Kom, følg med meg
Hvorfor er det første syn viktig?


Hvorfor er det første syn viktig?

Våren 1820 viste Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus seg for profeten Joseph Smith. Dette synet, som markerte begynnelsen på evangeliets gjengivelse, er den viktigste begivenhet siden Jesu Kristi oppstandelse. Joseph Smiths ydmyke bønn førte til gjengivelsen av evangeliets sannheter, prestedømsmyndighet og frelsende ordinanser. “Denne ene åpenbaring besvarer alle spørsmål om Gud og hans guddommelige personlighet. Hans interesse for menneskeheten gjennom myndighet delegert til mennesket er tydelig. Verkets fremtid er sikret. Disse og andre strålende sannheter blir klargjort gjennom dette strålende første syn” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – David O. McKay [2003], 94).

Forbered deg åndelig

Hvordan fikk du et vitnesbyrd om at Joseph Smith så Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus? Hvordan har du blitt velsignet på grunn av dette vitnesbyrdet? Hvilken betydning har Det første syn for deg?

Hvordan kan et studium av Det første syn utdype vitnesbyrdet til hver ung mann i ditt quorum? Hvordan kan du hjelpe de unge mennene å forstå betydningen av denne store begivenheten?

Når du forbereder deg, skulle du ydmykt studere disse skriftstedene og ressursene og andre som du velger. Hva føler du vil være mest meningsfylt for de unge mennene du underviser?

Joseph Smith – Historie 1:11-19, 24-25

Video: “Gjenopprettelsen”

Dieter F. Uchtdorf, “Fruktene av Det første syn”, Ensign eller Liahona, mai 2005, 36-38

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren oppfordret sine tilhengere til å vitne for andre om sannheten av hans læresetninger. Når de gjorde det, rørte Ånden ved deres hjerter. Hvordan kan du oppmuntre de unge mennene til å bære vitnesbyrd for hverandre?

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken) og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en evangelieleksjon. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Gi hvert quorumsmedlem en sjanse til å nevne én ting han husker fra forrige ukes leksjon.

  • Syng salmen “Hvilken skjønn og yndig morgen” som quorum (Salmer, nr. 13). Be de unge mennene uttrykke sine følelser med hensyn til Joseph Smith og det han opplevde da han så og talte med Gud Faderen og Jesus Kristus.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor kan hjelpe quorumsmedlemmene å lære om Joseph Smiths første syn. Følg Åndens veiledning, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • Be de unge mennene skrive ned noen av velsignelsene de har mottatt på grunn av det første syn. Be dem se etter andre velsignelser av det første syn mens de leser de siste 10 avsnittene av president Dieter F. Uchtdorfs tale “Fruktene av Det første syn”. Be dem fortelle hva de finner ut og uttrykke sine følelser om viktigheten av det første syn.

  • Les som quorum om Joseph Smiths første syn i Joseph Smith – Historie 1:7-20. Be de unge mennene lete etter sannheter vi kan lære av Josephs erfaring (for eksempel at Faderen og Sønnen er virkelige, adskilte personer; Satan finnes og hans makt er reell, men Guds makt er størst; Gud hører og besvarer bønner; åpenbaring har ikke opphørt). Be en ung mann skrive sannhetene på tavlen. Hvordan er disse sannhetene forskjellige fra det andre religioner tror på? Hvordan ville vårt liv vært annerledes om vi ikke visste disse tingene?

  • Be de unge mennene stille lese og grunne på Joseph Smiths første syn og hans vitnesbyrd i Joseph Smith – Historie 1:11-19, 24-25 (eller se videoen “Gjenopprettelsen”). Be dem tenke over hvorfor det første syn er viktig i verdens historie. Hvorfor er det viktig for oss som enkeltindivider? Bær ditt vitnesbyrd om viktigheten av det første syn, og oppfordre de unge mennene til å uttrykke sine tanker og vitnesbyrd.

  • Be de unge mennene om å gjennomgå Skriftenes beretninger om at Gud Faderen og Jesus Kristus tilkjennegir seg for mennesker på jorden (for eksempel Matteus 3:13-17; Apostlenes gjerninger 7:54-60; 3 Nephi 11:3-10). Du kan også vise bilder av disse begivenhetene (se Kunst inspirert av evangeliet,35, 63 og 82). Be dem sammenfatte hver beretning. Be dem så lese Joseph Smith – Historie 1:17 (se Kunst inspirert av evangeliet,90). Hvordan lignet Joseph Smiths første syn disse andre tilkjennegivelsene? Hvordan var det unikt? Be de unge mennene fortelle hvorfor det første syn er viktig for dem.

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de Joseph Smiths første syn bedre? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være nyttig å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Spør elevene hva de ville si hvis noen vil vite hva de har lært av leksjonen” (Undervisning, intet større kall [1999], 94).

Oppfordre til å handle

Det medlem av quorumspresidentskapet som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Uttrykke sine følelser om viktigheten av det første syn.

  • Be quorumsmedlemmene dele det de har lært i dag, med en venn eller et familiemedlem.