Seminarier och institut
Undervisa om läran


”Undervisa om läran”, Undervisa på Frälsarens sätt: För alla som undervisar i hemmet och i kyrkan (2022)

”Undervisa om läran”, Undervisa på Frälsarens sätt

Bild
Jesus Kristus undervisar i templet som tolvåring

Kristus i templet, av Heinrich Hofmann

Undervisa om läran

Även om Jesus växte i visdom och kunskap under hela sitt liv, fick han ingen formell utbildning som andra religiösa ledare på hans tid. Men när han undervisade förundrade sig folket och sa: ”Hur kan han känna Skrifterna, han som inte har studerat?” Varför var hans lärdomar så kraftfulla? ”Min lära är inte min”, förklarade Frälsaren, ”den kommer från honom som har sänt mig” (Johannes 7:15–16). Läran är evig sanning – i skrifterna och i nutida profeters ord – som visar oss hur vi kan bli som vår Fader i himlen och återvända till honom. Oavsett den erfarenhet du har som lärare kan du undervisa med kraft, som Frälsaren gjorde, genom att undervisa om Faderns lära. Du och de du undervisar kommer att förundras över de välsignelser som Gud ger när din undervisning och ditt lärande grundas på hans ord.

Att undervisa om läran

  • Lär dig Jesu Kristi lära för egen del.

  • Undervisa ur skrifterna och de nutida profeternas ord.

  • Hjälp eleverna att söka, känna igen och förstå sanningar i skrifterna.

  • Fokusera på sanningar som leder till omvändelse och bygger upp tro på Jesus Kristus.

  • Hjälp eleverna att finna personlig relevans i Jesu Kristi lära.

Frälsaren undervisade om läran

Det verkar tydligt att Frälsaren lärde sig av skrifterna i sin ungdom när han ”växte i vishet … och välbehag inför Gud” (Lukas 2:52). Hans djupa insikter i Faderns lära blev uppenbara när hans föräldrar fann honom i templet där han, ung som han var, undervisade judiska lärare och besvarade deras frågor (se Joseph Smiths översättning, Lukas 2:46). Senare, när Satan utsatte honom för extrema frestelser i vildmarken, fick Jesus hjälp av sina kunskaper om läran i skrifterna (se Lukas 4:3–12).

Du kan också försöka få djupare insikter i den sanna läran innan du undervisar om den. När du förbereder dig för att undervisa och lära med andra, sök då noga efter vad Herren har sagt om de sanningar du undervisar om. Sök i skrifterna och i nutida profeters ord efter förklaringar och råd. När du lever efter och tillämpar sanningarna du studerar, inbjuds Anden att undervisa dig om läran på ännu djupare sätt och att bekräfta för dem du undervisar att läran är sann.

Frågor att begrunda: Varför är det viktigt att du själv förstår evangeliesanningar? Hur har du fått djupare insikter i evangeliets sanningar? Vad känner du dig inspirerad att göra för att förbättra dina studier av skrifterna och de levande profeternas ord?

I skrifterna: Ordspråksboken 7:1–3; 2 Nephi 4:15–16; Läran och förbunden 11:21; 88:118

Frälsaren undervisade ur skrifterna

Efter Frälsarens död var två av hans lärjungar ute och vandrade och pratade med både sorg och förvåning i hjärtat. Hur skulle de kunna förstå vad som just hade hänt? Jesus från Nasaret, mannen de litade på som sin Återlösare, hade varit död i tre dagar nu. Och sedan kom rapporter om att hans grav var tom, med änglar som förkunnade att han levde! Vid det här viktiga vägskälet i dessa lärjungars tro slog en främling följe med dem på deras färd. Han tröstade dem ”och förklarade för dem vad det stod om [Frälsaren] i alla Skrifterna”. Till slut insåg vandrarna att deras lärare var Jesus Kristus själv och att han verkligen hade uppstått. Hur kände de igen honom? ”Brann inte våra hjärtan i oss” funderade de senare, ”när han talade med oss på vägen, när han öppnade Skrifterna för oss?” (Lukas 24:27, 32).

Äldste D. Todd Christofferson har sagt: ”Det centrala syftet med all helig skrift är att fylla vår själ med tro på Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus” (se ”Vi har välsignats med skrifterna”, Liahona, maj 2010, s. 34). Under hela sin verksamhet använde Jesus skrifterna för att undervisa, tillrättavisa och inspirera andra. Se till att din undervisning inte driver iväg från skrifterna och profeternas ord. När du trofast förlitar dig på Guds ord i din undervisning kan du göra för andra det som Frälsaren gjorde. Du kan hjälpa dem att lära känna honom, för vi behöver alla få vår tro på Frälsaren stärkt regelbundet. Din kärlek till skrifterna är uppenbar för dem du undervisar, och din undervisning inbjuder Anden att få deras hjärtan att brinna med ett vittnesbörd om Fadern och Sonen.

