Presidenttien opetuksia
Luku 13: Apuyhdistys – todellista rakkautta ja puhdasta palvelusta


Luku 13

Apuyhdistys – todellista rakkautta ja puhdasta palvelusta

”Millään koskaan perustetulla instituutiolla ei ole ollut jalompaa päämäärää. [Apuyhdistyksen] perustana on todellinen rakkaus, joka on Kristuksen puhdasta rakkautta.”

Lorenzo Snow’n elämänvaiheita

Kesällä 1901 Apuyhdistyksen ylin johtokunta järjesti päivän kestävän tapahtuman Apuyhdistyksen sisarille Suolajärven laaksossa. Presidentti Lorenzo Snow otti vastaan kutsun osallistua ja puhua ryhmälle. Hän aloitti puheensa sanomalla: ”Arvostan etuoikeutta, että voin viettää tunnin tai pari seurassanne tänä iltapäivänä, ja toivottavasti teillä kaikilla on tänään hyvä olla. Oikeanlainen virkistäytyminen ja ajanviete ovat hyviä asioita, ja iloitsen nähdessäni teidän sisarten suovan itsellenne vähän lepoa ja virkistystä, sillä te, jotka teette niin lujasti töitä päivä toisensa jälkeen kodeissanne ja Apuyhdistyksessä, ansaitsette varmasti kaiken sen hyvänolon, mitä voitte saada.”

Presidentti Snow, jonka sisar Eliza R. Snow oli palvellut Apuyhdistyksen toisena ylijohtajana, ilmaisi kiitollisuutensa Apuyhdistyksen työstä. Puhuessaan kirkon naisista hän sanoi: ”On vaikea kuvitella, mitä olisimme tehneet tai miten Herran työ olisi edistynyt ilman heitä.” Yhden esimerkin mainiten hän viittasi kirkon senaikaiseen lähetystyöohjelmaan, jolloin naimisissa olevia miehiä kutsuttiin usein palvelemaan kokoaikaisessa lähetystyössä: ”Kun me olemme olleet ulkomailla lähetystyössä, heidän palvelutyönsä kotona on yleensä ollut aivan yhtä työlästä kuin meidän poissa kotoa, ja koettelemuksensa ja puutteensa keskellä he ovat osoittaneet kärsivällisyyttä, luonteenlujuutta ja neuvokkuutta, mikä on ollut todella innoittavaa. Jumalalle kiitos tämän kirkon naisista! Näin tunnen tänään osallistuessani tähän kokoontumiseen.”1 (Katso ehdotus 1 sivulla 178.)

Lorenzo Snow’n opetuksia

Apuyhdistyksen jäsenet antavat esimerkin todellisesta rakkaudesta ja puhtaasta palvelusta.

Apuyhdistyksen perusti – – profeetta Joseph Smith Herran innoituksesta. – – Nykyään se tunnustetaan yhdeksi vahvimmista hyvää aikaansaavista voimista kirkossa. – –

Apuyhdistyksen tehtävä on auttaa ahdistettuja, palvella sairaita ja heikkoja, ruokkia köyhiä, vaatettaa alastomia ja siunata kaikkia Jumalan poikia ja tyttäriä. Millään koskaan perustetulla instituutiolla ei ole ollut jalompaa päämäärää. Sen perustana on todellinen rakkaus, joka on Kristuksen puhdasta rakkautta [ks. Moroni 7:47], ja tuo henki on ilmennyt yhdistyksen kaikessa palvelutoiminnassa ihmisten keskuudessa. Apostoli Jaakob on sanonut, että ”puhdasta, Jumalan ja Isän silmissä tahratonta palvelusta on huolehtia orvoista ja leskistä, kun he ovat ahdingossa, ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta” [Jaak. 1:27]. Tuota totuutta noudattaen Apuyhdistyksen jäsenet ovat mitä selkeimmin antaneet elämällään esimerkin puhtaasta ja tahrattomasta palvelusta, sillä he ovat palvelleet ahdingossa olevia, he ovat kietoneet rakkauden käsivartensa orpojen ja leskien ympärille ja he ovat varjelleet itsensä niin, ettei maailma ole saastuttanut. Voin todistaa, ettei maailmasta löydy tahrattomampia ja jumalaapelkäävämpiä naisia kuin Apuyhdistyksen riveistä.”2 (Katso ehdotus 2 sivulla 179.)

Apuyhdistyksen sisaret tekevät työtä pappeudenhaltijoiden kanssa edistääkseen Jumalan valtakunnan asioita.

Minulle on aina tuonut mielihyvää huomata, kuinka uskollisesti te Apuyhdistyksen sisaret olette seisseet Herran palvelijoiden rinnalla kaikissa olosuhteissa. Te olette aina olleet pappeudenhaltijoiden rinnalla valmiina vahvistamaan heidän käsiään ja tekemään osanne auttaaksenne edistämään Jumalan valtakunnan asioita, ja kun te olette olleet mukana tässä työssä, tulette aivan varmasti jakamaan voiton työstä sekä korotuksen ja kirkkauden, jotka Herra antaa uskollisille lapsilleen.

