Kom, følg med meg
Hva er oppstandelsen?


Hva er oppstandelsen?

Gjennom Jesu Kristi forsoning vil alle mennesker oppstå. Vårt legeme og vår ånd vil bli gjenforent i en fullkommen, udødelig tilstand. Forståelse av og vitnesbyrd om oppstandelsen kan gi oss håp og perspektiv mens vi gjennomgår livets utfordringer og triumfer.

Forbered deg åndelig

Hva vet du om oppstandelsen? Hvilken innsikt har vi om oppstandelsen fra nyere tids hellig skrift?

Hva forstår de unge mennene om oppstandelsen? Hvordan kan større forståelse av oppstandelsen påvirke deres følelser for sitt fysiske legeme?

Hvilke skriftsteder eller andre ressurser kan du bruke til å lære de unge mennene om oppstandelsen? Hva føler du deg tilskyndet til å dele?

Lukas 24 (Jesu Kristi oppstandelse)

1 Korinterbrev 15 (Fordi Frelseren overvant døden, vil vi alle oppstå)

Alma 11:41-45 (Når vi oppstår fra de døde, blir vår ånd og vårt legeme gjenforenet, og vi blir dømt)

Alma 40-41 (Alma forklarer oppstandelsen for sin sønn Corianton)

Paul V. Johnson, “Og døden skal ikke være mer,” Ensign eller Liahona, mai 2016, 121–23

Thomas S. Monson, “Han er oppstått!” Ensign eller Liahona, mai 2010, 87-90

D. Todd Christofferson, “Jesu Kristi oppstandelse,” Ensign eller Liahona, mai 2014

Video: “Han er oppstått”

Undervisning på Frelserens måte

Jesus Kristus brukte Skriftene til å undervise om sin misjon. Han lærte sine disipler å overveie Skriftene selv og å bruke dem til å finne svar på sine spørsmål. Hvordan kan du hjelpe de unge mennene å vende seg til Skriftene for å forstå Guds plan og de velsignelser som venter dem?

Bilde

Video: “Vi blir”

Se mer

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken) og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en evangelieleksjon. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Be de unge mennene slå opp et skriftsted de lærte om under forrige ukes leksjon. Be noen av dem om å dele sitt skriftsted, hva de lærte og hva de gjør for å etterleve dets læresetninger.

  • Spør de unge mennene hva de feirer i påsken. Hva er noen av påskens symboler? Hvordan lærer disse symbolene dem om oppstandelsen?

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor kan hjelpe quorumsmedlemmene å forstå oppstandelsen. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • Be de unge mennene lese historiene i president Thomas S. Monsons tale “Han er oppstått!” og eldste Paul V. Johnsons tale “Og døden skal ikke være mer.” Be dem sammenfatte disse historiene med egne ord og fortelle hva historiene lærer dem om oppstandelsen. Hva mer gjør inntrykk på dem i disse historiene?

  • Velg noen vers fra 1 Korinterbrev 15 om oppstandelsen. Be de unge mennene lese versene, i små grupper eller hver for seg, og lage et oppsummerende utsagn av det de lærer om oppstandelsen (for eksempel kan vers 1-8 oppsummeres som “Det er vitner til oppstandelsen”). Hvorfor mener de unge mennene det er viktig for dem å forstå disse sannhetene om oppstandelsen?

  • Be de unge mennene forestille seg at en venn som ikke er medlem av Kirken, har mistet en av sine nærmeste. Be halvparten av de unge mennene om å lese Alma 40 og den andre halvparten om å lese Alma 41. Be dem om å lage en liste over læresetninger om oppstandelsen i disse kapitlene som de kan dele med sin venn. Be dem så om å dele listene sine med resten av klassen.

  • Samarbeid som quorum om å lage en liste over personer i Skriftene som var vitner til Frelserens oppstandelse. Be de unge mennene lese nøye eldste D. Todd Christoffersons tale “Jesu Kristi oppstandelse” for å finne andre eksempler. Be dem finne vitnesbyrdene til disse vitnene i Skriftene (noen henvisninger er gitt i eldste Christofferson tale). Hva lærer disse vitnene oss om Frelseren og hans oppstandelse? Bær vitnesbyrd om Frelserens oppstandelse, og be noen quorumsmedlemmer om å bære sitt vitnesbyrd.

  • Del ut noen av bøkene i serien Læresetninger fra Kirkens presidenter (eller lag kopier av utvalgte kapitler), og be de unge mennene finne læresetninger fra profeter i de siste dager om oppstandelsen. Be dem dele det de finner med klassen.

  • Be de unge mennene finne salmer om oppstandelsen (du kan få ideer ved å se i emneregisteret bakerst i salmeboken). Syng noen av disse som klasse. Slå opp skriftstedene i fotnotene av salmen, og drøft hva de lærer oss.

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de oppstandelsen bedre? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Når du bruker forskjellige læreaktiviteter, vil elevene bedre forstå evangeliets prinsipper og huske dem. En nøye valgt teknikk kan gjøre et prinsipp tydeligere, mer interessant og verd å huske” (Undervisning, intet større kall [1999], 89).

Oppfordre til å handle

Det medlem av quorumspresidentskapet som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Bære vitnesbyrd om oppstandelsen.

  • Oppfordre quorumsmedlemmene til å lære mer om oppstandelsen i deres personlige skriftstudium og dele det de lærer med quorumet.