Seminar
Matteus 4:1–11, Del 1


Matteus 4:1–11, Del 1

Jesus Kristus motsto Satans fristelser

Bilde
Christ standing on a rocky ledge as He rebukes Satan who appears below Him. The painting depicts the event wherein Satan tried to tempt Christ after Christ’s forty day fast in the wilderness. Christ is commanding Satan to depart from His presence.

Etter at Frelseren var blitt døpt, dro han ut i ødemarken for å være med Gud (Joseph Smiths oversettelse av Bibelen, Matteus 4:1 [i Matteus 4:1, fotnote b]). Satan fristet ham, men han motsto fristelsene. I denne leksjonen kan du identifisere prinsipper som kan hjelpe deg med å følge Frelserens eksempel på å motstå Satans fristelser.

Les skriftsteder. Det er ulike måter å lese skriftsteder på i klassen. Elevene kan lese som klasse, lese høyt i små grupper eller lese stille hver for seg. Vurder elevenes behov og evner, og velg den metoden som best vil passe klassens behov. Hvis enkelte elever for eksempel har vanskeligheter med å lese, kan det være nyttig å be elevene som leser godt om å lese høyt for klassen. Alternativt kan lesing i små grupper eller parvis bidra til å øke energinivået i en klasse.

Elevforberedelse: Be elevene om å tenke på fristelser de står overfor og hvordan Frelseren kan hjelpe dem med å motstå dem.

Mulige læringsaktiviteter

Alle blir konfrontert med fristelser.

Ikke bruk for mye tid på den første delen av leksjonen. Hjelp elevene med å fokusere på betydningen av å motstå fristelse mer en på selve fristelsene.En alternativ aktivitet i begynnelsen av timen finnes i delen “Videre læringsaktiviteter” i denne leksjonen.

Tegn en strekmann som representerer en person på din alder i studiedagboken din eller på et eget ark. Ved siden av tegningen skriver du ned to eller tre fristelser denne personen kan stå overfor.

  • Hva gjør at denne personen kan gi etter for disse fristelsene?

  • Hvordan ville personens liv bli bedre hvis han eller hun er i stand til å motstå disse fristelsene?

  • Hvilke velsignelser har du opplevd når du har motstått fristelse?

Mens du studerer i dag, tenk på fristelsene du står overfor. Søk etter inspirasjon fra Den hellige ånd mens du ser etter hva du kan lære fra Frelserens eksempel om hvordan du kan motstå disse og fremtidige fristelser.

Jesus Kristus sto overfor og motsto fristelser

Skriftene underviser at Frelseren opplevde fristelser av alle slag, “men ga ikke akt på dem” ( Lære og pakter 20:22 ; se også Mosiah 15:5 ; Alma 7:11).

Én opplevelse kom etter at han ble døpt, da han dro ut i ødemarken for å være med Gud (Joseph Smith oversettelse, Matteus 4:1 [i Matteus 4:1 , fotnote b]). Etter at Jesus hadde vært med Gud i 40 dager, kom Satan for å friste ham (se Joseph Smiths oversettelse, Matteus 4:2) [i Joseph Smiths oversettelse av Bibelen ]). Ved å studere denne hendelsen i Frelserens liv kan vi gjennom hans eksempel lære hvordan vi kan motstå fristelsene vi står overfor.

Til denne beretningen gir Joseph Smiths oversettelse endringer og forklaringer som kan hjelpe oss med å oppnå en bedre forståelse av Skriftene. (Du kan gjerne gjennomgå informasjonen om Joseph Smiths oversettelse i leksjonen “Studium av Skriftene”.)

Mens du bruker Joseph Smiths oversettelse i følgende aktivitet, kan du legge merke til hvordan det å bruke den øker din forståelse av Skriftene. Legg spesielt merke til inntrykkene fra Den hellige ånd, og skriv ned eventuelle tilskyndelser du mottar.

Les Matteus 4:1–11 nøye, også endringene gitt i Joseph Smiths oversettelse. Finn måter denne uttalelsen kan fullføres på: __________________ kan hjelpe oss med å motstå fristelse.

