Kom, følg med meg
Hvorfor er ordinanser viktige i mitt liv?


Hvorfor er ordinanser viktige i mitt liv?

En ordinans er en hellig, formell handling som har åndelig betydning. Ordinanser blir utført i kraft av prestedømmet og under ledelse av dem som innehar prestedømmets nøkler. Ordinanser hjelper oss å huske hvem vi er og minner oss om vår plikt overfor Gud. De hjelper oss å komme til Kristus og motta evig liv.

Forbered deg åndelig

Hvilke ordinanser i evangeliet har du mottatt? Hvordan har disse ordinansene vært til velsignelse for deg? Hvorfor er de viktige for deg?

Hvilke ordinanser har de unge mennene mottatt? Hvilke ordinanser forbereder de seg til å motta? Hvorfor trenger de å forstå viktigheten av evangeliets ordinanser?

Studer disse skriftstedene og ressursene ydmykt. Hva føler du deg inspirert til å dele med de unge mennene for å hjelpe dem å forstå viktigheten av ordinanser?

Matteus 3:13-17 (Jesu Kristi dåp)

Apostlenes gjerninger 19:1-6 (Paulus døper på nytt personer som ikke var riktig døpt)

3 Nephi 11:21-26 (Jesus Kristus gir myndighet til å døpe og underviser om riktig fremgangsmåte)

Moroni 8:10-12 (Mormon underviser om dåp)

L&p 84:19-21 (Guddommelighetens kraft blir tilkjennegitt i prestedømmets ordinanser)

3.-5. trosartikkel (Ordinanser er avgjørende for frelse)

David A. Bednar, “Alltid bevare en forlatelse for deres synder,” Ensign eller Liahona, mai 2016, 59-62

Gary E. Stevenson, “Deres fire minutter,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 84-86

Robert D. Hales, “Vi må komme til oss selv: Nadverden, templet og offer i tjenestegjerning,Ensign eller Liahona, mai 2012, 34-36

Dennis B. Neuenschwander, “Ordinanser og pakter,” Liahona, nov. 2001, 16

Prestedømmets ordinanser og velsignelser,Håndbok 2: Kirkens administrasjon (2010), 20.1

Ordinanser,” Tro mot pakten (2004), 116-17

Video: “Tro på prestedømmets kraft”

Undervisning i evangeliet på Frelserens måte

Frelseren elsket og ba for dem han underviste (se Johannes 17). Hvordan kan du vise at du elsker og støtter de unge mennene i quorumet?

Bilde

Video: Undervisning i evangeliet på Frelserens måte

Se mer

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet (eller en assistent til biskopen i prestenes quorum) leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken), oppfordrer dem til å fortelle om erfaringer med å oppfylle sin plikt overfor Gud, og ber en veileder eller et annet quorumsmedlem om å holde en leksjon i evangeliet. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Vis ungdommene et bilde eller en gjenstand knyttet til forrige ukes leksjon, og be de unge mennene om å forklare hvordan det/den angår denne leksjonen. Hvordan anvendte de det de lærte?

  • Be de unge mennene nevne så mange ordinanser i evangeliet de kan komme på. Hjelp dem deretter å identifisere hvilke ordinanser som er obligatoriske for å oppnå opphøyelse. Hvorfor ga vår himmelske Fader oss disse ordinansene? Hvordan ville de unge mennene svare en som sier at ordinanser ikke er nødvendige? (Dersom de unge mennene trenger ideer, så kan de henvise til “Ordinanser” i Tro mot Pakten eller delen med undertittelen  “Den hellige ånd og prestedømsordinanser” i eldste David A. Bednars tale “Alltid bevare en forlatelse for deres synder.”)

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe quorumsmedlemmene å forstå hvorfor ordinanser er viktige. Følg Åndens inspirasjon, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • I eldste David A. Bednars tale “Alltid bevare en forlatelse for deres synder,” beskriver delen med tittelen “Vi kan oppnå og bevare en forlatelse for synder gjennom ordinanser” velsignelsene ved ordinansene dåp, håndspåleggelse for Den hellige ånds gave, og nadverden. For å hjelpe de unge mennene å lære om hvordan disse ordinansene kan hjelpe oss, be hver ung man velge en ordinans og lage en liste over alt han lærer om den fra denne delen av talen. Be deretter de unge mennene undervise resten av quorumet på en kreativ måte om hva de lærte. Kanskje ved å bruke bilder eller spille et spill.

