Dragning till personer av samma kön
Gäller frälsningsplanen för homosexuella personer?


”Gäller frälsningsplanen för homosexuella personer?” Dragning till personer av samma kön: Individen (2020)

”Gäller frälsningsplanen för homosexuella personer?” Dragning till personer av samma kön: Individen

Gäller frälsningsplanen för homosexuella personer?

Gud har en plan för din lycka

Guds plan är perfekt även om vår förståelse av hans plan i nuläget inte är det. Genom Frälsaren Jesus Kristus kan vi finna hopp och läkedom trots livets många utmaningar.

Gud har en plan för vår lycka. Han sände oss till jorden för att vi ska lära oss av våra omständigheter. Han sände oss hit för att göra val.

Vi levde hos Gud innan vi föddes. Vi kände honom, och han kände oss. Han känner till våra styrkor och svagheter, våra drömmar och våra rädslor. Jordelivet är vår personliga resa mot att lära känna Gud på nytt. Han känner till vår storslagna potential och vilka vi kan bli. Mer är något annat älskar Gud oss (se 2 Ne. 2:25).

Vi må ha glömt den tid vi tillbringade med Gud, men han har inte glömt oss. Han kallar profeter att påminna oss om varför vi är här och hur vi blir som han (se Luk.11:49).

Vi är här i en vis avsikt. Han sände oss till den här tiden och platsen. Han kände till utmaningarna vi skulle möta, valen vi skulle behöva göra. Gud kommer inte att tvinga något av sina barn att lyda hans lagar. Han vill att vi ska välja själva, oavsett våra omständigheter, för att lära av erfarenheter och bli som han är. Men Gud tvingar oss inte att lyda honom. (Se 2 Ne. 2:16.)

Som Jesu Kristi efterföljare lär vi oss att lyssna till Anden och vandra i Kristi ljus. Vi kan urskilja vad som är rätt och fel trots fysiska begär och frestelser som går emot sanna principer. Och genom att välja rätt blir vi starkare. Ibland kan vi tyckas strida mot oss själva, men att övervinna motsättningar är en del av planen att göra oss starkare. Motsättningar är inte bekväma, men de är nödvändiga.

”För det måste nödvändigtvis finnas en motsats till allting. Om inte … skulle ingen rättfärdighet kunna finnas, inte heller någon ogudaktighet, inte heller någon helighet eller något elände, inte heller något gott eller något ont” (2 Ne. 2:11).

När vi syndar – och det gör vi alla – kan vi omvända oss. Omvändelseprocessen hjälper till att rena våra själar och låter oss komma närmare Gud. Omvändelse är inte en bestraffning. Det är en gåva som köptes i Getsemane och på Golgata av vår Frälsare Jesus Kristus.

”Han blev genomborrad för våra brott, slagen för våra synder. Straffet blev lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade” (Jes. 53:5).

Frälsarens offer – som vi kallar Jesu Kristi försoning – är mer än en betalning för våra synder. Vi kan vända oss till Frälsaren för att hela vårt hjärta, för att stärka vår ande, för att få frid. Vi kan lägga våra bördor vid hans fötter, så kommer han att ta upp dem. Han är vår Återlösare. Han känner oss.

”Och han ska ta på sig deras skröpligheter så att hans inre kan fyllas av barmhärtighet i köttet, så att han i köttet kan veta hur han ska bistå sitt folk i enlighet med deras skröpligheter” (Alma 7:12).