Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 6: Mormonin kirja kirjoitettiin meidän aikaamme varten


Oppiaihe 6

Mormonin kirja kirjoitettiin meidän aikaamme varten

Johdanto

Mormonin kirja ja Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi ovat osa ”ihmeellistä tekoa ja ihmettä”, jonka Jumala tekee myöhempinä aikoina (2. Nefi 25:17). Koska Mormonin kirja sisältää evankeliumin täyteyden, sillä on ratkaisevan tärkeä rooli luopumuksen voittamisessa ja sielujen tuomisessa Kristuksen luo. Tässä oppiaiheessa tähdennetään sitä, että tämän pyhän aikakirjan ovat kirjoittaneet innoitetut kirjoittajat, jotka näkivät meidän aikamme.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

2. Nefi 27:6, 29–30, 35; 3. Nefi 29:1–2; Mooses 7:62; Joseph Smith – historia 34

Mormonin kirjan tehtävä myöhempinä aikoina

Selitä oppilaille, että Mormonin kirjassa kerrotaan profetioista, joiden mukaan myöhempinä aikoina maan päällä on jumalattomuutta ja tapahtuu luopumus (ks. 2. Nefi 27:1, 4–5). Mormonin kirjassa kerrotaan myös, mikä on Herran ratkaisu näihin ongelmiin. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 27:6, 29–30, 35 samalla kun luokan jäsenet etsivät Herran ratkaisua.

  • Mitä Herra näiden jakeiden mukaan tekee viimeisinä aikoina jumalattomuuden ja luopumuksen voittamiseksi?

  • Millä tavoin Mormonin kirja on ratkaisu myöhempien aikojen jumalattomuuteen?

Kerro oppilaille, että Mormon kirjoitti muistiin profetian eräästä lisätehtävästä, joka Mormonin kirjalla olisi viimeisinä aikoina. Anna oppilaille pari minuuttia aikaa tutkia jakeita 3. Nefi 29:1–2 ja etsiä se profetia. Voisit tuoda esiin, että ilmaus ”nämä sanat” tarkoittaa Mormonin kirjaa.

  • Mikä tärkeä työ alkaisi Mormonin kirjan esiin tulemisen myötä? (Israelin kokoaminen.)

Selitä, että presidentti Ezra Taft Benson (1899–1994) on kuvaillut Mormonin kirjan keskeistä roolia evankeliumin palauttamisessa ja Herran työn alkuunpanemisessa viimeisinä aikoina. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava lausuma:

Kuva
President Ezra Taft Benson

”[Mormonin kirja] julkaistiin vain muutamia päiviä ennen kirkon perustamista. Pyhät saivat Mormonin kirjan luettavakseen ennen kuin heille annettiin sellaisia suuria oppeja käsittelevät ilmoitukset kuin kolme kirkkauden astetta, selestinen avioliitto tai työ kuolleitten puolesta. Mormonin kirja tuli ennen pappeuskoorumeita ja kirkon järjestystä. Eikö tämä kerro jotakin siitä, miten Herra suhtautuu tähän pyhään kirjaan?” (”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 53–54.)

  • Miksihän Mormonin kirjan esiin tuleminen tapahtui ennen niin monia muita palautuksen tärkeitä tapahtumia ja on niin keskeisellä sijalla Herran työssä Israelin kokoamiseksi ja jumalattomuuden voittamiseksi viimeisinä aikoina?

Auta oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen JS–H 34. Pyydä luokan oppilaita panemaan merkille, mitä Mormonin kirja sisältää.

  • Mitä Mormonin kirja sisältää? (Auta oppilaita huomaamaan seuraava totuus: Mormonin kirja sisältää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden.)

  • Mitä merkitsee Moronin julistus siitä, että Mormonin kirjaan sisältyy ”ikuisen evankeliumin täyteys”?

