Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 16: Parannus ja anteeksianto


Oppiaihe 16

Parannus ja anteeksianto

Johdanto

Puhdistuaksemme synnistä meidän täytyy osoittaa parannukseen johtavaa uskoa Jeesukseen Kristukseen. Kun teemme vilpittömän parannuksen, me voimme saada syntimme anteeksi, mikä tuo sielullemme iloa ja omantunnonrauhaa. Voimme säilyttää syntien anteeksiannon läpi elämämme, kun pidämme uskollisesti Jumalan käskyt sekä rakastamme ja palvelemme toisiamme.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Alma 34:15–17; 3. Nefi 9:13–14, 19–22

Osoittaa parannukseen johtavaa uskoa Kristukseen

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että heitä on pyydetty puhumaan sakramenttikokouksessa parannuksesta. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, mitä he saattaisivat sanoa auttaakseen kirkon jäseniä ymmärtämään tämän opin paremmin. Kun he ovat vastanneet, laita näkyville ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat ja lue ne:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Voidaksemme tehdä parannuksen meidän on uskottava lujasti Kristukseen” (”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 100).

  • Miksi tämä lausuma on totta?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 34:15–17, jossa kerrotaan, mitä Amulek opetti soramilaisille parannuksesta. Kannusta luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä meiltä Amulekin opetuksen mukaan vaaditaan, jotta saisimme anteeksi.

  • Mitä anteeksiannon saamisen periaatetta näissä jakeissa opetetaan? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle tämä periaate: Jotta saisimme anteeksiannon armolliset siunaukset, meidän täytyy osoittaa parannukseen johtavaa uskoa Jeesukseen Kristukseen. Tähdennä oppilaille, että ilmaus ”parannukseen johtava usko” mainitaan näissä jakeissa neljä kertaa. Tämä tarjoaa tilaisuuden korostaa sanojen toistamisen tunnistamista, joka on yksi pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyvä taito.)

  • Miksi meidän täytyy osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen tehdäksemme parannuksen ja saadaksemme anteeksi? (Meidän täytyy uskoa Hänen sovitusuhriinsa, jotta tämä uhri vaikuttaisi meidän elämässämme. Vain Hänen sovituksensa ansiosta me voimme saada anteeksiannon, jotta sydämemme muuttuisi ja puhdistuisi synnistä [ks. Moosia 5:2].)

Jotta voisit auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin, kuinka tulemme Vapahtajan luo ja teemme parannuksen, selitä, että Amerikan mantereella tapahtuneen laajan hävityksen jälkeen, joka todisti Vapahtajan ristiinnaulitsemisesta, Hän opetti kansalle, mitä heidän täytyy tehdä tehdäkseen parannuksen ja saadakseen Häneltä anteeksiannon. Kehota oppilaita tutkimaan parin kanssa jakeita 3. Nefi 9:13–14, 19–22 ja etsimään ilmauksia, jotka kuvailevat, mitä meidän täytyy Vapahtajan mukaan tehdä tullaksemme Hänen luokseen ja tehdäksemme parannuksen. Pyydä riittävän ajan kuluttua oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet.

  • Minkä periaatteen Herra opettaa näissä jakeissa siitä, mitä meidän täytyy tehdä tehdäksemme parannuksen? (Vaikka oppilaat saattavat valita muita sanoja, heidän tulisi mainita seuraava periaate: Jos me tulemme Kristuksen luokse särkynein sydämin ja murtunein mielin, Hän ottaa meidät vastaan ja lunastaa meidät synneistämme.)

  • Kuinka Vapahtajan kutsu ”[tule] minun luokseni niin kuin pieni lapsi” (jae 22) ja ”palaa minun luokseni” (jae 13) auttaa meitä ymmärtämään paremmin, mitä tarkoittaa se, että meillä on särkynyt sydän ja murtunut mieli?

  • Mitkä elämän kokemukset saattaisivat johtaa ihmisen saamaan särkyneen sydämen ja murtuneen mielen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Bruce D. Porterin seuraavat sanat. Voisit antaa lainauksesta monisteen kullekin oppilaalle. Kannusta oppilaita kuuntelemaan ja panemaan merkille näkemyksiä siitä, kuinka me parannusta tehdessämme tarjoamme särkyneen sydämen ja murtuneen mielen.