Du kan bruke følgende tabell som en veiledning.

Vurder å tegne følgende tabell på tavlen og fyll den ut med elevenes svar.

Hva Satan fristet Jesus til å gjøre

Hvordan Jesus reagerte på fristelsen

Matteus 4:1–4

Matteus 4:5–7

Matteus 4:8–11

Hvis elevene ikke har tilgang til Joseph Smiths oversettelse, kan du vise Joseph Smiths oversettelse av disse versene på tavlen eller på en plakat. (Versene finnes i delen “Kommentar og bakgrunnsinformasjon” i denne leksjonen.)

Gi elevene tid til å studere Matteus 4:1–11 grundig. Du kan gjerne jobbe med elevene hver for seg for å hjelpe dem med å legge merke til detaljer som kan hjelpe dem med å finne prinsipper.

Elevene kan finne flere prinsipper i disse versene, blant annet følgende:

Ved å styrke vårt forhold til Gud får vi hjelp til å motstå fristelse (se Joseph Smiths oversettelse, Matteus 4:1, 5, 8 [i Joseph Smiths oversettelse av Bibelen ]).

Flittig faste kan hjelpe oss med å motstå fristelse (se Joseph Smiths oversettelse, Matteus 4:2 [i Joseph Smiths oversettelse av Bibelen ]).

Ved å fjerne onde påvirkninger fra vårt liv kan vi få hjelp til å motstå fristelse (se Matteus 4:10).

Ved å forstå vår sanne identitet kan vi få hjelp til å motstå fristelse (se Matteus 4:3–10).

Å huske og anvende sannheter fra Skriftene kan hjelp oss med å motstå fristelse (se Matteus 4:1–10). Merk at denne sannheten vil være fokus for neste leksjon.

  • Hvilke prinsipper identifiserte du fra Frelserens eksempel?

  • Hvordan kan disse prinsippene hjelpe deg med å få tilgang til Frelserens kraft til å hjelpe deg og andre med å motstå fristelse?

  • Hvordan kan det å bruke Joseph Smiths oversettelse i ditt eget skriftstudium forbedre studiet ditt og hjelpe deg med å bli bedre kjent med Frelseren?

Gjennomgå tegningen du laget i begynnelsen av leksjonen og prinsippene du identifiserte fra Frelserens eksempel i Matteus 4:1–11 .

  • Hvilke prinsipper tror du ville være mest nyttig for personen du tegnet? Hvorfor?

  • Hva lærte du om Jesus Kristus som du kan dele med denne personen? Hvordan ville dette hjelpe ham eller henne?

Frelseren kan hjelpe oss med våre fristelser

I denne delen av leksjonen kan du oppmuntre elevene til å huske sine tanker og følelser fra elevforberedelsesaktiviteten.

Tenk på fristelsene du står overfor. Noen ganger kan vi føle oss skamfulle eller syndige bare fordi vi føler oss fristet. Det er imidlertid viktig å innse at en fristelse i seg selv ikke er en synd – men å handle utfra den er det. Fordi Frelseren selv også ble fristet og likevel forble uten synd, vet vi at han er i stand til å bistå (hjelpe, eller støtte) oss i våre fristelser (se Hebreerne 2:18 ; 4:15–16).Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum minnet oss om at:

Bilde
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

For dem som av en eller annen grunn faller i fristelse og dveler ved urettferdige handlinger, forsikrer jeg dere om at det finnes en vei tilbake, at det finnes håp i Kristus.

(Ulisses Soares, “Søk Kristus i enhver tanke”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 84)

  • Hva var det nyttigste konseptet du lærte om Frelseren i denne leksjonen? Hvorfor er den nyttig for deg?

  • Uten å beskrive dine konkrete fristelser, hva er noe du føler deg inspirert til å gjøre for å stole mer fullstendig på Frelseren som en hjelp til å motstå fristelse?

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Joseph Smiths oversettelse, Matteus 4:1–2, 5–6, 8–9, 11. Hvilke revisjoner utførte Joseph Smith i Matteus 4:1–11 i sin inspirerte oversettelse?