  • Inviter en gjestetaler eller en ung mann som har oppnådd noe betydelig om å dele hva dette krevde av dem og hvordan de oppfylte disse kravene (kanskje han oppnådde en grad i speideren, fikk en akademisk utmerkelse, eller fikk en viktig rolle i et teaterstykke). Be deretter de unge mennene lese avsnittet som starter med “På samme måte” i eldste Gary E. Stevensons tale “Deres fire minutter.” Hvordan ligner ordinanser på kravene som gjestetaleren eller den unge mannen fortalte om? Du kan også lese resten av eldste Stevensons tale og se etter hva mer han underviser om ordinanser.

  • Be de unge mennene lese det som står under “Begavet med guddommelig kraft” i eldste Dennis B. Neuenschwanders tale “Ordinanser og pakter”, eller se videoen “Tro på prestedømmets kraft”.” Be dem skrive på tavlen de ordinansene som nevnes og velsignelsene vi mottar ved å delta i hver ordinans. Be ungdommene fortelle om erfaringer hvor de har mottatt eller vært vitne til en av disse ordinansene (eller andre ordinanser, som en fars velsignelse eller en velsignelse for helbredelse). Hvordan har disse erfaringene velsignet og styrket dem?

  • Gjennomgå som quorum listen over fire krav til å utføre ordinanser som finnes i paragraf 20.1 i Håndbok 2. Be de unge mennene lese 3 Nephi 11:21-26 og finne ut hvordan disse kravene er oppfylt i Frelserens beskrivelse av dåpen. Hvordan oppfyller deres forrettelse av nadverden disse fire kravene? Hva skjer hvis en ordinans utføres uten å oppfylle disse kravene? Spør de unge mennene hvorfor det er viktig å vite om disse kravene når de forbereder seg til å undervise andre om ordinanser.

  • Be de unge mennene forestille seg at de underviser en person av en annen tro om dåp, og at han eller hun sier: “Jeg er allerede døpt i min kirke.” Hvordan ville de unge mennene hjelpe vedkommende å forstå, på en følsom måte, hvorfor han eller hun trenger å bli døpt om igjen? Hvilke skriftsteder eller erfaringer ville de dele? Du kan be dem slå opp listen over krav i paragraf 20.1 i Håndbok 2; Matteus 3:13-17; Apostlenes gjerninger 19:1-6; 3 Nephi 11:21-26; Moroni 8:10-12. Om mulig kan du be heltidsmisjonærene fortelle quorumet hvordan de forklarer sine undersøkere betydningen av ordinanser (få tillatelse av biskopen først).

  • Presenter for quorumet følgende uttalelse av president Spencer W. Kimball: “Ordinanser fungerer som påminnelser. Det er den virkelige hensikten med nadverden, å hindre oss i å glemme, å hjelpe oss å huske” (Teachings of Spencer W. Kimball, red. Edward L. Kimball [1982], 112). Be de unge mennene nevne ordinanser i evangeliet (for eksempel dem som er nevnt på side 116-17 i Tro mot pakten) og drøfte hva hver av disse ordinansene hjelper oss å huske.

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de viktigheten av ordinanser? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Når du forbereder undervisningen, skulle du passe på å bruke forskjellige teknikker fra leksjon til leksjon. Det kan være å bruke noe så enkelt som en fargerik plakat eller veggplansje i én leksjon og en liste med spørsmål på tavlen i den neste” (Undervisning, intet større kall [1999], 89).

Oppfordre til å handle

Den unge mannen som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Uttrykke sine følelser med hensyn til evangeliets ordinanser.

  • Lede en kort diskusjon om hvordan de skulle forberede seg åndelig til å forrette i hellige ordinanser.