Kuva
Elder Bruce D. Porter

”Mitä ovat särkynyt sydän ja murtunut mieli? – – Vapahtajan täydellinen alistuminen iankaikkisen Isän edessä on särkyneen sydämen ja murtuneen mielen syvin olemus. Kristuksen esimerkki opettaa meille, että särkynyt sydän on jumaluuden iankaikkinen ominaisuus. Kun meillä on särkynyt sydän, olemme täysin avoimia Jumalan Hengelle ja tunnistamme oman riippuvuutemme Hänestä kaikessa, mitä meillä on, ja kaikessa, mitä me olemme. Näin vaadittu uhri on kaikkinaisen ylpeyden uhraamista. Kuten savi muovautuu taitavan savenvalajan käsissä, samoin niitä, joilla on särkynyt sydän, voidaan muovata ja muotoilla Mestarin käsissä.

Särkynyt sydän ja murtunut mieli ovat myös parannuksen edellytyksiä [ks. 2. Nefi 2:6–7]. – – Kun me teemme syntiä ja kaipaamme anteeksiantoa, särkynyt sydän ja murtunut mieli merkitsevät sitä, että koemme ’Jumalan mielen mukaista murhetta’, joka ’saa aikaan parannuksen’ (2. Kor. 7:10). Tämä tapahtuu, kun meidän halumme tulla puhtaaksi synnistä on niin voimakas, että sydäntämme pakahduttaa suru ja haluamme kiihkeästi tuntea olevamme sovussa taivaallisen Isämme kanssa. Ne, joilla on särkynyt sydän ja murtunut mieli, ovat halukkaita tekemään kaiken ja mitä tahansa, mitä Jumala heiltä pyytääkin, ilman vastarintaa tai mielipahaa. Me lakkaamme tekemästä asioita omalla tavallamme ja opimme sen sijaan tekemään ne Jumalan tavalla. Sellaisessa nöyryyden tilassa sovitus voi astua voimaan ja todellista parannusta voi tapahtua.” (”Särkynyt sydän ja murtunut mieli”, Liahona, marraskuu 2007, s. 31–32.)

  • Mitä vanhin Porterin mukaan tarkoittaa se, että tulee Kristuksen luokse särkynein sydämin ja murtunein mielin?

Kehota oppilaita pohtimaan, mitä he voivat tehdä osoittaakseen täydemmin uskoaan Jeesukseen Kristukseen uhraamalla Hänelle särkyneen sydämen ja murtuneen mielen. Voisit antaa heille muutaman minuutin aikaa kirjoittaa vaikutelmia, joita he saavat Hengen kautta.

Todista, että Vapahtajan armollinen parannuksen lahja on tarjolla meille kaikille. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan ajatuksiaan Vapahtajan sovitusuhrista ja parannuksen lahjasta.

Enos 4–8; Moosia 4:1–3; Alma 19:29–30, 33–36; 36:19–21

Syntien anteeksianto tuo ilon ja rauhan tunteita

  • Kuinka voisitte vastata henkilölle, joka haluaa tietää, kuinka hän voi saada selville, onko hän saanut anteeksi jonkin menneen synnin?

Kehota oppilaita tutkimaan kohtia En. 4–8; Moosia 4:1–3 ja Alma 36:19–21 ja ottamaan selvää, millä tavoin ihmiset voivat tietää saavansa syntinsä anteeksi.

  • Kuinka me voimme näiden jakeiden mukaan tietää saavamme syntimme anteeksi? (Auta oppilaita huomaamaan seuraava periaate: Kun teemme vilpittömän parannuksen ja saamme syntimme anteeksi, meidän syyllisyytemme pyyhitään pois, me täytymme Herran Hengellä ja tunnemme iloa ja rauhaa. Hengen innoituksen mukaan voisit lukea kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neil L. Andersenin seuraavat sanat: ”Te, jotka teette todella parannusta mutta ette koe tuntevanne helpotusta: pitäkää käskyt edelleen. Lupaan teille, että saatte helpotusta Herran aikataulun mukaan. Paranemiseen tarvitaan myös aikaa.” (”Tehkää parannus, jotta minä voin parantaa teidät”, Liahona, marraskuu 2009, s. 42.)

Havainnollista tätä periaatetta edelleen pyytämällä muutamaa oppilasta lukemaan ääneen jakeet Alma 19:29–30, 33–36, joissa kuvaillaan kuningas Lamonin ja hänen kansansa kääntymystä. Kehota luokan jäseniä panemaan merkille siunauksia, joita kansa sai parannuksentekonsa ja uskonsa ansiosta.