Frågor att begrunda: Hur har du påverkats av en lärare som använde skrifterna för att hjälpa dig att lära känna Frälsaren bättre? Vad kan du göra för att förlita dig mer på skrifterna och profeternas ord när du undervisar? Hur kan du hjälpa dem du undervisar att lära känna och älska Guds ord?

I skrifterna: Lukas 4:14–21; Alma 31:5; Helaman 3:29–30; 3 Nephi 23

Frälsaren hjälpte människor att söka, känna igen och förstå sanning

En laglärd frågade en gång Frälsaren: ”Vad ska jag göra för att få evigt liv?” Som svar vägledde Frälsaren frågeställaren till skrifterna: ”Vad står det skrivet i lagen? Hur läser du där?” Detta ledde inte bara mannen till hans svar – ”älska Herren din Gud … och din nästa” – men också till en följdfråga: ”Vem är då min nästa?” Frälsaren besvarade frågan med en liknelse om tre män som såg en medresenär i nöd. Bara en av de tre, en samarier, som var avskydd av judarna just på grund av varifrån han kom, stannade för att hjälpa till. Jesus bad sedan den laglärde att besvara sin egen fråga: ”Vem av dessa tre tycker du var en nästa för mannen?” (se Lukas 10:25–37).

Varför tror ni att Frälsaren undervisade på det här sättet – genom att besvara frågor med uppmaningar att söka, begrunda och upptäcka? En del av svaret är att Herren värdesätter ansträngningen att söka sanning. ”Sök, och ni ska finna”, har han uppmanat oss om och om igen (se t.ex. Matteus 7:7; Lukas 11:9; Läran och förbunden 4:7). Han belönar sökarens handlingar av tro och tålamod.

Liksom Frälsaren kan du hjälpa dem du undervisar att känna igen och förstå sanning. Skrifterna är till exempel fyllda av evangeliesanningar, men ibland krävs medveten ansträngning för att hitta dem. När ni tillsammans lär er av skrifterna, stanna då upp och fråga dem du undervisar vilka evangeliesanningar de lägger märke till. Hjälp dem förstå sambandet mellan här sanningarna och vår himmelske Faders frälsningsplan. Ibland framställs eviga sanningar i skrifterna, och ibland illustreras de i människors liv i berättelserna vi läser. Det kan också vara till hjälp att tillsammans utforska den historiska bakgrunden till verserna ni läser, såväl som innebörden av verserna och hur de angår oss i dag.

Frågor att begrunda: Hur identifierar du eviga sanningar i skrifterna eller i profeters ord? Hur är de här sanningarna till välsignelse i ditt liv? Hur kan du hjälpa eleverna att känna igen och förstå sanningar som är meningsfulla för dem och för dem närmare Gud?

I skrifterna: Johannes 5:39; 1 Nephi 15:14; Läran och förbunden 42:12

Bild
elever som studerar

Vi kan hjälpa dem vi undervisar att själva finna och känna igen sanning.

Frälsaren undervisade om sanningar som leder till omvändelse och bygger upp tro

En sabbatsdag gick Frälsaren och hans lärjungar hungriga förbi en åker och började äta av axen. Fariseerna, som alltid var ivriga att betona det finstilta i moselagen, påpekade att axplockningen tekniskt sett var en form av arbete som förbjöds på sabbaten (se Markus 2:23–24). För att använda profeten Jakobs ord i Mormons bok såg fariseerna ”bortom målet” (Jakob 4:14). Med andra ord var de så fokuserade på traditionella tolkningar av buden att de gick miste om det gudomliga syftet med dessa bud – att föra oss närmare Gud. Faktum är att fariseerna inte ens insåg att den som hade gett dem befallningen att helga sabbaten stod framför dem.

Frälsaren tog det här tillfället i akt att vittna om sin gudomliga identitet och undervisa om varför sabbaten är viktig. Den skapades för oss som en dag att tillbe Sabbatens Herre, Jesus Kristus själv (se Markus 2:27–28). Sådana sanningar hjälper oss förstå att Guds bud handlar om mer än bara vårt yttre beteende. De är ämnade att hjälpa oss förändra våra hjärtan och bli mer fullständigt omvända.

Begrunda noga de lärosatser och principer du bestämmer dig för att fokusera på. Det finns visserligen många sanningar i skrifterna som kan tas upp, men det är bäst att fokusera på evangeliesanningar som leder till omvändelse och bygger upp tro på Jesus Kristus. De enkla, grundläggande sanningar som Frälsaren undervisade om och visade exempel på har den största kraften att förändra våra liv – sanningar om hans försoning, frälsningsplanen, buden att älska Gud och älska vår nästa, och så vidare. Be Anden vittna om de här sanningarna så att de når djupt in i hjärtat hos dem du undervisar.