– – Yksikään viisas piispa ei jätä arvostamatta seurakuntansa Apuyhdistyksen työtä. Mitä piispa voisi tehdä ilman Apuyhdistystä? Haluan sanoa kaikille piispoille kirkossa: kannustakaa Apuyhdistyksen sisaria ja tukekaa heitä heidän rakkauden ja hyvyyden työssään, niin he osoittautuvat siunaukseksi teille ja kansalle.3 (Katso ehdotus 3 sivulla 179.)

On hyvä, että Apuyhdistyksen vaikutus tuntuu jokaisessa kodissa.

Haluan antaa veljille neuvon kannustaa vaimojaan [osallistumaan] yhdistyksen toimintaan – –, sillä olisi hyvä, jos tämän järjestön vaikutus tuntuisi jokaisessa kodissa. Pyydän teitä, sisareni, että myöhempien aikojen pyhien kodeissa käydessänne viette tämän vaikutuksen minne tahansa menettekin. Herra on selkeästi osoittanut teille, millainen on suhteenne Häneen ja mitä teiltä vaimoina ja äiteinä odotetaan. Opettakaa näitä asioita niille, joiden luona käytte, etenkin nuorille naisille. – –

Sisareni, teidän tulee Apuyhdistyksen jäseninä ja äiteinä Israelissa käyttää kaikkea vaikutusvaltaanne – – puhtaan äitiyden ja avioliitolle uskollisena pysymisen puolesta.4 (Katso ehdotus 4 sivulla 179.)

Kirkon kasvaessa Apuyhdistyksen sisarilla on suurempia tilaisuuksia palvella.

Minun ei ole tarpeen kertoa yksityiskohtaisesti, mitä Apuyhdistys on tehnyt menneinä vuosina. Sen erinomainen työ tunnetaan kaikkialla Siionissa ja monissa osissa maailmaa. Riittää, kun sanon, että se on ollut uskollinen tehtävälleen ja se on saanut aikaan vähintään yhtä paljon ellei enemmän kuin mikä tahansa muu hyväntekeväisyysjärjestö. Myöhempien aikojen pyhät ovat ylpeitä siitä ja sen saavutuksista ja ovat kiitollisia taivaalliselle Isällemme, että Hän innoitti palvelijaansa profeettaa perustamaan sellaisen instituution. Yhdistyksen tulevaisuus on erittäin lupaava. Kirkon kasvaessa siitä tulee vastaavasti yhä hyödyllisempi ja sillä on vielä enemmän mahdollisuuksia tehdä hyvää kuin sillä on ollut ennen. Jos kaikki sisaret liittyvät yhteen tukemaan yhdistystä, se tulee tekemään suurenmoista työtä ja olemaan jatkuvana siunauksena kirkolle. Olisi ilahduttavaa nähdä keski-ikäisten olevan yhtä kiinnostuneita tästä instituutiosta kuin iäkkäiden, ja niin tehdessään he huomaavat, että se vahvistaa heidän uskoaan, antaa heille sisällökkäämpiä ajatuksia elämästä ja sen tehtävistä ja edistää heitä merkittävästi kehityksen ja täydellisyyden polulla.5

[Kirkon naisten] työn alusta asti Jumala on suonut heille siunauksensa, ja olen seurannut hyvin suurella ilolla ja mielihyvällä ja erittäin kiinnostuneena heidän edistymistään. – – He ovat menestyneet hämmästyttävällä tavalla, ja on ihmeellistä, kuinka Jumala on siunannut heitä ja vuodattanut heille Henkeään. Heistä on tullut, voisin sanoa melko asiaankuuluvasti, kuin enkeleitä maailman ihmisille.6 (Katso ehdotus 5 sivulla 179.)

Apuyhdistyksen sisaria, jotka turvaavat Jumalaan ja palvelevat Häntä, siunataan tässä elämässä ja iankaikkisuuksissa.

Tämän haluamme juurruttaa sisarten sydämeen: olla hyödyllisiä toimintapiirissään eikä lannistua vaikeuksista matkalla vaan luottaa Jumalaan ja katsoa Häneen; silloin, minä lupaan teille, Hänen ihmeellisiä siunauksiaan tullaan vuodattamaan päällenne. Sen te tulette kokemaan. – – Saanen toistaa jälleen: älkää lannistuko vaan lähtekää ja saakaa aikaan hyvää, osoittakaa uskoa ja pyrkikää jokaisessa eteen tulevassa tilanteessa kehittymään. Me haluamme teidän käyttävän kaikkia kykyjä, joita Jumala on teille suonut. Ja ne liittyvät menestymisen mahdollisuuksiinne. Kun joku alkaa kulkea polkua, jonka Herra on osoittanut, ja niin tehdessään saa aikaan hyvää Herran työssä, hän onnistuu varmasti. Hän on täsmälleen siellä, missä Jumala haluaa hänen olevan, ja tällaisessa tilanteessa te voitte mitä suurimmalla syyllä pyytää Jumalalta Hänen siunaustaan.7

