Seminarier och institut
Undervisa om Jesus Kristus vad du än undervisar om


”Undervisa om Jesus Kristus vad du än undervisar om”, Undervisa på Frälsarens sätt: För alla som undervisar i hemmet och i kyrkan (2022)

”Undervisa om Jesus Kristus vad du än undervisar om”, Undervisa på Frälsarens sätt

Bild
Jesus Kristus och hans apostlar under den sista måltiden

Frid lämnar jag åt er, av Walter Rane

Undervisa om Jesus Kristus vad du än undervisar om

Det finns mycket att undervisa om i Jesu Kristi återställda evangelium – principer, bud, profetior och berättelser i skrifterna. Men alla dessa är grenar på samma träd, för de har alla ett enda syfte: att hjälpa alla människor komma till Kristus och bli fullkomnade i honom (se Jarom 1:11; Moroni 10:32). Så vad du än undervisar om ska du komma ihåg att du faktiskt undervisar om Jesus Kristus och hur vi blir som han. Den Helige Anden kan hjälpa dig att lära dig känna igen sanningar om Frälsaren och hans återlösande kraft i varje evangelieprincip, bud och profetisk undervisning (se Jakob 7:10–11).

Undervisar du om uppoffringar? Då kan du kanske tillsammans med eleverna utforska hur de uppoffringar vi gör riktar våra själar mot Frälsarens ”stora och sista offer” (se Alma 34:10). Undervisar du om enighet? Då kan ni prata om den enighet som Jesus Kristus uppnådde med sin Fader och hans inbjudan att vi ska vara ett med dem (se Johannes 17). Se varje evangelieämne som en möjlighet att undervisa och lära dig om Jesus Kristus.

Varje bud utgör också en sådan möjlighet. Fokusera inte bara på evangeliets lagar – lär dig också om Lagstiftaren. Om ni pratar om Visdomsordet och fastnar vid vad vi ska och inte ska göra för att leva sunt, går ni miste om möjligheten att begrunda hur djupt Jesus Kristus måste bry sig om oss – både vårt andliga och fysiska välbefinnande – för att ge oss den här lagen. Fokusera på hur villig och angelägen Frälsaren är att välsigna oss med sin kraft för att hjälpa oss leva efter hans lagar. Varje bud han ger oss uppenbarar något om hans sinne, vilja och hjärta – finn glädje i att upptäcka det här tillsammans!

Betona Jesu Kristi föredöme

Vi kan sätta Jesus Kristus i centrum för undervisning och lärande genom att erkänna och betona att han är det fullkomliga föredömet i alla evangelieprinciper. Som lärjungar följer vi inte bara principer – vi följer Jesus Kristus. När vi fokuserar på Frälsarens fullkomliga föredöme vittnar den Helige Anden om honom och inspirerar oss att följa honom.

Föreställ dig för ett ögonblick att du undervisar om principen att hålla ut intill änden. En diskussion om hur Frälsaren är ett föredöme i att hålla ut intill änden kan inbjuda känslor av ljuv vördnad för honom. Vad kan hans föredöme få dem du undervisar lära sig och känna?

Bild
Frälsaren botar en man som ligger på marken

Frälsaren visade ett fullkomligt föredöme för oss alla. Han botade dem alla, av Michael Malm

Undervisa om de titlar, roller och egenskaper som Jesus Kristus har

Jesus Kristus har många titlar i skrifterna. Var och en återspeglar en av hans roller i Guds plan och undervisar oss om hans gudomliga egenskaper. Utforska gärna tillsammans med eleverna vad titlar som Guds Lamm, Förespråkare, trons fullkomnare och världens ljus lär oss om Jesus Kristus. När du hjälper eleverna att lära sig mer om Frälsaren, se då också bortom det han sa och gjorde till den han är och den roll han vill ha i våra liv. När ni tillsammans lär er om Frälsarens natur och egenskaper fördjupar den Helige Anden er kunskap om och kärlek till honom.

Titta efter symboler som vittnar om Jesus Kristus

”Allt”, förkunnade Herren, ”är skapat och gjort för att vittna om mig” (Mose 6:63, se även 2 Nephi 11:4). Med den sanningen i åtanke kan vi lära oss att se en mängd symboler i skrifterna som vittnar om Frälsaren. Bland de här symbolerna finns sådant som bröd, vatten och ljus. När vi en gång förstår hur dessa ting hör samman med Frälsaren kan de undervisa oss om hans makt och egenskaper. Du kan till och med hitta paralleller till Frälsarens liv i profeternas och andra trofasta mäns och kvinnors liv i skrifterna. Sökandet efter symboler uppenbarar sanningar om Frälsaren på platser som du annars kanske förbiser.