Kom, følg med meg
Hvordan kan omvendelse hjelpe meg hver dag?


Hvordan kan omvendelse hjelpe meg hver dag?

Jesus Kristus påtok seg straffen for våre synder slik at vi kan omvende oss. Omvendelse er en forandring i hjerte og sinn som bringer oss nærmere Gud. Det innebærer å vende seg bort fra synd og å be Gud om tilgivelse. Motivet er kjærlighet til Gud og et oppriktig ønske om å adlyde hans bud.

Forbered deg åndelig

Hvilken erfaring har du hatt med omvendelse? Hvordan kan du, uten å drøfte tidligere synder, fortelle hvordan omvendelse har hjulpet deg å komme nærmere din himmelske Fader?

Noen unge kvinner kjemper kanskje med uverdighet eller skyldfølelse. Hvordan kan du være fintfølende og innby Ånden til å hjelpe dem å ønske å omvende seg?

Studer ydmykt disse skriftstedene og hjelpekildene. Hva inspirerer deg til å omvende deg?

Jesaja 1:18; Alma 34:15–16; 36:6–24; L&p 1:32 (Gjennom omvendelse kan vi få tilgivelse for våre synder)

Alma 19:33 (Omvendelse fører til en forandring i hjertet)

Mosiah 27:35; L&p 58:42–43 (For å omvende oss må vi bekjenne og opphøre med våre synder)

Dale G. Renlund, “Vår gode hyrde”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 29–32

Dale G. Renlund, “Omvendelse: Et gledelig valg”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 121–24

Linda S. Reeves, “Den store forløsningsplan”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 88–90

Dieter F. Uchtdorf, “Han vil løfte deg på sine skuldre og bære deg hjem”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 101–4

Omvendelse”, Til styrke for ungdom (2011), 28–29

Omvendelse fra synd”, Tro mot pakten (2005), 110–113

Dyd”, Unge kvinners personlige fremgang (2009), verdinormerfaring 4

Videos: “Not a One-Time Thing”, “En forandring i hjertet”

Undervis på Frelserens måte

Frelseren oppfordret andre til å handle i tro og etterleve sannhetene han underviste i. Han fant anledninger for dem til å lære gjennom mektige opplevelser. Hva kan du gjøre for å hjelpe de unge kvinnene å se kraften i daglig omvendelse?

Fortell om egen erfaring

I begynnelsen av hver klasse innbyr du de unge kvinnene til å fortelle, undervise og vitne om det de har erfart ved å anvende det de lærte i forrige ukes leksjon. Dette vil oppmuntre til personlig omvendelse og hjelpe de unge kvinnene å se at evangeliet er relevant i deres daglige liv.

Introduser læresetningen

Velg fra disse forslagene eller tenk ut noe selv for å introdusere denne ukens leksjon:

  • Vis videoen “En forandring i hjertet”. Hva lærer de unge kvinnene om omvendelse av denne unge mannens erfaring?

  • Oppfordre de unge kvinnene til anonymt å skrive på papirlapper spørsmål de har om omvendelse, og samle inn lappene. Inviter biskopen til å komme til klassen og besvare disse spørsmålene.

Lær sammen

Alle aktivitetene nedenfor kan hjelpe de unge kvinnene å forstå hvor viktig omvendelse er i deres daglige liv. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Be en av de unge kvinnene om å dele en opplevelse hun har hatt om å komme seg etter en sykdom eller skade. Hvordan ligner prosessen hun gjennomgikk på prosessen for åndelig helbredelse? Hvilke læresetninger finner de unge kvinnene i eldste Dale G. Renlunds tale “Vår gode hyrde” som oppmuntrer dem til å søke helbredelse fra Den gode hyrde? Hva kan vi gjøre for å vise denne samme slags medlidenhet til de som er rundt oss? 

  • Be en ung kvinne komme til klassen forberedt til å dele en historie fra en av talene som er foreslått i denne oversikten. Du kan også vise en video hvor taleren forteller historien. Hva lærer disse historiene oss om omvendelse? Skriv uttalelser om omvendelse fra talene på papirlapper. Be de unge kvinnene velge en uttalelse og fortelle hva de lærer – først til en klassekamerat og deretter til klassen. Gi dem tid til å reflektere over endringene de føler seg tilskyndet til å gjøre på grunn av det de har lært.

  • Be en av de unge kvinnene gjemme en gjenstand mens de andre klassemedlemmene ser på. Be en annen ung kvinne prøve å finne gjenstanden. Hva lærer dette eksemplet oss om å prøve å skjule synder for Gud? (se Alma 39:8). Hvilke historier fra Skriftene kan de unge kvinnene dele med hverandre som lærer oss at vi ikke kan skjule våre synder for Gud? (se, for eksempel, Jonas 1–2; 2 Samuel 11–12; Apostlenes gjerninger 5:1–11). De kan også gjennomgå en av historiene i søster Linda S. Reeves’ tale “Den store forløsningsplan”. Be de unge kvinnene diskutere disse spørsmålene i små grupper: Hvordan prøver folk å skjule sine synder? Hva ville du si for å hjelpe noen å forstå at vi ikke kan skjule våre synder?  

  • Be de unge kvinnene (hver for seg eller som klasse) å søke for eksempel under “Omvendelse” i Tro mot pakten og Til styrke for ungdom eller Alma 36:11–20. Be dem dele favorittuttalelser eller ideer fra disse kildene og forklare hvorfor de er meningsfylte for dem.

  • Oppfordre de unge kvinnene til å velge et skriftsted om omvendelse (som de som foreslås i denne oversikten) og oppsummere med egne ord det de lærer av skriftstedet sitt. Hvordan kan de bruke disse skriftstedene til å hjelpe en som mener at han eller hun ikke kan bli tilgitt?

  • Gi de unge kvinnene tid i klassen til å arbeide på verdinormerfaring 4, “Dyd”, i boken Personlig fremgang. Hvis de allerede har fullført denne verdinormerfaringen, ber du dem fortelle hva de har lært av den.

Be de unge kvinnene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de læren om omvendelse bedre? Hvilke følelser eller inntrykk har de? Har de noen flere spørsmål? Ville det være nyttig å bruke mer tid på denne læresetningen?

Etterlev det vi lærer

Be de unge kvinnene tenke over hvordan de vil etterleve det de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Undersøke sitt liv og finne områder der de kan omvende og forbedre seg.

  • Skrive i dagbøkene sine hva de kan gjøre for å omvende seg, forbedre sitt liv eller fortsette å etterleve evangeliets prinsipper.

Fortell de unge kvinnene hva de skal studere neste uke. Hva kan de gjøre for å forberede seg til å lære? De kan for eksempel lese en tale, se en video eller studere et skriftsted som angår neste ukes leksjon.