[Ordene i kursiv indikerer inspirerte revisjoner utført av Joseph Smith.]

1 ble Jesus av Ånden ført ut i ørkenen for å være med Gud.

[2 Og da han hadde fastet i førti dager og førti netter, og hadde vært med Gud, ble han til sist sulten, og djevelen kom for å friste ham.]

5 Da ble Jesus tatt med opp til den hellige stad, og Ånden stilte ham på templets tinde.

6 Da kom djevelen til ham og sa: Er du Guds sønn, så kast deg ned. For det står skrevet: Han skal gi sine engler befaling om deg, og de skal bære deg på sine hender, for at du ikke skal støte din fot mot noen sten.

8 Og igjen var Jesus i Ånden, og den tok ham opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet.

9 Og djevelen kom til ham igjen og sa: Alle disse ting vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg.

11 Og nå visste Jesus at Johannes hadde blitt kastet i fengsel, og han sendte engler, og se, de kom og betjente ham.

Hvorfor er det å være forsiktig i tankene mine viktig for å motstå fristelse?

Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum beskrev én måte vi kan følge Frelserens eksempel på for å motstå fristelse. Se på “Søk Kristus i enhver tanke” fra tidskode 10:56 til 12:37 (tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org), eller les følgende uttalelse.

Bilde
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Mens Frelseren Jesus Kristus forberedte seg til å utføre sin guddommelige misjon på jorden, viste han viktigheten av stadig å motstå alt som kan hindre oss i å realisere vår evige hensikt. Etter flere mislykkede angrep fra fienden som forsøkte å avlede ham fra hans misjon, avviste Frelseren kategorisk djevelen ved å si: “Bort fra meg, Satan … Da forlot djevelen ham, og se, engler kom og tjente ham.”

Kan dere forestille dere, mine brødre og søstre, hva som ville skje hvis vi fikk styrke og mot fra Frelseren til å si “Nei” og “Bort fra meg” til ugudelige tanker i samme øyeblikk som de dukker opp i vårt sinn? Hvilken innvirkning ville det ha på vårt hjertes ønsker? Hvordan ville våre resulterende handlinger holde oss nær Frelseren og tillate Den hellige ånds fortsatte innflytelse i vårt liv? Jeg vet at ved å følge Jesu eksempel vil vi unngå mange tragedier og mye uønsket adferd som kan forårsake problemer og uoverensstemmelser i familien, negative følelser og tilbøyeligheter, få oss til å begå urett og overgrep, at vi blir slavebundet av ond avhengighet og alt annet som ville være i strid med Herrens bud.

(Ulisses Soares, “Søk Kristus i enhver tanke”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 84–85)

Hvorfor skulle jeg ønske å motstå fristelse?

Se videoen “Stay within the Lines” (5:10), som finnes på ChurchofJesusChrist.org, for å finne svar på dette spørsmålet.

Hvordan kan Skriftene hjelpe meg med å overvinne fristelse?

Eldste Kelly R. Johnson i De sytti forklarte:

Ved forberedelse vokste Frelseren i kraft og var i stand til å motstå alle Satans fristelser. Når vi følger Frelserens eksempel og forbereder oss ved å studere Guds ord og styrke vår tro, kan vi også benytte oss av Guds kraft til å motstå fristelser.

(Kelly R. Johnson, “Vedvarende kraft”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 113)

Videre læringsaktivitet

Alternativ til å begynne leksjonen

Et “escape room” er en attraksjon som brukes til å utfordre folk til å finne måter å rømme fra en konkret situasjon på. Det kan være nyttig for elevene å se på Matteus 4:1–11 som en plan for å hjelpe dem “rømme fra fristelse” (se 1 Korinterbrev 10:13). Gi hint med fysiske gjenstander som henviser til Matteus 4:1–11 , og oppmuntre elevene til å følge Frelserens eksempel ved å rømme fra fristelse. For eksempel kan elevene bli tildelt en konvolutt til fasteoffer som et symbol på faste eller et sett med Skriftene som et symbol på å studere Guds ord i Skriftene.