Frågor att begrunda: Vilka sanningar i evangeliet har hjälpt dig att bli mer omvänd till Jesus Kristus och ha större tro på honom? Hur har en lärare hjälpt dig att fokusera på evangeliets mest grundläggande sanningar? Vad kan du undervisa om som hjälper andra att bli djupare omvända till Jesus Kristus?

I skrifterna: 2 Nephi 25:26; 3 Nephi 11:34–41; Läran och förbunden 19:31–32; 68:25–28; 133:57; Mose 6:57–62

Frälsaren hjälpte människor att finna personlig relevans i hans lära

”Den där mannen tar emot syndare och äter med dem”, klagade fariseerna på Jesus – vilket antyder att sådant inte var lämpligt för en andlig lärare (Lukas 15:2). Jesus såg att det här var ett tillfälle att undervisa dem om några djupa andliga sanningar. Hur gjorde han det? Hur skulle han hjälpa fariseerna förstå att det var deras hjärtan – inte hans hjärta – som var orena och behövde helas? Hur skulle han använda sin lära för att visa dem att deras tankar och beteende behövde förändras?

Han gjorde det genom att tala till dem om ett får som vandrade bort från flocken och om ett mynt som försvann. Han talade om en upprorisk son som sökte förlåtelse och om en äldre bror som vägrade ta emot honom eller äta med honom. Var och en av de här liknelserna innehöll sanningar som var relevanta för fariseernas syn på andra och lärde dem att varje själ är av stort värde (se Lukas 15). Frälsaren talade inte om för fariseerna – eller någon av oss – vem de skulle identifiera sig med i hans liknelser. Ibland är vi den ängslige fadern. Ibland är vi den avundsjuke brodern. Ofta är vi det förlorade fåret eller den dåraktige sonen. Men vilka våra omständigheter än är uppmanar Frälsaren oss, genom sina liknelser, att förstå hur hans lärdomar angår oss – att upptäcka vad han vill att vi ska lära oss och vad vi kan behöva ändra på i vårt eget tankesätt och beteende.

Du lägger kanske märke till att en del elever inte förstår varför vissa sanningar angår dem. När du begrundar behoven hos dem du undervisar, tänk då på hur sanningarna i skrifterna kan vara meningsfulla och användbara i deras omständigheter. Ett sätt för dig att hjälpa eleverna förstå vikten av de sanningar de upptäcker är att ställa frågor som: ”Hur kan det här hjälpa dig med något du upplever nu?” ”Varför är det viktigt för dig att veta det här?” ”Vilken skillnad kan den här göra i ditt liv?” Lyssna på dem du undervisar. Tillåt dem att ställa frågor. Uppmuntra dem att se sambandet mellan Frälsarens lärdomar och deras egna liv. Du kan också berätta hur du själv har upptäckt hur det du undervisar om är viktigt för dig. Genom att göra det kan Anden inbjudas att personligen undervisa eleverna om hur läran kan göra skillnad i deras liv.

Frågor att begrunda: Vad gör evangeliets sanningar meningsfulla och användbara för dig? Vad hjälper dig att hitta vägledning för ditt eget liv när du studerar evangeliet? Vad gör du för att fokusera på sanningar som är relevanta för dem du undervisar?

I skrifterna: 1 Nephi 19:23; 2 Nephi 32:3; Läran och förbunden 43:7–9.

Några sätt att tillämpa det du lär dig

  • Utvärdera det du undervisar om för att se till att du undervisar om sanna lärosatser. De här frågorna kan vara till hjälp:

    • Är det jag planerar att undervisa om grundat på skrifterna och nutida profeters ord?

    • Har flera profeter undervisat om det här? Vad lär kyrkans nuvarande ledare om det?

    • Hur hjälper det här andra att stärka sin tro på Jesus Kristus, omvända sig och gå framåt längs förbundsstigen?

    • Stämmer det här med den Helige Andens maningar, eller känner jag mig inte andligt bekväm med det?

  • Studera Guds ord dagligen för att själv lära dig sanna lärdomar.

  • Be eleverna läsa skrifter och nutida profeters ord när du undervisar.

  • Lär eleverna hur de kan använda fotnoterna, Handledning för skriftstudier och andra resurser när de studerar skrifterna.

  • Uppmana eleverna att hitta sanningar i ett skriftställe eller en berättelse.

  • Bär vittnesbörd om hur du har fått veta att en lärosats är sann.

  • Använd berättelser eller metaforer för att hjälpa eleverna få djupare insikter i evangeliets sanningar.