Dragning till personer av samma kön
Kommer kyrkan någonsin att ändra sin lära och sanktionera samkönade äktenskap?


”Kommer kyrkan någonsin att ändra sin lära och sanktionera samkönade äktenskap?” Dragning till personer av samma kön: Kyrkans ledare (2020)

”Kommer kyrkan någonsin att ändra sin lära och sanktionera samkönade äktenskap?” Dragning till personer av samma kön: Kyrkans ledare

Kommer kyrkan någonsin att ändra sin lära och sanktionera samkönade äktenskap?

Läran om äktenskapet är evig

Läran om äktenskapet mellan en man och en kvinna är central i Guds plan. Den är en väsentlig del av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas lära och kommer inte att ändras:

”Kyrkan framhäver den doktrinära principen, grundad på skriften, att äktenskapet mellan en man och en kvinna har en central roll i Guds plan för hans barns eviga bestämmelse. Kyrkan lär också att Guds definition av äktenskapet är den lagliga och rättmätiga föreningen mellan en man och en kvinna.

Endast en man och en kvinna som är lagligt och rättmätigt vigda som man och hustru ska ha sexuellt umgänge. Alla andra sexuella relationer, också mellan personer av samma kön, är syndiga och underminerar familjens gudomligt skapade institution” (”Samkönat äktenskap”, Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 38.6.13).

Förmedla läran med kärlek

Kyrkans position angående vad som är moraliskt rätt har inte förändrats. Men det som håller på att förändras – och som behöver förändras – handlar om att hjälpa medlemmar i kyrkan att vara lyhörda och omtänksamma när de kommer i kontakt med dragning till personer av samma kön i sina egna familjer, bland andra medlemmar i kyrkan, eller någon annanstans (se Dallin H. Oaks ”What Needs to Change”, ChurchofJesusChrist.org).

Äktenskap är en viktig del av Guds plan för vår lycka. Evigt äktenskap mellan en man och en kvinna är väsentligt (vid någon tidpunkt) i vår utveckling mot att nå upphöjelse, ett tillstånd som definieras av att leva ett sådant liv som våra himmelska föräldrar nu lever.

”I den celestiala härligheten finns det tre himlar eller grader, och för att uppnå den högsta måste en människa ingå i denna prästadömets orden [det vill säga det nya och eviga äktenskapsförbundet]. Och om hon inte gör det kan hon inte uppnå den. Hon kan inträda i de andra, men det är slutet på hennes rike. Hon kan inte föröka sig” (L&F 131:1–4).