Institutt
Leksjon 12 Klassens forberedelsesmateriell: Vårt behov for åndelig gjenfødelse


“Leksjon 12 Klassens forberedelsesmateriell: Vårt behov for åndelig gjenfødelse”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell (2021)

“Leksjon 12 Klassens forberedelsesmateriell”, Mormons boks læresetninger – Lærermateriell

Leksjon 12 Klassens forberedelsesmateriell

Vårt behov for åndelig gjenfødelse

Bilde
person som går på en eng

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: “Mormons bok er vår instruksjonshåndbok når vi vandrer på veien fra dårlig til godt til bedre og streber etter å forandre vårt hjerte” (“Forsoningen og reisen gjennom jordelivet”, Liahona, april 2012, 40). I Mormons bok beskrives denne forandringen som åndelig gjenfødelse, en forandring i hjertet og omvendelse. Når du studerer dette materiellet som forberedelse til klassen, kan du overveie hvordan etterlevelse av Kristi lære kan hjelpe deg å gjøre din omvendelse dypere og bli mer lik Jesus Kristus.

Del 1

Hvordan kan etterlevelse av Kristi lære gjøre min omvendelse dypere?

Følgende sammendrag beskriver hva som skjer når vi virkelig blir omvendt:

Omvendelse til evangeliet innebærer endret adferd, men det er mer enn det. Det er en forandring i vår innerste natur. Det er en så betydelig forandring at Herren og hans profeter omtaler den som en gjenfødelse, en forandring i hjertet og en dåp med ild. (“Conversion”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org)

Etter at Alma den yngre for eksempel hadde blitt kalt til omvendelse av en engel, opplevde han intens anger for sine synder. Mens Alma led, vendte han seg til Herren for å få hjelp, hans synder ble tilgitt, og han opplevde en åndelig gjenfødelse (se Mosiah 27:11–23).

Bilde
Alma den yngre ber
Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Mosiah 27:25–26 og se etter hva Herren underviste Alma om nødvendigheten av åndelig gjenfødelse.

Åndelig gjenfødelse eller omvendelse er ikke en passiv hendelse. “Omvendelse til evangeliet kommer som følge av rettferdig innsats for å følge Frelseren. Denne innsatsen omfatter å utøve tro på Jesus Kristus, omvende seg fra synd, bli døpt, motta Den hellige ånds gave og holde ut til enden i tro [ved å anvende Kristi lære]” (“Conversion”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Kong Benjamins folks erfaring viser hvordan det å anvende Kristi lære fører til denne åndelige gjenfødelsen og omvendelsen til Herren.

Bilde
Kong Benjamin holder en preken

I sin siste preken sa kong Benjamin at vi alle er “ulønnsomme tjenere” og er “evig skyldig” Gud (Mosiah 2:21–25, 34). Han vitnet så om at vi bare kan bli forløst ved Jesus Kristus. Kong Benjamins folk ble overveldet av dette budskapet og falt til jorden i ærbødighet og ærefrykt (se Mosiah 3:17–4:2).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Mosiah 4:2–3, og se etter hvordan kong Benjamins folk anvendte Kristi lære og hvilke velsignelser de mottok.

Vi lærer av Mosiah 4 at etter at hans folk hadde fått tilgivelse for sine synder, lærte kong Benjamin dem å tro på Gud og leve med tro slik at de alltid kunne “bevare en forlatelse for [sine] synder” (vers 12). Da han avsluttet sin preken, ønsket kong Benjamin å vite om folket trodde på det han hadde forkynt (se Mosiah 5:1).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Mosiah 5:2–7 og se etter hva Herren gjorde for kong Benjamins folk da de anvendte Kristi lære på sitt eget liv.

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har forklart følgende om åndelig gjenfødelse:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Dere spør kanskje: Hvorfor skjer ikke denne mektige forandring raskere med meg? Dere skulle huske at de bemerkelsesverdige eksemplene som kong Benjamins folk, Alma og visse andre i Skriftene, er nettopp det – bemerkelsesverdige og ikke typiske [se Ezra Taft Benson, “En stor forandring i våre hjerter”, Lys over Norge, mars 1990, 2]. For de fleste av oss kommer forandringen mer gradvis over tid. Å bli født på ny, i motsetning til vår fysiske fødsel, er mer en prosess enn en hendelse. Å ta fatt på denne prosessen er hovedhensikten med jordelivet …

La oss verdig ta del i nadverden hver uke og fortsette å la Den hellige ånd luke ut de siste levninger av urenhet i oss. Jeg vitner om at hvis dere fortsetter på veien til åndelig gjenfødelse, vil Jesu Kristi nåde og forsoning utslette deres synder og merket etter disse syndene i dere, fristelsene vil miste sin appell, og gjennom Kristus vil dere bli hellige, slik han og vår Fader er hellige. (“Født på ny”, Liahona, mai 2008, 78)

President Bonnie L. Oscarson, tidligere Unge kvinners generalpresident, sa:

Bilde
President Bonnie L. Oscarson

Vi trenger alle å prøve å få vårt hjerte og vår natur endret slik at vi ikke lenger ønsker å følge verdens levemåte, men å behage Gud. Sann omvendelse er en prosess som foregår over en periode, og innebærer villighet til å utøve tro … Det krever konsekvent og daglig innsats. (“Tror jeg?” Liahona, mai 2016, 88)

Bilde
skriv nedi-ikon

Skriv ned tankene dine

Vurder å se videoen “The People of King Benjamin Make a Covenant (Mosiah 5)” [Kong Benjamins folk inngår en pakt] (3:41) og deretter skrive ned en personlig forpliktelse du kan gjøre for å fortsette på veien til omvendelse.

Del 2

Hvordan kan jeg vise Herren at jeg virkelig ønsker en forandring i hjertet?

Overvei hva vi kan lære av anti-nephi-lehittenes eksempel om å være bevisste i vår innsats for å oppnå og opprettholde en mektig forandring i hjertet. Disse tidligere lamanittene hadde vært “et vilt og et forherdet og et grusomt folk, et folk som fant behag i å myrde nephittene og i å røve og plyndre dem” (Alma 17:14). Likevel mottok anti-nephi-lehittene Jesu Kristi evangelium da de ble undervist av Ammon og hans brødre, og alle som “ble omvendt til Herren, falt aldri fra” (Alma 23:6).

Bilde
studium-ikon

Studer som forberedelse til klassen

Les Alma 24:9–11, 15, 19 og se etter hva anti-nephi-lehittene gjorde for å styrke sin omvendelse til Herren.

Bilde
The Purifying Path of Obedience, Sacrifice, and Consecration [Den rensende veien lydighet, offer og innvielse], av Dan Burr

Eldste Bednar kommenterte den mektige forandringen i hjertet dette folket opplevde, og ga følgende råd:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Å legge bort verdsatte “opprørsvåpen” som egoisme, stolthet og ulydighet, krever mer enn bare å tro og vite. Overbevisning, ydmykhet, omvendelse og lydighet går forut for det å oppgi våre opprørsvåpen. Har dere og jeg fortsatt opprørsvåpen som hindrer oss i å bli omvendt til Herren? I så fall må vi omvende oss nå. (“Omvendt til Herren”, Liahona, 2012, 108–9)

Bilde
overvei-ikon

Overvei som forberedelse til klassen

Hvilke “opprørsvåpen” kan hindre deg i å oppleve en forandring i hjertet?