Seminariet
Matteus 3:13–17, del 1


Matteus 3:13–17, del 1

Jesus Kristus döptes av Johannes Döparen

Bild
Jesus Christ being baptized by John the Baptist in the River Jordan. Christ has been immersed and is ascending out of the water.

Jesus Kristus kom till Johannes Döparen för att bli döpt. Den här lektionen hjälper dig att förstå vikten av dopet i Jesu Kristi evangelium.

Använd Mormons bok för att förtydliga sanningen. Hjälp eleverna att få en större insikt i den viktiga lära som Bibeln undervisar om genom att använda Mormons bok för att bekräfta och förtydliga sanningen.

Elevens förberedelse: Be att eleverna förbereder sig för lektionen genom att fundera på hur de skulle förklara vikten av dopet för någon de tycker om, men som inte är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Förslag på övningar

Vikten av dopet

Tänk på personer som du tycker om, men som inte är medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Tänk dig att en av dem träffade missionärerna. Hur skulle du känna dig? Föreställ dig att missionärerna bad dig förklara vikten av att döpas. Tänk på vad du kan säga som kan hjälpa personen du tycker om att ta detta viktiga steg.

  • På en skala från 1 till 10 (1 = inte förberedd; 10 = extremt förberedd), hur förberedd känner du att du är att förklara vikten av dopet på ett sätt som kan hjälpa någon du tycker om att vilja bli döpt?

Överväg att be eleverna svara på den här frågan genom att lyfta upp motsvarande antal fingrar i luften.

  • Vad vill du veta mer om dopet för att känna dig bättre förberedd att förklara hur viktigt det är?

Lägg märke till vilka aspekter av dopet som eleverna vill veta mer om. När du undervisar, försök nämna material i lektionen som hjälper till att besvara deras frågor.

Under dagens lektion får du tillfälle att studera läran om dopet och ta upp olika frågor i ämnet. Du får också möjlighet att öva på att förklara vad du lärt dig.

Jesus Kristus döptes för att visa oss vägen

Överväg att visa karta 11, ” Det heliga landet på Nya testamentets tid ”,i avsnittet Bibliska kartor i Studiehjälpmedel i appen Evangeliebiblioteket, på kyrkans hemsida eller i skrifterna.

Bild
Map 11 - The Holy Land in New Testament Times

Jesus färdades från Galileen till Betabara, förmodligen till fots, för att döpas av Johannes Döparen (se Matt. 3:13 ; Joh. 1:28 ; 1 Ne. 10:9). Johannes innehade nycklarna till aronska prästadömet och döpte människor i Jordanfloden (se Handledning för skriftstudier, ” Johannes Döparen ”, skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Beräkna hur långt Frälsaren färdades med hjälp av skalan på kartan.

  • Vad kan Frälsarens ansträngningar för att kunna döpas av Johannes lära dig om honom och om dopet?

Läs Matteus 3:13–17 och föreställ dig att du är närvarande när Frälsaren döps. Leta efter viktiga detaljer om Frälsaren och dopet som du vill minnas. Du kanske också vill titta på videon ”Jesu dop” [The Baptism of Jesus] (2:54), som finns på ChurchofJesusChrist.org och följa med i skrifterna.

  • Om du var närvarande vid Frälsarens dop, vad skulle du vilja minnas?

  • Vad tror du att du skulle ha lärt dig om Frälsaren och om dopet?

En del av de sanningar som eleverna kan upptäcka kan gälla Gudomen. Om nästa lektion är ”Matteus 3:13–17, del 2” kan du överväga att tala om för eleverna att ni kommer att diskutera Gudomen mer då.

Tänk på vad du kan berätta för en vän eller familjemedlem om Jesu Kristi dop som kan hjälpa honom eller henne.

Det kan också vara bra att fundera över vilka frågor din vän eller familjemedlem kan ha om dopet. Vissa av deras frågor kan få svar i Matteus 3 . Dessutom är Mormons bok en inspirerad resurs som klargör många sanningar om dopet. Följande frågor är exempel på frågor som någon som inte förstår vikten av dopet kan ha. Välj en fråga som du tror att din vän eller familjemedlem kan ha. Studera sedan de tillhörande verserna i Mormons bok och se hur de kan hjälpa dig att besvara frågan.

Överväg att skriva följande frågor och skriftställehänvisningar på tavlan.

  • Måste jag döpa mig bara för att Jesus döptes? Varför eller varför inte? (Se 2 Ne. 9:21, 23–24 ; 2 Ne. 31:5, 10–11 .)

  • Varför skulle jag vilja bli döpt? Vilka välsignelser skulle jag få ta emot? (Se 2 Ne. 31:12–13, 17–18 .)

  • Jesus gick till Johannes Döparen för att döpas. Vem kan döpa mig? (Se 3 Ne. 11:19–22 .)

  • Jesus döptes i Jordanfloden och steg upp ur vattnet. Måste jag sänkas ner helt under vattnet eller finns det något annat sätt att bli döpt? (Se 2 Ne. 31:13 ; 3 Ne. 11:23–26 .)

  • Om jag döps för att bli renad från synd, varför döptes Jesus? Var inte han fri från synd? (Se 2 Ne. 31:5–11 .)

Beskriv hur du skulle förklara vikten av dopet för en familjemedlem eller vän med hjälp av det du lärt dig i Matteus 3:13–17 och Mormons bok.

När eleverna är klara kan du be att de uppför ett rollspel som visar hur de skulle förklara vikten av dopet för vänner eller familjemedlemmar.