Auta oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen laittamalla näkyville presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne:

Kuva
President Ezra Taft Benson

”Herra itse on sanonut, että Mormonin kirja sisältää ’Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden’ (OL 20:9). Se ei tarkoita, että se sisältää jokaisen opetuksen ja kaikki opit, mitä koskaan on ilmoitettu. Se tarkoittaa pikemminkin, että Mormonin kirjasta löytyy niiden oppien täyteys, joita me tarvitsemme pelastuaksemme. Ja niitä opetetaan selkeästi ja yksinkertaisesti.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, 2014, s. 138.)

  • Mitkä ovat Mormonin kirjassa olevia oppeja, ”joita me tarvitsemme pelastuaksemme”? (Näitä oppeja ovat sovitus, usko Jeesukseen Kristukseen, parannus, kaste ja Pyhän Hengen lahja.)

Selitä, että Herra puhui profeetta Henokille Mormonin kirjan merkityksestä viimeisinä aikoina. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moos. 7:62. (Voisit kirjoittaa taululle, että ”vanhurskautta minä lähetän alas taivaasta” viittaa ilmoituksiin, jotka mahdollistivat palautuksen, ja ”totuutta minä lähetän maasta” viittaa Mormonin kirjaan. Kannusta oppilaita kirjoittamaan nämä määritelmät pyhien kirjoitustensa marginaaliin tai luomaan huomautus sähköisiin pyhiin kirjoituksiinsa.)

  • Kuinka Mormonin kirjaa tämän jakeen mukaan käytetään myöhempinä aikoina? (Auttamaan Jumalan valittujen kokoamisessa kirkkoon maan neljältä kulmalta.)

  • Milloin olette nähneet, että Mormonin kirja on auttanut jotakuta kokemaan kääntymyksen evankeliumiin ja liittymään Herran kirkkoon?

  • Millä tavoin me voimme vyöryttää vanhurskautta ja Mormonin kirjan sanomaa ”yli maan kuin tulva”?

Kehota oppilaita sitoutumaan siihen, että he tekevät tulevalla viikolla jotakin täyttääkseen sydämensä, kotinsa ja maan Mormonin kirjan sanomalla.

3. Nefi 21:9–11

Mormonin kirjan totuus kestää vastustuksen

Pyydä oppilaita ajattelemaan tilannetta, jolloin he ovat puolustaneet Mormonin kirjaa tai evankeliumin palautuksen sanomaa vastustusta kohdatessaan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 21:9–11. Ennen kuin oppilas alkaa lukea, selitä, että vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on sanonut, että näissä jakeissa mainittu ”palvelija” on profeetta Joseph Smith (ks. Christ and the New Covenant, 1997, s. 287–288).

  • Kuinka profeetta Joseph Smith sopii näissä jakeissa olevaan kuvaukseen?

  • Mitä Vapahtaja näiden jakeiden mukaan näyttää niille, jotka vastustavat Joseph Smithiä ja Mormonin kirjaa myöhempinä aikoina? (Auta oppilaita huomaamaan seuraava oppi: Jumalan viisaus on suurempi kuin Perkeleen viekkaus.)

  • Kuinka Mormonin kirja näyttää, että Jumalan viisaus ”on suurempi kuin Perkeleen viekkaus”?

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat ja lue ne:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Tätä kirjaa on tutkittu ja sitä vastaan on hyökätty [yli 180] vuotta; se on kielletty, sitä on todisteltu vääräksi, sitä vastaan on käyty ja se on revitty kappaleiksi pahemmin kuin kenties mikään muu kirja nykyajan uskonnollisessa historiassa – kenties pahemmin kuin mikään muu kirja missään uskonnollisessa historiassa. Ja yhä se kestää. Sen alkuperästä on syntynyt, toisteltu ja kuollut tuloksettomia teorioita. – – Yksikään näistä suoraan sanoen säälittävistä muista vastauksista tämän kirjan alkuperästä esitettyihin kysymyksiin ei ole milloinkaan kestänyt tutkintaa, koska ei ole olemassa mitään muuta vastausta kuin se, minkä Joseph antoi sen nuorena, oppimattomana kääntäjänä. Tässä olen yhtä mieltä oman isoisäni isän kanssa, joka sanoi kyllin yksinkertaisesti: ’Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin.’” (”Turvaa sielulle”, Liahona, marraskuu 2009, s. 89.)

