fortell om egen erfaring

I begynnelsen av hver klasse innbyr du de unge kvinnene til å fortelle, undervise og vitne om det de har erfart ved å anvende det de lærte i forrige ukes leksjon. Dette vil oppmuntre til personlig omvendelse og hjelpe de unge kvinnene å se at evangeliet er relevant i deres daglige liv.

Introduser læresetningen

Velg fra disse forslagene eller tenk ut noe selv for å introdusere denne ukens leksjon:

  • Vis et bilde av den oppstandne Frelser (for eksempel fra boken Kunst inspirert av evangeliet, 59–60). Spør de unge kvinnene hvordan de ville forklare hva oppstandelsen er for en som ikke vet noe om den.

  • Spør de unge kvinnene hva de feirer i påsken. Hva er noen av påskens symboler? Hva lærer disse symbolene oss om oppstandelsen?

Lær sammen

Alle aktivitetene nedenfor kan hjelpe de unge kvinnene å forstå oppstandelsen. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Velg noen vers fra 1 Korinterbrev 15 om oppstandelsen. Be de unge kvinnene lese versene, i smågrupper eller hver for seg, og lage et utsagn som sammenfatter det de lærer om oppstandelsen (for eksempel kan vers 1–8 bli oppsummert som “Det finnes vitner til oppstandelsen”). Hvorfor mener de unge kvinnene at det er viktig for dem å kjenne disse sannhetene om oppstandelsen?

  • Be de unge kvinnene tenke seg at en venn som ikke er medlem av Kirken, har mistet en av sine kjære. Be halvparten av de unge kvinnene lese Alma 40 og de andre lese Alma 41. Be dem om å lage en liste over læresetninger om oppstandelsen i disse kapitlene som de kan dele med sin venn. Be dem så om å dele listene sine med resten av klassen.

  • Samarbeid som klasse om å lage en liste over personer i Skriftene som var vitner til Frelserens oppstandelse. Be de unge kvinnene lese nøye eldste D. Todd Christoffersons tale “Jesu Kristi oppstandelse” for å finne andre eksempler. Be dem finne vitnesbyrdene til disse vitnene i Skriftene (noen henvisninger er gitt i eldste Christofferson tale). Hva lærer disse vitnene oss om Frelseren og hans oppstandelse? Bær vitnesbyrd om Frelserens oppstandelse, og be noen unge kvinner om å bære sitt vitnesbyrd.

  • Be de unge kvinnene lese historiene i president Thomas S. Monsons tale “Han er oppstått!” og eldste Paul V. Johnsons tale “Og døden skal ikke være mer.” Be dem sammenfatte disse historiene med egne ord og fortelle hva historiene lærer dem om oppstandelsen. Hva mer gjør inntrykk på dem i disse historiene?

  • Del ut noen av bøkene Læresetninger fra Kirkens presidenter (eller lag kopier av utvalgte kapitler), og be de unge kvinnene finne læresetninger fra profeter i de siste dager om oppstandelsen. Be dem dele det de finner med klassen.

  • Be de unge kvinnene finne salmer om oppstandelsen. Syng noen av disse som klasse. Be de unge kvinnene lese skriftstedene under hver salme og drøfte hva de lærer av salmene og Skriftene. Be dem til å uttrykke sitt vitnesbyrd og sine følelser med hensyn til oppstandelsen.

Be de unge kvinnene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de oppstandelsen bedre? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Etterlev det vi lærer

Be de unge kvinnene tenke over hvordan de vil etterleve det de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Bære vitnesbyrd om oppstandelsen. Hvem kan de bære vitnesbyrd for i dagene eller ukene som følger? Hvordan kan de undervise andre om det de har lært?

  • Finn svar på alle spørsmål de fremdeles har om oppstandelsen.

Fortell de unge kvinnene hva de skal studere neste uke. Hva kan de gjøre for å forberede seg til å lære? De kan for eksempel lese en tale, se en video eller studere et skriftsted som angår neste ukes leksjon.