Om du känner dig inspirerad till det kan du dela din förklaring med en vän eller familjemedlem som inte har döpts som medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Det kan också vara värdefullt att dela med någon som redan har döpts.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Matteus 3:13 . Varför gick Jesus till Johannes för att döpas?

Joseph Smith förklarade den myndighet som vilade på Johannes Döparen när han sa:

Bild
Half-length frontal portrait of the Prophet Joseph Smith, Jr. Joseph’s head is turned to the side in a three-quarter view, right hand on hip and his left hand holds sheets of papers. He is depicted wearing a dark brown suit and a white shirt and tie.

Johannes [var] vid den tidpunkten den ende laglige administratören eller hushållaren av rikets angelägenheter som fanns på jorden och som innehade maktens nycklar. Judarna måste lyda hans anvisningar eller fördömas av sin egen lag. … Sakarias son tog nycklarna, riket, makten och härligheten från judarna, genom en helig smörjelse och genom kungörelse från himlen.

Hur vet vi att dopet är nödvändigt?

Frälsaren lärde oss att dopet är nödvändigt när han talade om för Nikodemus att det krävdes för att komma in i Guds rike (se Joh. 3:5). Profeten Joseph Smith lärde också att dopet var avgörande för frälsning:

Bild
Half-length frontal portrait of the Prophet Joseph Smith, Jr. Joseph’s head is turned to the side in a three-quarter view, right hand on hip and his left hand holds sheets of papers. He is depicted wearing a dark brown suit and a white shirt and tie.

Omvänd er från alla era synder och låt döpa er i vatten till era synders förlåtelse, i Faderns, Sonens och den Helige Andens namn, och ta emot handpåläggningens förrättning av den som är ordinerad och beseglad med denna makt, att ni må ta emot Guds Helige Ande, och detta i enlighet med den Heliga skriften och Mormons bok, och detta är enda sättet varpå en människa kan inträda i det celestiala riket.

Hur kan Mormons bok klargöra läran om dopet som lärs ut i Bibeln?

Äldste Tad R. Callister i presidentskapet för de sjuttios kvorum sa:

Bild
Brother Tad R. Callister, Sunday school General President. Official Portrait 2018.

Om och om igen tjänar Mormons bok som ett bekräftande, förtydligande och enande vittne om de lärdomar som lärs ut i Bibeln, så att det bara finns ”en Herre, en tro, ett dop”. …

Det förekommer olika former av dop i världen idag trots att vi i Bibeln kan läsa om hur Frälsaren, vårt stora föredöme, döptes: ”[Han] steg … genast upp ur vattnet” ( Matt. 3:16). Skulle han ha kunnat stiga upp ur vattnet om han inte först hade stigit ner i vattnet? Om det råder någon oenighet om detta så råder Mormons bok bot på den med detta rättframma uttalande angående läran om det riktiga sättet att döpa: ”Och sedan ska ni sänka ner dem i vattnet och komma upp igen ur vattnet” ( 3 Ne. 11:26).

(Se Tad R. Callister, ”Mormons bok – en bok från Gud”, Liahona, nov. 2011, s. 75–76)

Kompletterande övningar

Alternativa sätt att börja lektionen

Alternativ 1Du skulle kunna göra en labyrint som bara har en möjlig lösning och som eleverna kan fylla i på papper eller på tavlan. Du kan be eleverna fundera på vilka andliga lärdomar man kan dra av övningen. Vad är innebörden av att det bara går att ta sig igenom labyrinten på ett sätt? Överväg att använda informationen i följande stycke för att introducera läran om dopet som en nödvändig del av vägen för att återvända till vårt himmelska hem.Trots att omständigheterna i våra liv kan vara mycket olika finns det bara ett sätt att återvända till vår himmelske Fader, och det gjorde vår Frälsare, Jesus Kristus möjligt (se Joh. 14:6 ; Mosiah 3:9, 17). Genom sitt exempel och sina lärdomar visade Jesus Kristus att dopet var en nödvändig del av vår väg (se Joh. 3:5 ; L&F 76:50–55).

Alternativ 2Skriv ordet dop på tavlan. Be att eleverna skriver frågor om dopet som börjar med orden vem, vad, när, var, varför och hur. Be att eleverna söker efter svar på dessa frågor samtidigt som de studerar Jesu Kristi dop.

Undervisa om dopet med Frälsarens ord i Mormons bok.

Du skulle kunna be eleverna att använda Frälsarens ord för att förklara dopet. Du kan be att eleverna söker i Mormons bok efter vad Jesus Kristus lärde om dopet. Följande skriftställen kan användas: 3 Nephi 11:21–28 ; 3 Nephi 27:20 .

Använda Jesu Kristi lära och hans attribut för att förstå dopet

Överväg att visa upp följande scenarier och låta eleverna välja en person vars frågor om dopet de kan hjälpa till att besvara.

Noelle vill bli döpt, men ingen i hennes närmaste familj bär aronska eller melkisedekska prästadömet.

Makai vill bli döpt men är rädd för att vara under vatten. Han kan doppa hela kroppen utom huvudet.

Missionärerna har uppmanat Mason att döpas. Han förstår inte varför dopet är viktigt.

Nicole vill veta varför folk döps. Vad gör det för nytta?

Eleverna kan arbeta ensamma eller i små grupper och studera Matteus 3:13–17 ; 2 Nephi 31:5–12, 17–18 och 3 Nephi 11:19–22 och leta efter sanningar som kan hjälpa personerna i scenarierna.

Ge eleverna möjlighet att dela med sig av sina svar på scenarierna.