  • Mitä nimenomaisia siunauksia kuningas Lamoni, hänen vaimonsa ja monet muut lamanilaiset saivat parannuksentekonsa ja uskonsa ansiosta? (Heidän sydämensä muuttui, enkelit palvelivat heitä, heidät kastettiin, seurakunta perustettiin ja Herra vuodatti Henkeään heidän päällensä.)

  • Milloin olette nähneet muiden kokevan näitä samoja siunauksia, kun he ovat tehneet parannuksen ja tulleet lähemmäksi Herraa?

Auta oppilaita tuntemaan yllä olevan periaatteen totuus ja tärkeys pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin (1924–2015) seuraava lausunto:

Kuva
President Boyd K. Packer

”Saamme kirjeitä ihmisiltä, jotka ovat tehneet murheellisia virheitä. He kysyvät: ’Voinko koskaan saada anteeksi?’

Vastaus on kyllä!

Evankeliumi opettaa meille, että helpotus tuskaan ja syyllisyyteen voidaan ansaita tekemällä parannus. Lukuun ottamatta niitä harvoja, jotka valitsevat kadotuksen tunnettuaan täyteyden, ei ole tapaa, ei riippuvuutta, ei kapinaa, ei syntiä, ei rikkomusta, jota ei koskisi lupaus täydellisestä anteeksiannosta.

’Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on, sanoo Herra. – Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.’ Siinä tapauksessa, Jesaja jatkoi, ’jos te taivutatte mielenne kuulemaan minua’. [Jes. 1:18–19.]” (Ks. ”Anteeksiantamuksen kirkas aamu”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 19.)

Kehota oppilaita pohdiskelemaan kokemuksia, jolloin he ovat tunteneet iloa ja omantunnonrauhaa, jotka seuraavat täydellistä parannusta.

Moosia 4:11–12, 26

Syntiemme anteeksiannon säilyttäminen

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 4:11–12, 26. Kehota oppilaita panemaan merkille, mitä kuningas Benjamin opetti siitä, kuinka me voimme säilyttää syntiemme anteeksiannon.

  • Kuinka me voimme näiden kuningas Benjaminin sanojen mukaan säilyttää syntiemme anteeksiannon läpi elämämme? (Oppilaiden tulisi huomata seuraava periaate: Jos muistamme Jumalan rakkauden ja hyvyyden meitä kohtaan, pysymme lujina uskossamme sekä rakastamme ja palvelemme muita, me voimme säilyttää syntiemme anteeksiannon.)

Syvennä oppilaiden ymmärrystä tästä periaatteesta kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraavat sanat:

Kuva
Elder D. Todd Christofferson

”Parannus tarkoittaa sitä, että pyrkii muuttumaan. Me pilkkaisimme Vapahtajan kärsimystä meidän puolestamme Getsemanen puutarhassa ja ristillä, jos odottaisimme, että Hänen pitäisi muuttaa meidät enkelimäisiksi olennoiksi ilman meidän omaa todellista ponnisteluamme. Sen sijaan me tavoittelemme Hänen armoaan täydentämään ja palkitsemaan uutterimmat pyrkimyksemme (ks. 2. Nefi 25:23). Ehkäpä meidän tulee armon rukoilemisen ohella yhtä paljon rukoilla aikaa ja tilaisuutta tehdä työtä ja ponnistella ja voittaa heikkoutemme. Herra osoittaa varmasti mielisuosiotaan sille, joka haluaa tulla tuomiolle kelvollisena, joka tekee päättäväisesti työtä päivästä toiseen korvatakseen heikkouden voimalla. Todellinen parannus, todellinen muutos voi edellyttää toistuvia yrityksiä, mutta sellaisessa ponnistelussa on jotakin jalostavaa ja pyhää.” (”Parannuksen jumalallinen lahja”, Liahona, marraskuu 2011, s. 39.)

  • Mitä ajatuksia ja tuntemuksia teillä on miettiessänne sitä, että Herra on teille suopea, kun teette työtä voittaaksenne synnin ja kuolevaisuuden heikkoudet?

Lausu todistuksesi Jeesuksen Kristuksen sovituksesta. Vakuuta oppilaille, että kun he tekevät parannuksen, he kokevat iloa ja omantunnonrauhaa. Kannusta oppilaita tarkastelemaan elämäänsä ja osoittamaan parannukseen johtavaa uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Oppilaan lukutehtävät