Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg hjelpe andre å motta velsignelsene ved Frelserens forsoning?


Plikt overfor Gud

Hvordan kan jeg hjelpe andre å motta velsignelsene ved Frelserens forsoning?

Når bærere av Det aronske prestedømme forbereder og forretter nadverden, hjelper de Kirkens medlemmer å fornye forsoningens rensende kraft i sitt liv.

Forbered deg åndelig

Hva har du følt når du har forberedt, forrettet eller tatt del i nadverden? Hvorfor er nadverden viktig for deg?

Hvordan ser de unge mennene på nadverdens ordinans? Hva kan de gjøre for bedre å forberede seg til å forrette nadverden? Hva ønsker du at de skal forstå med hensyn til ansvaret de har? På hvilke andre måter kan bærere av Det aronske prestedømme hjelpe andre å motta forsoningens velsignelser?

Hvilke skriftsteder og taler kan hjelpe de unge mennene å forstå rollen de har i å hjelpe andre å motta forsoningens velsignelser?

Lukas 22:19-20; 3 Nephi 18:1-11 (Jesus Kristus innstiftet nadverden)

L&p 20:76-79 (Bærere av Det aronske prestedømme forretter nadverden)

L&p 38:42 (Prestedømsbærere må være verdige for å utføre ordinanser)

Obadja 1:21 (Vi skal være frelsere på Sions berg).

Boyd K. Packer, “Forsoningen,” Ensign eller Liahona, nov. 2012, 75-78

Nadverden,” Tro mot pakten (2004), 103-105

“Vi kan bli frelsere på Sions berg,” Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2011), 463-72

Videoer: “Det storartede prestedømmet,” “Hellige dere”

Undervisning på Frelserens måte

I enhver sammenheng var Frelseren eksempel og mentor for sine disipler. Han lærte dem å be ved å be sammen med dem. Han lærte dem å elske og tjene ved å elske og tjene dem. Hvordan kan du være et eksempel på prinsippene du underviser om?

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken) og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en evangelieleksjon. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Be de unge mennene fortelle om noe de husker fra forrige ukes leksjon. Hvilke spørsmål har de fortsatt? Hvordan etterlever de det de lærer?

  • Be quorumsmedlemmene skrive på tavlen sine svar på spørsmålet “Hvordan hjelper jeg andre å motta forsoningens velsignelser?”

Lær sammen

Formålet med denne leksjonen er å hjelpe hver ung mann å forstå hvordan han hjelper andre å motta forsoningens velsignelser ved å oppfylle sine prestedømsplikter. Som en del av denne leksjonen, skulle quorumsmedlemmene legge planer i sine Plikt overfor Gud-bøker om å forrette prestedømsordinanser med ærbødighet. Før quorumsmøtet oppfordrer du de unge mennene til å ta med seg sine Plikt overfor Gud-bøker til kirken. På fremtidige quorumsmøter kan du be dem fortelle om erfaringer de har med å gjennomføre sine planer.

  • Be et quorumsmedlem vise et bilde av Frelseren som forretter nadverden (se Kunst inspirert av evangeliet,54). Be ham om å forklare rammen rundt hendelsen, hva som skjer i bildet og hvordan bærere av Det aronske prestedømme representerer Jesus Kristus når de forretter nadverden i dag. Spør de unge mennene hva de føler når de forbereder og forretter nadverden.

  • Be de unge mennene lese Lære og pakter 20:76-79, Lukas 22:19-20 og 3 Nephi 18:1-11 i par. Be dem snakke om hva nadverdens brød og vann symboliserer og hvem prestedømsbærere representerer når de forbereder og forretter nadverden (se Plikt overfor Gud,24). Oppfordre de unge mennene til å slå opp “Handling”-delen i sine Plikt overfor Gud-bøker (side 25, 49 eller 73) og legge planer basert på det de har snakket om. Oppfordre dem til å stille sine foreldre eller en leder disse spørsmålene: Hva betyr nadverdens ordinans for deg? Hva kan jeg som bærer av Det aronske prestedømme, gjøre for at nadverden skal bli mer meningsfylt for deg? På et fremtidig quorumsmøte kan du be quorumsmedlemmene fortelle hvilke svar de fikk på disse spørsmålene og eventuelle erfaringer de har med å gjennomføre sine planer.

  • Les Lære og pakter 38:42 som quorum, og drøft hvordan dette verset gjelder for dem som håndterer de “kar” som inneholder forsoningens symboler (se Plikt overfor Gud,48). Vis en av videoene som er foreslått i denne oversikten, og be de unge mennene om å se etter grunner til at de må være rene for å utøve prestedømmet. Be dem slå opp “Handling”-delen i sine Plikt overfor Gud-bøker (side 25, 49 eller 73) og legge planer basert på det de har lært.

  • Be de unge mennene lese nadverdsbønnene, finne paktene i disse bønnene og forklare hva de betyr. Hvilke ord skiller seg ut for dem? (Se Plikt overfor Gud,72). Hvordan påvirker holdningen og oppførselen til dem som forretter nadverden, opplevelsen for forsamlingens medlemmer? Be de unge mennene slå opp “Handling”-delen i sine Plikt overfor Gud-bøker (side 25, 49 eller 73) og legge planer basert på det de har lært.

  • Vis et bilde av en av dine forfedre som døde uten å motta tempelordinanser, eller be de unge mennene ta med bilder av forfedre som de kan vise. Be de unge mennene drøfte hvordan de kan hjelpe dem som er døde, å få del i forsoningens velsignelser. Be de unge mennene studere avsnittet som begynner med “Men hvordan skal de bli frelsere på Sions berg?” fra kapittel 41 i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2011). Drøft hva det vil si å være en frelser på Sions berg? Be de unge mennene fortelle om erfaringer de har hatt med å være frelsere på Sions berg.

  • Ta med deg til quorumsmøtet noe som symboliserer lys (for eksempel en lyspære eller en lommelykt). Be de unge mennene tenke på hva det vil si å være et lys for andre mens du deler med dem historien i begynnelsen av president Boyd K. Packers tale “Forsoningen.” Be de unge mennene uttrykke sine tanker om hvordan vi kan være som “de lavere lysene” for noen i nød. Hvordan er vi som de lavere lysene når vi utfører våre prestedømsplikter?

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan de, som prestedømsbærere, hjelper andre å motta forsoningens velsignelser? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Planer med hensyn til Plikt overfor Gud

Sett av tid på slutten av quorumsmøtet til at de unge mennene kan legge planer i sine Plikt overfor Gud-bøker eller i Internett-versjonen av Plikt overfor Gud. Disse planene er personlige, men quorumsmedlemmene kan hjelpe hverandre med ideer til planene sine.

Oppfordre til å handle

Det medlem av quorumspresidentskapet som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Snakke om planen han skrev i sin Plikt overfor Gud-bok og sitt engasjement for å oppfylle den.

  • Drøfte hvordan quorumsmedlemmene kan forrette nadverden for dem som kanskje ikke er i stand til å gå i kirken (som anvist av biskopen).