  • Mistähän syystä Mormonin kirjaa vastustetaan niin ankarasti?

  • Mitkä kokemukset ovat opettaneet teille, että Mormonin kirja voi kestää siihen kohdistettua vastustusta?

  • Mitä olette tunteneet ja mitä olette oppineet, kun olette kertoneet muille Mormonin kirjasta tai puolustaneet sen totuudenmukaisuutta?

Mormon 8:1–5, 26–35

Mormonin kirja on kirjoitettu meidän aikaamme varten

Muistuta oppilaille, että Moroni näki oman sivilisaationsa tuhoutumisen. Pyydä oppilaita lukemaan Morm. 8:1–5 ja miettimään, mitä Moronin on täytynyt kenties tehdä suojellakseen kultalevyjä.

  • Kuvitelkaa, että te olette Moroni. Mistä syistä te haluaisitte muiden lukevan teillä olevan aikakirjan?

Pyydä oppilaita lukemaan Morm. 8:26–35 ja panemaan merkille, mitä Moroni profetoi sen ajan olosuhteista, jolloin Mormonin kirja tuotaisiin esiin. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään, mitä he löytävät.

  • Millaiseksi Moroni kuvaili sen ajan, jolloin Mormonin kirja tuotaisiin esiin? (Se olisi luopumuksen ja jumalattomuuden aikaa.)

  • Mitä johtopäätöksiä voitte tehdä jakeen 35 pohjalta? (Voisit tuoda esiin, että Moronin lisäksi muutkin profeetat kuten Nefi, Jaakob ja Mormon kertoivat kirjoittavansa tuleville sukupolville. Voisit pyytää oppilaita merkitsemään jakeen 35 rinnakkaisviitteiksi kohdat 2. Nefi 25:21–22 ja Morm. 7:1.)

  • Miksi on tärkeää tietää, että Moroni ja muut Mormonin kirjan kirjoittajat olivat tietoisia ongelmista, joita kohtaamme nykyään? (Kun keskustelette tästä kysymyksestä, tähdennä seuraavaa totuutta: Mormonin kirjan opetukset ovat suuriarvoisia meille nykyään, koska kirjoittajat olivat tietoisia ongelmista, joita kohtaisimme.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä totuus kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavat sanat:

Kuva
President Ezra Taft Benson

”Mormonin kirja – – on kirjoitettu meidän aikaamme varten. Nefiläisillä ei koskaan ollut tätä kirjaa, ei myöskään muinaisten aikojen lamanilaisilla. Se on tarkoitettu meille. Mormon kirjoitti nefiläisen kulttuurin lähetessä loppuaan. Jumalan innoittamana – Hänen, joka näkee kaiken alusta asti – hän lyhensi vuosisatojen aikakirjat valiten ne kertomukset, puheet ja tapahtumat, joista olisi eniten hyötyä meille.

Kaikki Mormonin kirjan tärkeimmät kirjoittajat todistivat kirjoittavansa tuleville sukupolville. – – Jos he näkivät meidän aikamme ja valitsivat sen, mikä olisi meille arvokkainta, niin eikö meidän juuri sillä mielellä tule tutkia Mormonin kirjaa? Meidän tulee koko ajan kysyä itseltämme: ’Miksi Herra innoitti Mormonia (tai Moronia tai Almaa) ottamaan tämän mukaan aikakirjaansa? Mitä sellaista minä voin tästä oppia, mikä auttaa minua elämään tänä aikana?’” (Kirkon presidenttien opetuksia: Ezra Taft Benson, s. 147.)

  • Kuinka sen muistaminen, että Mormonin kirja on kirjoitettu meidän aikaamme varten, voisi muuttaa tapaa, jolla luemme sitä?

Pyydä oppilaita antamaan esimerkkejä siitä, kuinka Mormonin kirja on antanut heille ohjausta, voimaa, vastauksia kysymyksiin tai ratkaisuja ongelmiin.

Oppilaan lukutehtävät