Haluan sanoa: Jumala siunatkoon Apuyhdistyksen virkailijoita ja jäseniä. Te teette suurta työtä, ja kehottaisin teitä olemaan väsymättä hyvän tekemisessä [ks. OL 64:33]. Pyrimme kaikki selestiseen kirkkauteen, ja edessämme olevien mahdollisuuksien suuruutta on mahdotonta ilmaista ihmiskielellä. Jos olette edelleen uskollisia työssä, jossa olette mukana, tulette saamaan tämän kirkkauden ja riemuitsemaan ikuisesti Jumalan ja Karitsan edessä. Se on ponnistelemisen arvoista, se on uhrausten tekemisen arvoista, ja siunattu on se mies tai nainen, joka on uskollinen siihen asti kunnes sen saavuttaa. Jumala teitä kaikkia siunatkoon.8 (Katso ehdotus 6 sivulla 179.)

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua tai valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta VII–IX.

  1. Presidentti Snow julisti, että olisi vaikeaa kuvitella Herran työn edistyvän ilman kirkon naisia (s. 173). Millä tavoin naiset edesauttavat Herran työtä tänä aikana?

  2. Pohdi sitä, mitä presidentti Snow sanoi Apuyhdistyksen tehtävästä (s. 175). Mieti tilannetta, jolloin Apuyhdistyksen sisaret ovat täyttäneet tämän tehtävän auttaessaan sinua tai perhettäsi. Kuinka sellaiset teot ovat vaikuttaneet elämääsi?

  3. Käy läpi osio, joka alkaa sivun 175 alareunasta. Millä tavoin Apuyhdistyksen sisaret edistävät Jumalan valtakunnan asioita? Mitä esimerkkejä olet nähnyt siitä, kuinka Apuyhdistyksen sisaret ja pappeudenhaltijat toimivat yhdessä?

  4. Pohdi presidentti Snow’n pyyntöä, että Apuyhdistyksen sisaret käyttäisivät vaikutusvaltaansa ”puhtaan äitiyden ja avioliitolle uskollisena pysymisen puolesta” (s. 176). Miksi tätä vaikutusta tarvitaan maailmassa tänä aikana? Millä tavoin Apuyhdistyksen sisaret voivat auttaa nuoria naisia valmistautumaan temppeliavioliittoon ja äitiyteen?

  5. Presidentti Snow sanoi, että ”kirkon kasvaessa [Apuyhdistyksestä] tulee vastaavasti yhä hyödyllisempi ja sillä on vielä enemmän mahdollisuuksia tehdä hyvää kuin sillä on ollut ennen” (s. 177). Mitä Apuyhdistyksen sisaret voivat tehdä nykyajan maailmassa lisätäkseen hyvää aikaansaavaa vaikutustaan?

  6. Tutki osiota sivulla 178. Pohdi keinoja, joilla sinua on johdatettu olemaan siellä, missä Jumala haluaa sinun olevan. Kuinka Jumala on auttanut sinua näissä pyrkimyksissä?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: Jes. 1:17; Matt. 25:34–40; Moosia 4:26–27; Alma 1:29–30; Moroni 7:44–48

Opetusvihje: ”Kun valmistaudut opettamaan, huolehdi siitä, että käytät useampia erilaisia opetusmenetelmiä oppiaiheesta toiseen. Tämä voi merkitä jotakin niin yksinkertaista kuin värikäs juliste tai taulukko yhdellä oppitunnilla ja taululla oleva kysymysluettelo toisella.” (Opettaminen, kutsumuksista suurin, s. 89.)

Viitteet

  1. Artikkelissa ”Prest. Snow to Relief Societies”, Deseret Evening News, 9. heinäkuuta 1901, s. 1.

  2. Artikkelissa ”Prest. Snow to Relief Societies”, s. 1.

  3. Artikkelissa ”Prest. Snow to Relief Societies”, s. 1.

  4. Artikkelissa ”Prest. Snow to Relief Societies”, s. 1.

  5. Artikkelissa ”Prest. Snow to Relief Societies”, s. 1.

  6. Young Woman’s Journal, syyskuu 1895, s. 577–578.

  7. Young Woman’s Journal, syyskuu 1895, s. 578.

  8. Artikkelissa ”Prest. Snow to Relief Societies”, s. 1.

Kirkon alkuajoista lähtien Apuyhdistyksen sisaret ovat työskennelleet yhdessä ja vahvistaneet toisiaan ajallisesti ja hengellisesti.

”Apuyhdistyksen jäsenet ovat mitä selkeimmin antaneet elämällään esimerkin puhtaasta ja tahrattomasta palvelusta.”